Jag är 22 år och har precis köpt min första bostad tillsammans med min tjej, då hon kunde casha sin del har jag en låg belåning på ca 40-42% av bostadsrättens värde.
Jag ska låna genom SEB med rabatt via min arbetsgivare.
Dessa är de ränteexempel jag fått:
Rabatt Jobb – Listpris — Snittränta — Slutränta
1,10 på 3 mån - 2,39% -------- 1,53---------- 1,29
0,64 på 1 år — 1,74% --------- 1,41 --------- 1,10
0,55 på 2 år — 1,69% --------- 1,34 --------- 1,14
0,49 på 3 år — 1,64% --------- 1,39 --------- 1,15
0,64 på 5 år — 1,64 % -------- 1,47 --------- 1,25
Rörlig ränta: 1,29
Mitt lån är på 1 210 000 kr och jag undrar om det är bra att binda det i ett år för 1.10 % eller om jag bör dela upp lånet i två delar och ha det ena rörligt (fast räntan såg högre ut för det rörliga) och binda den andra delen i två år?
Erbjuder banker olika rörliga räntor? Kan det i sådana fall vara värt att hålla mitt lån rörligt och sedan flytta det till tex Avanza/Stabelo och binda det där istället?
Ja, alla banker har olika listpriser och de flesta banker måste man tyvärr förhandlar med dem. När det gäller Avanza/Stabelo så är det färdigförhandlat, man kan inte få bättre räntor än det som listas.
Eftersom ni får bäst ränta på 1 år bundet ränta ser jag personligen ingen anledning att ta något annat. Men det berors så klart på om ni har tänkt er att flytta inom kort tid.
En aspekt i detta med att dela upp bolån år att du hamnar i en väldigt dålig förhandlingssits mot banken när den första delen löper ut (vid olika bindningstider).
Det utnyttjar banken eftersom du i praktiken är låst till en och samma bank som den längsta bindningstid du har.
Har du kikat på andra banker? Tänker spontant antingen SBAB eller Hypoteket. Kan bli marginellt billigare, men att behöva använda sig av rabatter och förhandla om dem vart eller vartannat år hos en storbank skulle inte kännas så lockande för mig.
Jag hade delat upp lånet i två eller tre delar. Sedan är det svårt att säga om det är bäst att binda på ett år eller köra rörligt. Att binda längre skulle jag inte rekommendera då man blir inlåst alltför länge och det kostar extra att lösa lånen i förtid. Undantaget är om man känner att man absolut måste veta vilken månadskostnad man har ett par år framåt.
Nightowl. Så uppfattar jag det inte alls. Har som bolånerådgivare ett flertal gånger tivingats vänta ut andra banker. Den gamla banken lägger dock alltid beslag på säkerheten från botten. Detta innebär att låntagaren kan åka på kostnaden för en inteckningsåtgärd.
Dela upp lånen, men se till att det är samma löptid på alla delar av lånet. Skillnaden mellan rörligt och bundet 1 år är 1596 kr efter ränteavdrag. Kör bundet, gissar att ni får stå ut med varandra i åtminstone 1 år och köp nåt fin till tjejen för pengarna och smörj förhållandet.
Man kan ju ändra sig. Oftast så kostar det inget extra när man delar upp lånen när man tecknar det. Men visst, har man bara 1 mille i lån så behöver man inte dela upp det.
Jag kommer förmodligen binda hela lånet i ett år, för att sedan se de omförhandlade villkoren via mitt jobb och SEB. Blir det sämre byter jag till Avanza el liknande.
SBAB:s räntesatser brukar vara ett hyfsat riktvärde på en bra/vettig ränta. De är dessutom publika och lätta att se för olika lånesituationer.
Har alltid använt deras räntesatser i över 15år för att ”min egen bank” ska ge mig vettig ränta.
Kom en gång i tiden överrens med min ”personlige bankman” om att ”ge mig samma ränta som SBAB erbjuder så behöver vi inte tjafsa/förhandla varje gång.” Har funkat klockrent och har alltid känt mig nöjd med den räntan (även om jag i vissa perioder antagligen kunnat förhandla till mig aningens bättre)