Förhandla första bolånet

Hej!

På torsdag ska jag till min bank och förhandla första bolånet till hus. Jag ska låna 85% vilket motsvarar ca 3 miljoner.

Via mitt fackförbund har jag fått erbjudande om billigare bolån via Danske Bank som enligt dem själva inte kräver flytt av lönekonto utan endast ett konto att dra pengar ifrån. Jag borde alltså kunna göra överföring från ordinarie bank varje månad. Räntan jag har blivit erbjuden via facket är:

• Rörlig ränta: 1,32%
  • 3 år: 1,18%

Min fråga är hur ni hade resonerat och gjort när jag ska träffa min ordinarie bank? Hade ni valt rörligt eller bundet 3 år med detta erbjudandet och ska jag försöka pressa ner ordinarie bank hit för att slippa klabb? Eller kanske delat upp lånet i olika delar?

Hade uppskattat era tankar kring detta erbjudande.

Tack på förhand!

2 gillningar

Personligen rekommenderar jag inte att dela upp bolånet, eftersom att jag upplever att man får det sämsta av två världar. När delen med kortare löptid går ut har du dålig förhandligsposition p.g.a delen med lång löptid omöjligör flytt (utan att betala ränteskillnadsersättning).

2 gillningar

Jag skulle definitivt pratat med min ordinarie bank och försökt pressa räntan. 1,32% är en bra ränta, men det går att få lägre man lånar 3 miljoner. Kan vara värt att trycka extra på att det är första bolånet. De flesta bankkunder byter aldrig bank, så får man kundens första bolån så finns det goda chanser att man får nästa också och har då ränteinkomster som tickar på i 50+ år.

Om jag hade köpt hus så jag hade jag nog kikat på bundet om räntan är extra förmånlig, låg risk att man flyttar de första 1-3 åren.

Jag har köpt en bostad och har redan ett lånelöfte på Sparbanken Skåne för tillfället. Jag har bokat rådgivningsmöte med banken om vilka räntor och vad dem erbjuder mig.
Dock ska jag kontakta danske bank imorgon för och se om man kan få deras erbjudande dvs 1.18 fast ränta 3år som fackmedlem.

Om danske bank beviljar mitt lånelöfte och erbjudande gäller för oss så ska vi ta upp detta på rådgivningsmötet samt kontakta via telefon Seb /Habdlesbanken för att se vad dem kan erbjuda.
Jag själv kommer binda allt på ett lån och tar bunden ränta i minst 3 år. Så slipper jag tänka på hur den rörliga räntan kommer att vara.
Mvh

1 gillning

Jag hade varit öppen med min bank utan att ljuga. Säg att DB erbjuder 1,18 och fråga om de kan slå det.

2 gillningar

Utav egen erfarenhet kan jag säga att du aldrig ska gå på luringen med att dela upp lånet i olika bindningstider, precis som @firreb skriver så hamnar du i ett extremt dåligt förhandlingsläge när det första lånet förfaller. Jag skulle rekommendera

1. Vid köp av bostad (första lånet), välj en godtycklig bank med ok ränta och ta rörligt (3-mån). Det viktigaste i detta läget är inte räntan utan att faktiskt få lån och genomföra ditt bostadsköp.

2. Nu har du gjort ditt köp och eftersom du kan bryta ett rörligt 3-mån lån närsomhelst utan att behöva betala ränteskillnadsersättning så är det nu läge att ringa runt och prisjämföra. Välj den bank som ger bäst ränta, helst utan motkrav kring helkund och liknande.

Lycka till!

5 gillningar

När jag och tjejen pratade med dem så var lönekonto ett av deras krav.

Samma här. Teoretiskt kan man ju skaffa lönekonto där och sedan föra över allt utom låneutgiften automatiskt nån annanstans…

Vi körde över allt till DB ändå. Lika bra, gamla banken hade inte Apple Pay.

Skulle binda tre år till denna bra ränta, men utan att dela upp. Vill du vara kvar i gamla banken, nämn helt enkelt vad DB erbjuder och fråga om de kan matcha det. Om de inte kan de, flytta. Antar som andra att då det är ett nytt lån och boende lär du kanske inte flytta på ett tag. Och 1,18 är väldigt bra för tre år.