Hej
Jag har fått ett erbjudande Nordea 1 års bindningstid med en ränta 4.60 % idag har jag en ränta på 1.43 som går ut i nu i april.
Är detta en bra ränta i dagsläget och är de någon som fått bättre ränta hos Nordea senaste månaden? Tack
Hej
Jag har fått ett erbjudande Nordea 1 års bindningstid med en ränta 4.60 % idag har jag en ränta på 1.43 som går ut i nu i april.
Är detta en bra ränta i dagsläget och är de någon som fått bättre ränta hos Nordea senaste månaden? Tack
Runt 4% är väl vad som är väntat.
På ett är är det nog ungefär där det ligger. Lite bättre bör det gå att få kanske. Vi fick 4,49% på ett år på Länsförsäkringar för ett par veckor sedan (0,5% rabatt på listräntan).
Måste det vara Nordea? Finns mycket pengar att tjäna genom att byta bank eller åtminstonde begära ut sitt amorteringsunderlag(dvs hota med att byta bank)
Förra månaden var Nordea bland de sämsta på 1års bindningstid.
Vad har du fått för erbjudande hos de andra bankerna du frågat?
Vi fick 4.10 % på 3år hos SEB. Men vi behövde hota med ett annat konkret erbjudande som vi hade fått från Länsförsäkring. SEB ville se erbjudandet på mejl, vilket de fick då vi var sekunder ifrån att signera och flytta allt till Länförsäkring.
SEB ville matcha men jag krävde lite extra. För vid matchande då skulle jag byta för det räcker inte för mig. SEB var tidigare osköna mot oss och ville inte förhandla när vi skrev kontraktet för ett par månader sen.
Du ska ta kontakt med andra bank. Får du bättre, tveka inte en sekund att byta. Men se till att du får andra saker också bra, minst lika bra förutsättningar som du för övrigt idag har hos din bef. Bank.
För oss kunde vi få 1 år för 4,39.
Dessa information är ca 3 veckor gamla.
Jag hade absolut inte bundit räntan nu. Om du har råd så ta rörligt och förhandla dig till en bra rabatt.
Själv kör jag rörligt med 1,2% ränterabatt.
En av fördelarna med rörligt är att du enkelt kan flytta lånet till en annan bank om de inte ger dig en bra rabatt
Jag kör också rörligt ett tag till med 1,34 i rabatt.
Jag band på 10 år med 104 punkter rabatt. Har inte planerat att flytta. Har en spridning på 6 lån med projicerad kalkyl för ränteavvikelse. När nästa lån går ut om ett år så ligger jag med 5% ränta på det lånet med en ränta på 3.51% totalt.
Inte speciellt riskbenägen och ser långsiktigheten som en självklarhet med minskning av kostnaden i takt med löneökning och inflation. Lite att lura sig själv, betalar nog mer i genomsnitt över tid, men det ger ett kontrollerat cashflow…
Borde vara läge att spela ut bankerna mot varandra i nuläget. Otrohet mot sin bank i dessa sammanhang kan vara gynnsamt.
Lite av hindret är olika bindningstider och att man sällan kan dela upp bolånen mellan banker på en och samma fastighet. Men det är ju en smaksak.
Att binda på 1 år är meningslöst. Ha rörligt i stället och förhandla fram en bra rabatt.
Eller om bundet är önskemålet bind på lång tid.
/W
Flytta är inte enkelt om man är högbelånad. 85÷ med 20÷ minskning kan göra bankbyte svårt
3 månader då?
3,5 går att få. Byt bank