Bolån som går ut i maj - hur hade ni tänkt med en bunden del och två rörliga?

Hejsan!
Jag har en fråga ang. bolån och om diskussion/svar finns här i forumet så gärna hänvisa mig dit.

Jag och min sambo har ett bolån på 2 491 024:- på LF med tre olika lån där två är rörliga på hela 5.99 och den tredje bundna löper ut i maj i år och ligger på 1.39.

Vi värderade huset nyligen och mäklaren satte 4 500 000:-.

Vi funderar på att flytta det för att förhandla fram en ”bra” ränta i dessa tider. Räntesänkningar är runt hörnet men den processen tar ju ändå sin tid.

Hur hade ni gjort?

Tacksam för svar!

Hälsningar,
D

1 gillning

Skicka ett meddelande på internetbanken att ni vill ha ränterabatt. Gå inte med på under 1.2.

Det bör ni kunna få utan problem.

Om det är en skriftlig värdering, så ni har under 60% belåning skall ni ner ytterligare.

Vi förhandlade precis och fick 4,64 på 4,9mkr i lån på ett som sannolikt idag värderas till 5,5 kanske (vi köpte för 6mr), officiellt 83% belåning men sannolikt högre egentligen.

Hade vi haft under 60% skulle vi kommit mer iaf 20 punkter till.

Så med den belåning tycker jag ni skall trycka på för minst 1,30% rabbat, förutsatt att era ekonomi i övrigt inte är väldigt stark- har ni goda inkomster borde ni satsa på 1,5% rabbat.

Ni kan ju hänvisa till sbab ränta 4.72 för er rörligt

2 gillningar

Begär amorteringsunderlag. Det brukar få fart på förhandlingen.
I december fick jag som ensam låntagare med liknande lånebelopp och belåningsgrad 1,4 rabatt på listränta för rörlig. Den rabatten gäller i 1 år.
Får ytterligare 0,1 rabatt för grönt bolån då boendet är energiklass B, den rabatten är tillsvidare.
Lycka till!
Edit: har LF som bank :+1:

1 gillning