Förhandla bolåneränta rörligt

Hej,

För ca 1-1,5 år sen startade jag en tråd kring bolån och farhågor om att jag inte lyckats få till någon vidare deal med min bank. Efter några diskussioner här på forumet kom jag ut med en bättre känsla än vad jag hade innan, och med en del bra tips till nästa omförhandling.

Nu är det så dags för omförhandlingen. I månadsskiftet juni-juli går vårt bundna lån ut (vi har 2 lån, hälften rörligt hälften bundet) med vår nuvarande bank Länsförsäkringar, och jag har försökt att följa de tips som jag fick tidigare och även utifrån Jan och Carolines avsnitt om bolån.

Nu till min fundering. För närvarande bor jag i radhus med familjen, men vi planerar att ta steget till villaliv i närtid (vi går på visningar och bockar även av förberedelserna inför att sälja vårt nuvarande boende). Vi letar fortfarande hus och exakt när en flytt kan tänkas bli av vet nog ingen av oss, men teoretiskt sett skulle det kunna bli av i höst. Av den anledningen har jag enbart utgått från rörligt bolån när jag har varit i kontakt med LF och även ICA banken (som är de två banker som jag väljer mellan). I första kontakten med LF har jag fått 90 punkters rabatt på listräntan (1.89 med dagens listränta ), ICA banken har erbjudit 70 punkters rabatt på sin listränta (1,55 - I I -). I och med att vi är i de tider vi nu befinner oss i så inser jag givetvis att båda bankers räntor kommer att stiga framöver, men kan man dra några slutsatser kring kommande förändringar av bankernas listräntor? Om jag ex. lyckas förhandla fram en större rabatt på listräntan från LF (har ej beställt ut något amorteringsunderlag än, vilket blir mitt nästa steg) som matchar ICA bankens listränta efter avdragen rabatt - finns det någon uppsida med att välja LF (högre listränta + större rabatt) eller Ica banken (lägre listränta - lägre rabatt) inför framtida förmodade höjningar av bankernas listräntor?

I samband med förra tråden fick jag även frågor kring fokuset på räntor och om det finns någon uppenbar uppsida med någon av bankerna i övrigt. Från mitt perspektiv ser jag egentligen ingen större fördel med någon av dem. Jag har lön och ISK på LF idag och det funkar väl bra (får en viss rabatt på några försäkringar vilket är positivt men inte avgörande på något sätt i sammanhanget) men i övrigt har jag inget utbyte med banken i sig. Men kanske finns det något jag missar här med att ev. ta steget till en mindre bank som ICA banken?

ICA har väl krav på att man handlar för en massa tusenlappar där för att få rabatten. Gör du det?

Annars så har du väl inte så mycket att komma med i förhandlingen eftersom du har hälften bundet, antar att du inte vill släppa den eftersom den sannolikt har bättre villkor än nuvarande rörliga?

Låter inte heller som att du ska anstränga ihjäl dig just nu eftersom ni planerar att flytta. Jämför bästa räntan man kan få hos Skandia, SBAB och Ikanobanken (de listar dessa utan förhandling) och kolla hur den står sig mot ICA, och försök sen få ner LF dit och nöj dig så. Kanske LF kan ge dig något annat. Kan dem inte riktigt men antar att de har någon typ av “guldkundskoncept” som kanske ger gratis kort/internetbank och rabatt på försäkringar typ?

1 gillning

Som jag förstår är det ju den bundna delen som löper ut nu. Så nu har de båda utan bindning.

2 gillningar

Yes, ica bankens ränta är kopplad till hur mycket du handlar där - men för vår del så blir det rätt stora summor med småbarn, veckohandel och allt dyrare mat.

Den bundna delen går alltså ut i månadsskiftet och med tanke på en ev framtida flytt så är jag inne på att låta denna del övergå till rörligt. Jag får alltså ett enda rörligt bolån.

Är guldkund på lf nu som alltså ger en viss rabatt på några försäkringar.

1 gillning

Tror inte du kan dra några slutsatser om det, det blir spekulationer oavsett. Gå på det som blir billigast för dig just nu, så får framtiden bli vad det blir.

Nackdelen till att förlita sig på en rabatt som baserar sig på att du måste handla en viss summa hos ICA skulle vara att, I fall det blir en sjukt hög inflation (eller någon annan orsak) som gör att ni får se över era kostnader i detalj och börja handla på lågprisbutiker så slår det ju då dubbelt, eftersom rabatten då stryps och lånet blir dyrare, ( inte påläst hur Icas lånerabbatt styrs i detta fallet)

Hej! Jag har också bundna lån som löper ut nu i månadsskiftet hos LF. De erbjöd även mig 0.9 och 1.89% 3mån ränta. :slight_smile: Kul sammanträffande! Verkar vara lika (dåligt) för alla.

De förklarade att de inte kunde matcha skandia, landshypotek och hypoteket som ligger kring 1.67% med mina förutsättningar. Då de erbjuder ett helhetskoncept och har kontor mm. Som kostar pengar. De vill konkurera med bättre service istället.

Jag tog deras bud pga. Riksbankens kommande ränte besked på torsdag. Samt att jag var lite försent ute för att hinna byta bank. Riksbanken lär höja och 1.89 kommer vara billigt tror jag.

Känns som att bankerna tar i just nu. Ränteläget är ju väldigt osäkert. Hittar inga bra erbjudanden via facket längre heller. Är inne på att avvakta tills de värsta räntehöjningarna är över och marknaden lugnat ner sig lite. Den ena banken höjer räntan efter den andra. Det går fort! Svårt att få nåt helhetsgrepp.

Efter amorteringsunderlagsbegäran hörde så lf av sig och höjde sin rabatt med 4 punkter till 1.85. Det var mindre än vad jag hade trott så skillnaden mellan bankerna är dock fortfarande ca 30 punkter…

Vad är det för tips du följt? Mitt bundna lån hos LF går ut i september så tänker att jag måste börja var lite aktiv nu, begära ut amorteringsunderlag iaf. Något mer jag borde göra?

Jag lyssnade om avsnitt 130 så det är väl ett generellt tips (även avsnitt 172 kan vara bra att plöja igenom)!

Sen hade jag kanske lite väl höga förväntningar på vad en amorteringsunderlagsbegäran skulle landa i jämfört med det som jag nu blivit erbjuden, men det är vad det är. …

Du vet väl att det är ränterabatten man förhandlar om? LF kan höja sin listränta när som helst. Då blir det inga 1,85 %

Högst troligt att så sker om riksbanken höjer imorgon 9:30. Ica Banken lär också höja. Så om du vill ha billigare i 3-mån till är det nog bara att slå till på LF :wink: jag förtidslöste mitt lån idag.

Jag ser det som en tillfällig lösning. Har nu 3-mån med 1.89%, kan byta bank när jag vill om jag hittar nåt bättre :slight_smile:

1 gillning

Jo det är jag medveten om och räknar givetvis med att båda bankerna kommer att höja sina listräntor framöver på sikt (även om den förväntade höjningen imorgon redan var en nyhet för mig).

Bra! Men du skrev att ditt bundna lån löpte ut NU i månadsskiftet juni/juli väl. Har du då egentligen nåt annat val än att ta LF bud. Du lär ju inte hinna byta till Ica Banken innan lånet löper ut… som en tillfällig lösning för att köpa tid. Annars går det väl automatisk upp till listränta om du inte väljer.

Nu låter jag väl som en försäljare för LF :slight_smile: men såg att ni planerade att köpa hus. Vi hade LF som bank när vi köpte vårat hus. Det var faktiskt skönt att kunna gå igenom alla papper på ett bankkontor. När man gör livets största affär. Det går säkert med en “internet bank” med. Vi hade inte så stora lån innan vårt hus köp. Så för oss spelade det mindre roll. En annan aspekt av frågan bara :slight_smile:

Tanken var egentligen att överväga ett byte i samband med att lånet går ut. Det bundna lånet övergår till rörligt med den ursprungliga rabatterbjudandet om 90 punkter, så det blir inte enbart listränta automatiskt.

Har också funderat lite kring att vara kund på en internetbank vid husköp och om det kan skapa några oväntade utmaningar. Spontant tänker jag mig att kanske innebär det mest krångel för mäklaren som förmedlar vårt ev kommande villaköp - men det är en ren spekulation från min sida. När vi köpte vårt nuvarande radhus hade vi väldigt lite utbyte av banken, så jag ser ingen uppenbar uppsida där.

Men med det sagt har jag nu förlängt avtalen på lf i 3 månader… ser också det som en kortsiktig lösning.

Toppen! :slight_smile: hoppas du hinner få räntan innan de höjer.

Bankerna är anslutna till ett IT-system som mäklarna använder. Så där är det nog lungt. Det går nog för det mesta utmärkt att köpa och sälja med en internetbank. Bara det att man får stå i telefonkö och inte prata med samma person varje gång. Hos LF har man ju en personlig kontaktperson. Hon kunde vårt ärende. Behövde inte förklara pånytt varje gång. Kändes seriöst och som det borde vara när nan genomför en så pass viktig affär. Lite snabbare kontaktvägar. Kändes tryggt. Beror ju på hur påläst man är själv med.

Vi råkade faktiskt ut för att banken SEB inte gick att få tag på under 4timmar. Efter att vi vunnit budgivningen och de skulle godkänna objektet. Det blev ett snabbt byte till LF i det läget.