Försent att välja annan bank för bolån?

Hej!
Jag och min man har precis hittat, budat och skrivit kontrakt på en bostadsrätt. I samband med det kontaktade vi tre olika banker. Swedbank, Länsförsäkringar och Danske Bank. Tack vare fack-medlemskap får vi rabatt på bolån hos Danske Bank. Min bank Länsförsäkringar var svårare att få tag i via telefon och meddelande och pga att det är så kort tid mellan kontrakt och tillträde (1 månad) fick vi intrycket av att allt behövde lösas väldigt snabbt. Därav gjorde vi en ansökan hos Danske Bank och har nu haft ett första möte och skickat in de handlingar de efterfrågat inklusive köpekontrakt. Är vi då låsta hos dem? Länsförsäkringar hörde till slut av sig och det vore skönt att slippa byta bank och flytta försäkringar om de kan erbjuda något liknande. Men som sagt, är det försent nu?

Du får väl höra av dig till Danske bank och fråga. Om det hela inte är inregistrerat än går det kanske att avbryta.

1 gillning

Du har inte valt bank förrän du skrivit på lånehandlingarna.

Sedan undrar jag lite varför du vill vara kund i en bank som det inte gick att få tag på när ni behövde hjälp. Det skulle automatiskt diskvalificera dem hos mig.

Är det rörligt lån? I sådana fall är det väl smidigt att fortsätta med DB nu när allt nästan är klart? Bostafsaffären är ju i ett känsligt läge och om något strular jag kan ju riskera att inte kunna finansiera köpet på överlåtelsedagen.

I lugn och ro samlar du sedan in erbjudande från alla andra banker och byter (eller kräver skänkt ränta god DB) utifall att konkurrenterna erbjuder bättre pris.

Du får det att låta så dramatiskt att byta bank. Det är det inte. Behåll dina konton och det du gillar bäst hos LF och starta upp motsvarande setup hos DB. Välj kreditkort hos en 3e aktör och försäkring hos en 4e. Då blir man mer mobil både mentalt och rent praktiskt vilket medför att man är mer redo nästa gång någon erbjuder dig banktjänster till bra pris.

1 gillning

Så länge som du med “del” inte menar del av lånet utan del av din totala bankaffär är det ju inga problem. Halva lån går nämligen inte att ha hos olika kreditgivare med samma säkerhet.

Med 500 000 kr i bolån kommer du högst troligt inte bli avvisad från någon av de stora aktörerna, men däremot är lånevolymen antagligen så pass liten att de inte kommer erbjuda dig någon kanonrabatt. Kanske kan det vara så i detta läge att grupprabatten via fackförbundet med råge slår de erbjudanden du kan få som enskild bolånetagare?

Den ekonomiska vinsten kontra strulet med byte blir ju också lägre ju mindre du lånar (grattis till dig). Erbjuder Swedbank 10 punkter billigare bolpneränta? Årlig förtjänst på 500 kr ex. avdrag. Däremot kan du vid byte av bolånegivare påföras uppläggningsavgift (be dom vänligt men bestämt dra åt helvete) och föreningens pantförskrivningsavgift på upp emot 1% av PBB, 573 kr. Avgiften anges i stadgarna.

1 gillning

Just det, jag menade del av den totala bankaffären.

Ja, det kanske stämmer. Enligt Danske Banks hemsida är räntorna just nu på 4,09 på rörligt, 2år 3,20, 3år 3,22% i det fackliga erbjudandet.

Är det så med rörlig ränta att det är var tredje månad som man har möjlighet att binda räntan om man vill? De flesta har rekommenderat att ha rörligt. Jag gillar att veta hur mycket jag(vi) ska betala. Tycker 3,20% låter rätt bra men är det det bästa att göra? Ingen aning.

Du kan binda räntan när du vill när du har rörlig ränta. Däremot har rörliga lån räntejusteringsdag var tredje månad och då bestäms din kundränta tre månader framåt genom att ta den dagens listränta och dra av eventuell ränterabatt.

Det innebär rent praktiskt att det kan ta upp till tre månader innan din kundränta påverkas av bankens förändringar av listräntan.

1 gillning

Ingen vet hur mycket räntan går upp eller ner i framtiden och därav vet heller ingen om det är bäst att välja rörlig eller bunden ränta. Däremot kan man vara helt säker på att den som på marginalen vet lite mer än du och jag är banktjänstemannen som säljer bolånet till dig. Eller åtminstone bankens ekonomiska strateger.

Vanligen brukar man välja fixerad ränta som en sorts försäkring mot prisfluktuation. Försäkringen kostar pengar, men skänker trygghet. I teorin är det alltid billigast att välja rörlig tänta.

Det finns många trådar här i forumet som diskuterar de båda alternativen.

2 gillningar

Ok, då förstår jag. Tack så mycket för hjälpen!

Tack så mycket för hjälpen och förklaringen. Jag ska läsa lite mer om det.