Jag och min sambo har precis varit på vårat första möte någonsin kring bolån. Jag behöver lite råd kring tankar då jag inte riktigt vet vem eller vart jag ska vända mig.
Vi kommer ta ett lån på 1 827 500, då är vi belånade till 85%.
Vi är båda medlemmar i den lokala Sparbanken och fick förslag att dela upp lånet på tre delar (något vi själva hade diskuterat hemma).
Lån 1: 609 500 (4,34% rörligt)
Lån 2: 609 000 (4,59% bundet i tre år)
Lån 3: 609 000 (4,39% bundet i fem år)
Vi fick 0.8 procent i rabatt på den rörliga, tyvärr ingen på den bundna då det ”kostade dom för mycket pengar”.
Jag tycker räntan känns lite väl hög, samtidigt som kanske inte då världsbilden ser ut som den gör?
Diskussionen går nu också om vi ska skippa rörligt helt då det inte skiljer sig mycket mellan de bundna och det rörliga. Det ger också en sorts trygghet då man vet månadskostnaden.
Vi ska kolla med andra banker och se vad de kan erbjuda, via någon låneförmedlare eventuellt. Men hur hade ni resonerat?
Jag hade resonerat i ett ha samma bindningstid på hela lånet för att undvika att bli inlåst hos banken.
Sen hade jag tagit rörligt . Det är i de flesta fall billigare i det långa loppet om man inte har tur med timingen. Banken vill ju ta betalt för risken att räntan går upp medan ni sitter med bunden ränta, då förlorar de pengar. Och banker vill alltid tjäna pengar.
Men det finns ju alltid en risk att den rörliga räntan går upp och då sitter du ju “säkert” med bunden ränta.