Ränta förhandling

Hej!

Vi har precis köpt ett hus, och ska ta ett lån på 4.3 m (76 % belåningsgrad). I dessa oroliga tider så skulle jag vilja fråga er hur ni gjort när ni förhandlat räntan med eran bank. Jag har Nordea men har även pratat med Swedbank och de har båda gett mig sin rabatt. Förstår såklart att detta första erbjudande inte behöver vara den sista och att jag borde förhandla. Men jag är inte så erfaren där, kan ni dela med er hur ni gjort? Jag tänker att vi vill binda på minst 3 år, men är osäker om vi ska dela på lånet eller inte. Vad är en rimlig rabatt som man kan kräva av sin bank? Vi är två som tar lånet tillsammans, har en god ekonomi anser jag och vi kommer få amortera 3 % under en period (räknade till 2 år). Då hade jag velat få ner räntan lite så att man inte betalar för mycket där.

Tacksam för alla tips!!

Spela minst de två bankerna mot varandra, det vill säga “Swedbank erbjöd det här, kan ni bättre?”, räkna med några vändor fram och tillbaka. Blanda in en tredje bank om du vill.

Dela inte upp lånet

Bind så som du är bekväm med men kom ihåg att rörligt är billigast över tid.

Spontant känns det onödigt att binda längre än när ni dimper ner till 2 % amortering eftersom då borde ni kunna balansera eventuell ränteökning med mindre amortering.

1 gillning

Kolla med SBAB. De har en räknare på sin hemsida där du får svar direkt på vad du skulle få för ränta. De prutar inget på sina räntor.

1 gillning

Förhandla inte. Ta en nätbank med lägre ränta istället.

Hur funkar nätbanken?

Hmm, jag är inte säker på att jag förstår frågan.

Stadshypotek, Stabelo, Avanza, Nordnet, SBAB osv. Googla runt lite och ta den billigaste. Går snabbt att ansöka om lån och bli kund. Så slipper du varje år ”förhandla” om en ränta som ändå är för hög.

1 gillning

De första du nämner kräver låg belåningsgrad och i mitt fall erbjöd SBAB 1,4 % samtidigt som Nordea och Danske (som jag spelade mot varandra) låg på 1,09 %. Det kan absolut finnas värde att förhandla och man bör absolut försöka innan man avfärdar det.

Okej, har inte de alla upp till 75 % belåningsgrad? Vårat kommer vara på 76 %.