Hej,
Vi har precis fått in följande ränteerbjudande från banken, Nordea:
“Rabatterbjudande per bindningstid:
3 mån: din rabatt: 0,9% och din ränta* efter rabatt: 4,24%
1 år: din rabatt: 0,1% och din ränta* efter rabatt: 4,94%
2 år: din rabatt: 0,2% och din ränta* efter rabatt: 4,64%
3 år: din rabatt: 0,3% och din ränta* efter rabatt: 4,39%
4 år: din rabatt: 0,4% och din ränta* efter rabatt: 4,19%
5 år: din rabatt: 0,3% och din ränta* efter rabatt: 4,19%
8 år: din rabatt: 0,35% och din ränta* efter rabatt: 4,04%”
Jag och sambon går i tankerna att binda i 2år.
Frågor som jag jättegärna vill få er input på:
Har vi fått okej rabatt, eller har ni som sitter i liknande situationer tips om andra banker som kan kanske erbjuda bättre? Förstår att det beror på flera parametrar som jag nu inte presenterar i detta inlägg.
Vilken bindningstid ska man välja? Hur tror ni det globala ekonomiska läget ser ut om 2, 4 och 6 år? Jag har tyvärr inte läst makroekonomi. Gärna om någon med bra global ekonomisk bild samt historiskt hur det har sett ut i liknande situationer som vi i dagsläget befinner oss i.
Här kan du jämföra erbjudandet du fått med bankernas snitträntor.
Det banken vill ha är en bra säkerhet (låg belåningsgrad) och få låna ut en stor summa till dig. Det brukar ge en bra rabatt.
Vilken bindningstid som i nuläget är bäst att välja kan ingen (oavsett utbildning) säga med säkerhet. Behöver ni veta vad räntekostnaden blir så bind, om den kan få stiga/minska så låt den vara på 3 mån.
Vi har lån på Nordea, 3mån på 1 procentenhet rabatt på ett lån på 500k, har totalt lån på 1,4milj med värdering på 1,7. Lönekonto för sambon hos Nordea, resten har vi andra banker till.
Så det borde absolut gå att få bättre än 0,9 i rabatt.
Finns flera trådar med liknande tema, vill tipsa om att kontakta Länsförsäkringar lokalt. De kör ibland med räntefria månader. Utslaget på den tid ni väljer (3mån eller bundet) kan det betyda “hur mycket som helst” i rabatt, oavsett om man räknar kronor eller procent. De har krav på helkund men inte så betungande i praktiken (500kr/mån ISK, kort och lönekonto 0-275kr/år samt hemförsäkring, vilket man kan ha fler olika om man inte vill byta).
Vi byter och får två fria månader, sparar 13-15 000 i ränta bara genom det, skulle vi byta bank efter 3 månader är det 66%(!!) rabatt under perioden, men har valt att räkna ut det som en ränterabatt under ett år snarare då jag tvivlar på att vi hittar en annan bank med samma deal. Erbjudna 3,77 på rörligt om det står sig till flytten är klar, så rabatten är god även sett till listräntan. Bästa andra erbjudande vi fått är 3,7 utan krav på annat genom SBAB om jag inte har fel. Belåningsgrad 64%.
Jag ser att jag behöver komplettera mitt inlägg med följande information: belåningsgrad 85%, 3,2 milj i lån. Ganska mycket sparade pengar. Och har absolut inga problem att spara upp till 3000/månad om det ger betydande effekt. Men ingen bank har brytt sig även när jag säger att jag kan skjuta in 200 tusen i eventuell låst sparkonto eller amortera som en klumpsumma och därmed ta ner belåningsgraden något litet.
Men väldigt bra tips angående att vi ska ta kontakt med länsförsäkring. Frågan är om vår belåningsgrad och mängd lån som inte är så attraktiv för bankena? Hmmm
Jämför även med ex. SBAB som ger alla samma ränta. Bra om man har lite sämre utgångsläge men min erfarenhet säger att andra banker kan ge bättre rabatt än SBAB givet gott utgångsläge.
Absolut ingen mening med att acceptera något erbjudande lägre än vad ex. SBABs kalkylator ger.