Förhandla om bolåneräntan för första gången

Hej. Jag och min sambo har äntligen kastat oss in i bostadsmarknaden och köpt hus. Vi lyckades undvika topplån men det blev en belåningsgrad som maxat på 85% och det var osäkert in i det sista så lånet landade hos SBAB med en ränta på 5,02% (rörligt). Lånet ligger på lite drygt 1,5m och vi amorterar 2%.

Nu är det så att vi har Länsförsäkringar som bank och är guldkunder sedan länge med ISK sparanden till både pension och till sonen (vilket är helt och hållet det här forumets förtjänst :medal_sports:, fram till att jag satte mig in lite i det trodde jag att man sparade pengar i sparkonto :person_facepalming:). Min tanke var därför att ta ett snack med LF för att se om dom kan erbjuda en lägre ränta i och med våra andra åtaganden.

Men jag är helt grön på det här, hur ser mina chanser ut? Vad ska jag trycka på? Jag vill ju helst hålla det rörligt då det pratas om en eventuell mindre ökning och sedan ett fall i ränteläget.

Har ni några tips eller information till mig så att jag har lite kött på benen för ett kommande möte med LF?

Tack på förhand!

1 gillning

Kika gärna på snitträntorna (listränta minus ränterabatt) för de olika bankerna.

Sen vill jag ursäkta om det låter nedslående på förhand men det banken vill åt för att kunna ge en så bra rabatt som möjligt är för det mesta ett lite högre lånebelopp och lägre belåningsgrad (ökad säkerhet).

Men det ni har, som banken tjänar lite på, är ISK-sparanden. Kanske kan detta göra att ni får en ok deal ändå?

I övrigt så ”träna” gärna lite på fler banker och känn er fram vad ni får för erbjudanden, frågor och bemötande.

Lycka till! :slight_smile:

1 gillning

Varför inte Icabanken som har lägre snittränta?

1 gillning

Fråga banken rakt ut vad du ska göra för att få absolut lägsta räntan.
Till exempel lägre belåningsgrad var totalt ointressant för Nordea när jag frågade eftersom “Vi tjänar inte mer pengar på det”.
Däremot var 5000 i månadssparande och liknande högintressant.

2 gillningar

Tack för alla svar! Och @Mikael.T inte nedlåtande alls, bara tacksam för informationen.

Vi har egentligen möjlighet att byta bank om det skulle ge en fördel någon annanstans. Det som är riktigt bra med LF är att vi får 25% rabatt på försäkringarna och kostnadsfri internetbank. ICA-banken lockar med 2% bonus på ICAkortet och ytterligare, årliga, bonusar om har försäkringar men jag vet i tusan om det i slutändan slår LF där vi sparar runt 4000kr/år på försäkringarna.

1 gillning

Detta med snittränta får man ta med en stor nypa salt. Grundprincipen är ju lägre belåningsgrad, desto lägre ränta. Givetvis finns dock ett och annat undantag, där ett stort sparande i banken kan generera en låg ränta trots hög belåningsgrad.

Jämför man en bank som har en hög genomsnittlig belåningsgrad med en bank som ogärna går över 70 procent blir resultatet missvisande. Personligen fäster jag därför ingen större vikt vid snitträntan. Man får helt enkelt testa många banker istället.

2 gillningar

Hej!
Har du något exempel på någon som ger låg ränta vid lägre belåningsgrad? För de aktörer jag hittat kan inte matcha Nordeas ränta med hög belåningsgrad.

1 gillning

Tjänstepension kan vara ytterligare något som banken ”vill åt”/nåt ni kan deala med kom jag på.

Kolla gärna om den är möjlig att flytta till de ni pratar med eller ej och räkna gärna på vad det skulle innebära för er (exempelvis vad en högre avgift på den resulterar i).

1 gillning

Alla banker med transparent räntesättning gör det i alla fall. Ner till ungefär 50% belåning. Exempelvis SBAB, Hypoteket, Landshypotek, Stabelo, Skandia.

Sen är det inte säkert att någon av de bankerna kan matcha Nordea idag, pga att Nordea har tillgång till mängder av billigt inlåningskapital. Se Stabelo och Hypoteket fundering - är det tyvärr kört för dem? 😢

2 gillningar

Vi blir belånade till 85% med en rörlig ränta på 4,59% fr.o.m. nästa månad. Har inget sparande hos Swedbank som är vår bank. Däremot är vårt lån 4 miljoner högre än ert så det kanske kommer ned till att de tjänar mer på oss som låntagare.

Håller annars med om tidigare förslag. Fråga banken vad som krävs för att höja ränterabatten.

1 gillning

Alla de tre banker som jag har jobbat på har tagit hänsyn till belåningsgraden. Hade din belåningsgrad i Nordea varit lägre, hade du förmodligen fått ännu högre rabatt, eftersom andra banker då varit intresserade av ett motbud.

Tacka och ta emot!

1 gillning

Ps. Detta är ingen exakt vetenskap. Vissa handläggare är mer generösa än andra. Åtminstone en av “mina” banker hade järnkoll på detta och jämförde vilka rabatter de olika handläggarna gav. Var snittet för rabatterna för högt, fick man en åthutning.

4 gillningar

Då var det mötet avslutat. Kunde få ner det från 5,02% (SBAB) till 4,59% (LF). Det blir ju ändå 560kr/mån eller som jag brukar räkna 5 1/2 kebab i bröd. Ska även värdera huset och se om vi kan få upp värderingen lite och kanske baka in billånet.

Men det är väl fördelaktigt att kolla runt med lite andra banker också? Även om vi inte har åtaganden någon annan stans?

5 gillningar

Grattis! Det lät väl riktigt bra iochmed att LF även gav rabatt på försäkringarna. :slight_smile: Hur gick dialogen?

5 år eller nån större förändring skall det tydligen gå/ske innan omvärdering kan ske av huset om jag inte missminner mig.

Det var ett ganska snabbt avklarat samtal, de parametrar som de behövde för att räkna på det hade de sedan tidigare. Men det var både ISK och att vi hade försäkringarna där som gav en liten bonus :slight_smile:

Kul att du blev hyfsat nöjd ändå!
Jag hade faktiskt också förhandling idag och nu gillar jag inte Nordea så mycket längre, 1.25% rabatt bara. Och fanns inget att göra, inte ens minska belåningsgraden…

1 gillning

Rabatten tycker jag är strunt samma (de kan ha 9% i listränta och ge mig 4,5% rabatt, slutresultatet blir ju samma sak ändå…) , det som betyder något är väl själva räntan man betalar :slight_smile:

1 gillning

Har inte så mycket att tillföra men alltid bra att komma ihåg “grön bolån” om bostaden kvalificerar sig för det, lätt att glömma.

2 gillningar

Det du borde gjort är att ringa andra banker och se om de kunde gett dig bättre än LFs utlovade 4.59%.Inget att förlora annat än tiden för samtalen. :+1:

1 gillning

Har 4,54 rörligt hos Swedbank, rabatt på 1,4. Har bara någon tusenlapp hos dom, sambon har sin tjänstepension där. Vi var tvungen att beställa ut ett amorteringsunderlag innan dom fattade att vi byter bank om dom inte matchar andra.
Belåning ca 75% och 1,7 mille…

1 gillning