Jag har tre bolån hos LF som är tecknade på 2 och 3 år och ett rörligt. De bundna går ut 2024 och 2025. Nu har det gått ett år på det rörliga. Under detta år så har både jag och frun fått bättre ekonomi tack vare löneförhöjning. Vi är guldkunder på LF och vi har flyttat ytterligare två försäkringar till de samtidigt som jag sparar i fonder där varje månad. Jag har en rabatt på 0.94 hos de på det rörliga. Kan jag få en bättre rabatt hos de och vad är rimligt att fråga om?
Tacksam om någon med mer erfarenhet kan ge mig tips och vägledning. Ha det gött.
Vad har ni för belåningsgrad?
Energiklass på fastigheten?
Jag har Handelsbanken och 1.3 i rabatt (80% BG).
Den bästa rabatten jag känner till är en vän som har 1.5, också hos HB och det var fördelat 1.4 + ytterligare 0.1 rabatt pga grönt bolån (energiklass A eller B). 85% BG.
Så mitt tips är att försöka få över 1.3. Dock har banken ett litet övertag för att du ju inte kan byta bank pga dina andra bundna lån.
Förra året plockade nog Länsförsäkringar i Uppsala många bolånekunder, de gav räntefria månader samt hög ränterabatt. Själv har jag 2.25% ränterabatt som går ut här snart. Vet ett flertal som nappade.
Vi får se snart vad de erbjuder dessa kunder som nappade då iom att behåller de inte dessa kunder lär de ha blivit en minusaffär.
Jag lyckades förhandla till mig ränterabatter i storleksordningen 1.3-1.4 som bäst tidigare i år.
Länsförsäkringar var en av de som jag lyckades förhandla ungefär dit, men de ställde krav på mycket pengar i fonder + att de ville lösa det genom en högre ränta + räntefria månader och diverse krångel.
Men överlag så handlar det nog om att ställa bankerna mot varandra och inte vara en bank trogen. Den bank som till slut gav mig ~1.4% rabatt gav mig inte det direkt utan den siffran trillade ur deras kalkylator först när jag berättade att jag hade ett bättre erbjudande hos en annan bank. Då inte bara matchade de, utan också gav en rätt rejält mycket bättre ränta. Tror det andra erbjudandet låg på 1.34.
Vi har 72 % belåningsgrad och energiklass C på huset.
Har börjat spara pengar i fonder där, samtidigt som jag flyttat två försäkringar till de och som jag sa innan så har lönen ökat, vilket borde göra att man går lite bättre rabatt kan jag tycka. Men jag vet inte, får väl ringa de och höra mig för.
Du får köpa en bil av mig, alt A är 200 000 och så ger jag 10% rabatt, alt B är 250 000 och 25% rabatt. Samma bil i bägge alternativen.
Förstår inte varför så många tittar på rabatten, listräntor är inte alltid basen.
Dock, bättre ekonomi bör ge en chans, nackdel är att nu är ni ju redan kunder. Hur ofta kan man inte nyteckna något med villkor gäller endast nya kunder
Efter ett samtal med LF, så höjde de rabatten på det rörliga lånet från 0.91 till 1.15 %. Försökte få det till 1.30 % och gav de förslag att jag skulle höja mitt fondsparande hos de med det dubbla, då gick de med på att höja det till 1.30. Kände att jag inte kan få mer än så, så jag får vara nöjd.