Hjälp hur man ska tänka kring lånen

Hej.
Jag är helt ny här och har kikat igenom lite inlägg. Bra tips och råd.
Därför behöver jag hjälp. Jag är mitt i en skilsmässa och jag och barnen flyttar snart till en lägenhet som jag köpt. Jag erkänner att jag har sjukt dålig koll på det ekonomiska då min snart X-man skött det mesta. Men nu ska jag lära mig och bli självständig.
Nu vill banken veta hur jag vill lägga upp lånet. Nån som har koll på ränteläget nu och framöver och hur man ska tänka? Hur många delar ska man dela upp lånet i? Rörligt? Bundet? Hur många år?
Lånet är på 1650000 kr och banken erbjuder:
1 år bundet - 1,40
2 år bundet - 1,50
3 år bundet - 1,85
5 år bundet - 1,98

Undvik att dela upp i delar om du inte har väldigt specifika skäl för det. Det är främst banken som har intresse av att du ska göra det. Man tjänar normalt på att ha rörlig ränta över tid. Binda lånet är främst intressant om det ger lägre ränta. Normalt ska det inte göra det men vi har haft en undantagsperiod nu en tid. Om du har begränsade marginaler så kan det vara en variant att binda, annars är det inte nödvändigt.

Jag är verkligen ingen expert men att dela upp i fyra delar får mina varningsklockor att ringa. Finns det nåt scenario där det har varit lönt för kunden? Känns bara som bankens sätt att säkra inkomst på. Rätta mig gärna om jag är ute o cyklar.

Personligen skulle jag även tycka det är rörigt att ha så många olika delar och tidshorisonten att förhålla mig till. :see_no_evil:

Nej då 4 delar behöver jag inte dela upp på utan jag skrev bara med vad banken erbjuder för ränta på respektive år. Jag får själv välja hur många delar jag vill dela upp lånet på och hur mycket det ska ligga i varje del.

1 gillning

Hahaha my bad :man_facepalming:t3:

1 gillning

Hur tjänar banken på att dela upp lånet, vårt är uppdelat i 3 delar (SBAB), men har ingen aviserings-avg eller likande som skulle kunna göra det sämre än en del, finns det några gömda kostnader?

Genom att du blir uppbunden till banken. Förr eller senare dyker det upp bättre alternativ som du vill byta till. Detta ska då vara maximalt enkelt. Om du då vill “synka” slutdatum på alla delarna så blir det en krånglig hantering som håller dig kvar. Du orkar inte hantera det.

Jag har alltså själv bytt bank för bolånet ett otal gånger. Jag har löpande haft bevakning på de billigaste alternativen i många år. Att stanna kvar hos en specifik bank är i princip en stor dumhet.

3 gillningar

För det första så läste och tänkte jag alltför snabbt så mitt svar va ju på bakgrund av att jag va helt snätt ute.

Men - att binda räntan har historiskt inte varit lönsamt för kunden.
Köper att man vill binda räntan för att veta vad man behöver betala en viss period, tex om man vet exakt vad man har för marginaler och inte kan gå över den gränsen kommande 1-3-5 år.

Jag är verkligen ingen expert men som jag förstått det så är det vissa nackdelar med att binda lånet i olika delar och perioder, tex svårare att flytta lånet om man nu skulle vilja det av olika anledningar (iom att man har låst sig) och svårare att förhandla om räntan. På lång sikt säkerställer banken att du är betalande kund hos de än om man väljer rörlig och fritt kan byta när man önskar. Alltså är det här de tjänar på att vi binder räntan över tid och i olika långa perioder. Inga dolda avgifter o så, men förslagen om att dela upp lånen blir i det resonemanget blir i mitt huvud en vinst för banken och en förlust för kunden.

Någon annan här kan garanterat mkt mer om detta än jag och får gärna rätta mig :nerd_face:

Jag reagerade på just det att jag trodde de hade förslagit dela upp lånet i 4 men jag som tänkte helt fel :see_no_evil:

Det finns absolut förutsättningar där man med fördel kan binda räntan.

Just i dagsläget skulle jag själv inte välja att binda räntan. Det finns nu ett läge där räntan går upp. Det som är värt att notera är då:

1. Det är inte givet att räntan går upp så mycket som prognosen säger
  2. Det är inte givet att höjningen kommer så snabbt som prognosen säger
  3. Det är inte givet att den högre nivån blir långvarig. Tvärtom verkar prognosen vara att vi kommer att ha låga räntor framöver. De högre räntorna nu är sannolikt en övergående historia.

Banken har förstås full koll på detta och tar betalt för att ta risken som bunden ränta innebär. I min värld är chansen att kortsiktigt spara pengar på rörlig ränta hygglig.

Läste någonstans ett förslag om att ta ett rörligt banklån där man fått löfte och sedan flytta det till en bank där det var billigare.

Kanske inte det krånglet du vill ha nu, men är en annan anledning till att inte vara bunden.

Jag har 5 eller 6 lånedelar bundet på olika tider. Lycka till att flytta det lånet :roll_eyes: Jobbar nu med projekt avslut, ser till att alla förfaller ungefär samtidigt som det sista ~2024 och ska satsa på en låneflytt efter det (om det är fördelaktigt.

Hej
Jag tycker du ska ha ett rörligt lån , men fokusera på att förhandla till dig en rabatt som ligger kvar, jag har Handelsbanken och har haft 1.13 senaste året

Lycka till /Fredrik

Jag skulle välja rörligt om din ekonom tillåter det.

Om du vill ha mer konkreta råd får du berätta mer som aktuell belåningsgrad och planerad boendetid?

Om du har tiden och når bankens kriterier kan du i princip ta det billigaste lånet som erbjuds, Jämför boräntor | Konsumenternas

Genom olika delbindningar låser du fast dig vid samma bank lika länge som den längsta bindningen så det är aldrig att rekommendera.

Du skrev inte vilken tremånaders ränta du kan få, den borde vara billigast och kommer som det ser ut att ligga stilla minst ett år från nu då den korrelerar starkast med styrräntan. Om man tror Ingves ska den stå still fram till andra halvan av 2024, i ytterligare 1,5 - 2 år från nu.

0,25 - 3 års bindning är alla bra alternativ tror jag. Kolla med ett par olika, Danske Bank, ICA Banken, SEB och Skandiabanken ligger fortfarande bra till t ex.

Försök gå in med så lite egen insats som möjligt, helst 15% så du har kvar en så stor buffert som möjligt. Undvik Länsförsäkringar Bank om de kräver en högre ränta på “blancodelen” mellan 70-85%. Pengarna som blir över fördelar du lämpligen enligt sajtens principer alternativ på sparkonto om du inte har råd att förlora dem. Räntorna tar fortfarande ut varandra så buffertkostnaden kan bli noll eller till och med negativ, Sparkonton 3 år Bindningstid - Bra ränta - Sparräntan.se

Hej har du kollat vad det blir för avgift att bara omvandla till 1 lån om det är. Va du vill ha? Vi löste vårat lån som var bundet och det kosta inte en krona så värt att kolla upp då det inte är så stor avgift. Som det verka på vår bank just nu. Så kanske värt att omvandla nu om du vill ha på annat sätt