Bolån, SBAB eller LF?

Vilken bank är bättre för bolån - SBAB eller Länsförsäkringar?

Jag sitter nu och ska välja bank för mitt kommande bolån. Jag har fått erbjudet följande från SBAB och länsförsäkringar:

SBAB (justerat efter riksbankens senaste räntehöjning)
3 månaders: 4.62%

Länsförsäkringar (EJ justerat efter riksbankens räntehöjning, så lär eventuellt bli +0.5)
3 månaders: 4.32% med ränterabatt.

• 2 månader räntefritt

SBAB har justerat sin ränta efter Riksbankens senaste höjning till 4,62% (tidigare 4.12%), medan Länsförsäkringar erbjuder en ränta på 4,32% med ränterabatt och två månaders räntefritt innan justeringen. Även om Länsförsäkringars ränta sannolikt kommer att justeras uppåt efter Riksbankens höjning, verkar den på papperet vara det bättre alternativet.

Men det finns oro för att Länsförsäkringar kan höja räntorna plötsligt, då jag har hört detta både från vänner och läst online, och frågan är om det är värt att riskera att behöva byta bank senare. Magkänslan har varit SBAB eftersom man slipper hålla på försöka förhandla ränta och man kan vara säker på en “bra” ränta från början.

Hur enkelt är det att byta bolån om man inte har bundit det? Har ni några råd i hur jag borde tänka här?

Hej,

Vi har LF och får 1,2%-enheter i rabatt och kör rörligt (3 mån). Med dagens snittränta på 5,14% så landar vi på 3,94%.

Vi är guldkunder med försäkringar, bank osv på LF. Kanske har betydelse.

Hej, tack för ditt svar.

Med ränterabatten så är kravet att jag blir guldkund.

Ja jag misstänkte det. Men fundera på det. Vi får t.ex. alla banktjänster gratis och så får vi 25% rabatt på alla våra försäkringar, och det blir en del per år.

1 gillning

Hur känner du med kravet att behöva spara 500 kronor hos dem för guldkund? Jag hade hellre satt in dessa pengar på avanza. Har du något tips i hur du sparar dessa i LF?

Varför hellre hos Avanza? LF har rätt bra courtage och lf global indexnära kan man ju ha och spara en femhundring automatiskt.

Man kan även ha 200 tkr i sparande hos dem.

Jag valde att spara 500 kr i mån. De har ISK och jag kör 100% LF Global på de pengarna. De blir en del av mitt pensionssparande :+1: Inga konstigheter

Tänkte jag kan dela med mig av min situation då jag ”klubbade igenom” vårt lån med LF idag.

Köpte vår första bostad 30:e januari, med tillträde 31:a maj. Var i kontakt med banken tidigt i februari och då sa bankmannen att han kunde garantera att deras dåvarande ränteerbjudande på 3.29-3.49 skulle gälla då vi flyttade in sista maj.
Skeptisk som jag är så försäkrade jag mig om detta flera gånger under samtalet, och pekade på hur räntan mest troligt skulle röra sig en god bit tills dess att vi flyttar in; det var inga problem enl. honom.

Snabbspola till idag, då jag kontakta banken för att låsa in dealen och få kontrakt hemskickat osv. Jag hade förberett mig mentalt i 1-2 månader på att ta en strid över telefonen då 3.29-3.49 erbjudandet kändes långt bort då styrräntan ligger på 3.50 idag.
När vi väl börjat snacka om bolånet så fick jag beskedet att dom fortfarande kommer erbjuda 3.29-3.49 rörlig ränta t.om. sista juni. Lite häpet tackade jag ja och har nu gått runt och oroat mig ett tag i onödan.

Kan även tillägga att vi använt LF som bank några år och både jag och min sambo har lönekontot där.

5 gillningar

Jag har inte fått något garanti av ränta, utan enbart garanti på ränterabatt utifrån deras listränta. Så jag skulle nog känna oro tills kontraktet är påskrivet. :eyes:

Inte för att vara sån men juni är om en månad. Sedan går det upp till ordinarie rabatt, typ 4%…?:grinning:

1 gillning

Ett tips kan vara att även kolla med Ikanobanken de har haft lägst räntor när jag nu har jämfört med de banker där man inte behöver förhandla utan som ger en viss rabatt automatiskt mot listräntan beroende på lånebelopp och belåningsgrad. Ikanobanken ger nu även 0.15% i rabatt för alla som är medlemmar i Ikea Family.

Jag kollade räntorna där senast idag och med en belåning på 65% så blir jag erbjuden följande räntor
3-mån: 4,12%
1-år: 4,35%
2-år: 4,40%
3-år: 4,25%
4-år: 4,15%
5-år: 4,10%
7-år: 4,10%
10-år: 4,10%

Du kan själv kika på deras hemsida och räntekalkylator:

Vi har flyttat allt till LF med 1.25% rabatt från 3mån listränta. Räknar in rabatt på försäkringar så sparar du ännu mer. Negativt är att appen inte är bäst jämfört med swedbank vid överföringar, men LF vinner i hästlängder i kundsupport.

Har Länsförsäkringar sedan tjugo år. Lån, försäkringar, sparande. Mycket nöjd. Vår första bankman var en klippa under femton år Innan han gick i pension.
Ränterabatten går absolut att förhandla. Jag jämförde med andra institut och LF matchade. Annars hade jag nog bytt bank. Jag har en rabatt som är ett par tiondelar bättre än nyss ovan nämnda. Det roliga var att jag sa vad jag krävde, enligt plan, bankmannen uppfattade inte vad jag sa, så jag fick ett infall och drog till med ett par tiondelar till och fick det jag begärde.
Men… Bazarprutande känns inte bra. Jag hade hellre sett att de tittade på min ekonomiska situation, min lojalitet, mitt sparande etc och gett mig en sorts listränta. Jag prutar även med mobiltelefoni och fiber och får alltid ett pris som sparar minst 5 000 kr per år bara på de två sistnämnda tjänsterna.

1 gillning

Tycker konsumentverkets tjänst för,jämnförelse är bra,

https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/jamforelser/lan--betalningar/lan/jamfor-borantor/

Liten kort uppdatering på mitt föregående inlägg då avtalet inte va signerat ännu…

Fick hem avtalet 2-3 dagar efter mitt inlägg där LF erbjöd mig 1.79% rabatt på rörliga räntan i 12 månader.

1 gillning

Det är bra, 3,2% i 1 år. Är det 1,79% i rabatt eller räntefria månader som motsvarar rabatten på helåret?

1,79% i rabatt per månad i 12 månader. Var inte medveten om att man kan köra på den andra varianten du nämner. Dock ganska samma lika i slutändan verkar det som :slight_smile:

1 gillning

Jupp, vi fick tre månader räntefritt mot listräntan i januari, motsvarar 3,3% bundet på ett år

1 gillning

Vet du om dom har nåt system som räknar ut värdet på huset eller behöver dom ha in en värdering från mäklare?

Vet dom sammanarbetar med Borgo och där är även Ica banken samarbetspartner och deras bank behöver man inte skicka med en värdering från mäklaren

Informationen jag fått är att de i de allra flesta fall klarar sig utmärkt med en datavärdering som de får fram i sina egna system.
Om datorvärderingen inte visar tillräckligt högt värde för din bostad så får man då be om en värdering från en mäklare.

1 gillning