Vilken bolåneaktör erbjuder bäst ränta?

Jag har lyssnat på mängder utav poddavsnitt, men är nyregistrerad på forumet. Har inte hittat denna frågeställningen exakt i forumet, men rätta gärna mig om jag missat något väsentligt. :slight_smile:

Jag och frun är barn av vår tid och har försatt oss i den tveksamma situationen med lite för mycket bolån i förhållande till vår inkomst. Nu så försöker jag kontrollera utflödet utav räntekostnader så mycket som möjligt iaf.

Ända sedan barn så har jag haft Swedbank, och fortsatt med det. Vårt bolån är delat på fyra delar och har haft dom bundna på lite olika tider sista åren, och nu så löper en fjärdedel ut. Vill nu göra vad jag kan för att få så låg ränta som möjligt. Funderar på att binda det på 4 år, men landar eventuellt i 3-månaders istället. Inte riktigt bestämt mig. Nu vill jag alltså undersöka alternativen, har inga problem alls att vara “otrogen” mot Swedbank, lägst ränta vinner. Om Swedbank sen vill vara med så kanske vi blir kvar, men det får framtiden utvisa.

Vi har lån på strax under 50% utav bostadens värdering, och det är alltså 1/4 utav dessa lån som det är dags för nu, inte hela bolånet. Kund hos Avanza, medlem hos Unionen (som verkar ha samarbete med både Danske Bank och SEB) mm. Om detta kan spela roll.

Det finns ju väldigt många aktörer. Vilka tänker ni kan erbjuda bra ränta givet våra förutsättningar? Gärna utan att behöva diskutera pensionssparande/helkund osv osv.

Tack!

Du kan inte flytta delar av lånet, så är andra delar bunden lär du behöva acceptera det Swedbank erbjuder.

8 gillningar

Kan man flytta delar av ett bolån? Jag trodde inte att man kunde det.
Häromveckan, typ förra veckan pratade jag med Stabelo när jag extraamorterade. Då frågade hon om jag hade mer bolån i någon annan bank. Nej jag har bara det jag har hos Er, svarade jag. Jag flyttade allt för fyra år sedan.

Personligen tror jag inte att räntan kommer att falla särskilt snabbt. Om du binder på ett år plus ytterligare lite ränterabatt kan nog vara en helt okej affär.
Swedbank som jag med har varit kund i sedan första bankboken har aldrig kunnat erbjuda mig någon lockande bolåneränta. Det har alltid gått att få lägre någon annanstans. Då har jag ändå som sagt varit kund i säkert 40år, bolån, lönekonto, sparkonto, pensionssparande mm. Nej dom fick som sagt fingret!

1 gillning

Hmm, det verkar ju som att jag har noll koll uppenbarligen. :upside_down_face:

Jag har alltså aldrig bytt bank eller haft lån någon annanstans, men jag tog lite för givet att man skulle se det som att vi har fyra olika lån kopplade till bostaden? Det är ju olika nr på lånen osv. Då kändes det rimligt att man skulle kunna flytta något utav dom tyckte jag. Är det egentligen så att jag rent krasst bara har “ett lån” som är delat på fyra delar??

Vad är logiken bakom att det inte går? Vad är det som styr att ett objekt (bostaden alltså) endast kan finansieras via en lånegivare?

Huset går ju inte att dela i fyra delar, det är bara en säkerhet.

2 gillningar

(inlägg raderat av författaren)

2 gillningar

Ingen svensk bank godkänner delad pant förutom i undantagsfall. De undantag jag hört om är exemeplvis om en låntagare jobbar på handelsbanken och den andra på swedbank.

Kolla vilken ränta du hade fått hos skandiabanken och sbab. Säg till swedbank att du vill ha lika schysst deal hos dem. Om inte hotar du med att låta alla lån löpa ut (och kör rörlig ränta) och byter sen.

1 gillning

Med tanke på er pressade situation hade jag under förutsättning att ni får en bra deal inte kört rörligt utan bundit åtminstone några år.

1 gillning

NEJI Iteorin kan du ha flera långivare på samma bostadsrätt. I pantsättningsmeningen står det “i den mån den ej behöver tas i anspråk för lån hos kreditgivare XYZ”.

1 gillning

Större brf har väldigt ofta delade panter.

1 gillning

(inlägg raderat av författaren)

1 gillning

Tack för alla svar.
För att förtydliga så gäller det en friköpt villa, och det finns flera olika pantbrev som jag minns det.

Hej. Först och främst så förstår jag inte varför ni har 4 lån på fastigheten, speciellt inte med tanke på att ni har 50% belåningsgrad. Men det hänger väl ihop med de omständigheter som rådde då ni köpte fastigheten. Om det är så att det ekonomiskt går att vänta ut alla bindningstiderna som ni ev har, så kommer ni vara i en bättre situation framgent. Då kommer ni ha utrymme att förhandla. Och förhandla det går, speciellt om man kan påvisa att man är en säker lågrisk kund. Själv har jag varit Sparbanken/Swedbank trogen i +40 år fram tills nu i år då jag för första gången kollat runt hos andra banker. Lite naivt har jag gått o trott att man nog har en bra o rimlig ränta eftersom man varit banken trogen så länge…. Men på en fastighet med typkod 320 har jag fått ner vår ränta rejält genom att byta till Länsförsäkringar. Sedan vår förra omläggning av lånet som var 2020 så har vi tydligen betalat ca 1,400 kr/månad för mycket. Hoppas det löser sig…

1 gillning

Ja, i så fall tolkade jag dig fel. En bostadsrätt kan ha flera långivare rent juridiskt även om bankerna inte är pigga på detta. Av och till förekommer det att det finns ett banklån och ett privatlån i en bostadsrätt.

1 gillning

Här har du fel. Man kan ha lån i flera banker samtidigt dock är utbudet av överhypotek eller 2a pant inte vanligt. Marginalen, nordax och bluestep använder det. Finns även seniorlån som är en 2a pant.

1 gillning

Jag vet. Försökte svara på vad som är rimligt, brukligt och relevant i TS fall. Ingen ”normal” bank ger bra villkor för ett bolån som är pantsatt till hälften hos en annan långivare.

1 gillning

Det finns en anledning till varför bankerna vill att du delar upp lånen och gärna binder en del väldigt lång tid, typ 10år, för då vet dom att dom kan lura dig så ini helvete på övriga delar.

Dela gärna upp lån men aldrig på olika tider om du nånsin tänkt byta bank. Du kan ingenting göra om dom erbjuder dig listränta på lån som löper ut.

1 gillning

Mitt tips är att försöka pressa ner räntan så mycket det går och binda MAX så lång tid som det lånet ni har idag med längst bindningstid alternativt ta lånen som löper ut till rörlig ränta.

Det kan också vara så att ni tjänar på att lösa alla lån redan nu för att byta bank, ni kommer dock behöva betala ränteskillnadsersättning, men det kan det vara värt.

Jag har 4,24 idag på rörligt hos LF med 85% belåningsgrad så det går att förhandla

2 gillningar

Precis, det räcker då för banken att få kunden att binda upp sig långsiktigt på en liten del av lånet men resten kan ligga på andra löptider, inkl. rörligt.

För kunden är det inte så fördelaktigt p.g.a. inlåsningseffekten och att man ändå inte blir så mycket tryggare om bara en andel är bundet.
Förhandlingsläget blir dåligt då banken vet att man är fast oavsett om de ger en dåliga villkor på delarna med kortare löptider.

Jag kör 100% rörligt för att det i längden kommer att vara billigare samt att det går att byta bank när som helst.

2 gillningar