Inför förhandling av första bolånet

Hej,

På onsdag ska jag förhandla bolån för första gången. Jag och min sambo ska låna till en belåningsgrad på 70% av boendet, totalt rör det sig om ca 4msek i lån.

Min fråga nu om ni har några tips till oss?
Är det värt att dela upp lånet i flera delar och binda dessa på olika tidshorisont?

Alla tankar och kommentarer välkomnas!

Dela upp lånet är generellt dumt. Det är ett sätt för banken att låsa in dig och försämra ditt förhandlingsläge i fortsättningen.

Prata med flera banker och ha alternativ. Spela ut bankernas erbjudande mot varandra helt enkelt.

2 gillningar

Tack för tipset.
Det kommer nog bli lite tight att hinna med att göra en större genomgång av olika bankerbjudande innan onsdag. Men finns det något “knep” banken har för att “låsa in mig” hos dem?
Eller kan jag omförhandla med annan bank 2 “direkt” efter det att jag har fått lånet av bank 1?

Ponera att du delar upp lånet i fyra delar, 25% var, och binder på 1, 2, 3 respektive 4 år.

Vad tror du har för möjlighet att förhandla efter 1 eller 2 eller 3 år när du är fast hos banken till fjärde lånet gått ut?

1 gillning

Upplever du dig stressad så välj obundet direkt och ring runt i godan ro till flera banker. Ingen mening med att ha bråttom att binda en ränta.

4 gillningar

Ja, om du väljer 3-månaders bundet (i dagligt tal “rörligt”). Då har du möjlighet att byta efter tre månader.
Då är det ingen katastrof om du väljer fel bank nu.

2 gillningar

Gå in kolla nischaktörernas erbjudande.

Ring de andra/ansök direkt på nätet. Ringer upp samma eller nästa dag typ.

Då har du lite att bända med på onsdag.

Eller bara ta rörligt (3-mån) och flytta sen.

3 gillningar

Säger som övriga, ta 3 mån (och försök få den så bra som möjligt) hos banken där ni fått lånelöftet och välj sen i lugn å ro.

Inför mötet hinner ni dock kolla vad SBAB skulle erbjuda för räntor och kolla upp olika bankers snitträntor på bolån. Det kan vara ett bra sätt att förbereda sig och få så bra ränterabatt som möjligt :slight_smile:

Lycka till! :+1:

2 gillningar