Bolånefunderingar

Hej,

Tänkte testa forumet för första gången och få lite tips kring min situation.

Jag och min sambo köpte ett radhus för drygt 2 år sen. Innan vi ordnade bolånet så kollade vi med 3 banker och till slut föll valet på Länsförsäkringar, vilket innebar bankbyte för oss båda. Vi delade upp lånet på 3 delar och band upp allt på 3 år ( då kändes det som ett bra val, i efterhand var det nog inte riktigt lika bra).

Efter att ha hört mig för med kollegor och vänner har jag allt mer fått en känsla av att vi verkligen överbetalar och när jag nu nyligen upptäckte compricers lista med snitträntor så fick jag det även bekräftat. 3 års tiden löper ut under nästa sommar och jag har planerat att lyssna om Jan och Carolines förträffliga avsnitt avseende bolån inkl. amortingsunderlag under hösten för att verkligen gå in för att få till en bättre deal vid nästa förhandling (kan även tänka mig bankbyte).

Nu såg jag denna artikel på dn och funderade på om jag bör/kan/ska göra något redan nu https://www.dn.se/ekonomi/experten-finns-utrymme-att-pressa-bolanerantan/ Tar gärna emot tips och idéer.

Beställ ett amorteringsunderlag ett par mån innan bindningstiden går ut så får ni ett bättre läge och tvingar nuvarande bank att förhandla, givet att ni är intressanta kunder.

Du kan väl inte jämföra dagens 3-årsränta med vad som gällde för två år sedan? Räntenivån har ju sjunkit sedan dess. Lagt kort ligger, har ränteläget sjunkit är ingen bank intresserad av att sänka räntan.

När bindningstiden gått ut, får du ju förhandla på nytt.

Det går inte att göra något åt en bunden ränta. Det här med att dela upp lånet på delar med olika bindningstider uppfattar jag främst som en strategi för att binda upp dig mot en viss bank. Det blir mycket svårare att snabbt byta bank om du har en hel uppsättning olika bindningstider.

Du får se till att hela lånet är rörligt vid samma tillfälle och då byta till något bra.

1 gillning

Har inte tänkt på att uppdelningen av lånet i olika delar väsentligt försvårar möjligheterna till bankbyte, men så är det ju.

Uttryckte mig slarvigt…känslan efter att ha kollat runt med vänner och kollegor var att vi inte fick till någon vidare deal och jag valde att bekräfta den magkänslan när jag såg snitträntorna på compricer. Men precis som du är inne på haltar ju den senare jämförelsen helt och hållet…däremot är min dåliga magkänsla fortfarande intakt.

Försök i första hand få till ett lån hos Landshypotek, Hypoteket, Stabelo eller SBAB. Sikta på att binda på nytt på en nivå runt 1%.

Exakt räntenivå kan förändras till när du ska byta men villkoren i stort lär vara desamma. Du kan alltså kolla av marknaden nu och räkna med att det håller. Jag menar nu att se hos vilka institut du kan ta lån alls och till premiumränta.

Vill du lägga tid på det kan du förstås förhandla med storbanker men jag skulle inte tro att det är värt det.

En fundering tillbaka: Är verkligen priset så viktigt och skillnaden så stor?

Jag menar om lånet är exempelvis 1 miljon så är ju tio basispunkter en tusenlapp per år, ca 80 spänn i månaden - före skatteavdrag.

Ger inte er bank något värde förutom själva lånet? (det är ju verkligen katastrof för Länsförsäkringar i så fall!)

Jag menar jag skulle aldrig få för mig att köpa billigaste pastan, billigaste rörmokaren eller billigaste hotelrummet.

1 gillning

Vad har du för räntesats i nuläget?

Som andra sagt. Förbered dig ordentligt inför när lånen går ut och dela inte upp det i olika delar på olika bindningstid.

Ok, innan LF har jag bara varit kund hos Nordea. Hur funkar det med ett ev. bolån hos de banker som du nämner? Kan man teckna bolån enbart eller förväntas man att flytta över andra delar av sin ekonomi också?

Vi flyttade över vår ekonomi och blev guldkunder på LF (förutsättning för bolånet), med det får vi 20% rabatt på hemförsäkring och bilförsäkring. Skulle inte säga att priset alltid är det viktigaste för oss och visst finns det en viss uppsida med att ha det mesta av vår ekonomi samlat på en och samma plats, men helhetsmässigt känns det inte som att rabatten på försäkringarna ger någon större uppsida i sammanhanget.

1 gillning

1,46% på återstående delar av lånet.

Du fick 3 års bunden ränta på 1,46% för 2,5 år sen?
Om jag inte minns fel var det en svinbra ränta då.

1 gillning

Poängen med de bolåneaktörer som jag nämnde var att du där inte behöver köpa några fler produkter än bolån. Samtidigt är de fyrkantiga och har fördefinierade villkor som du måste uppfylla till 100%. Villkoren varierar mellan de olika aktörerna så det är fullt möjligt att du inte kan bli kund alls hos en aktör och får bästa villkoren hos en annan.

Försäkringar är en väsentligt billigare grej än bolån och att få rabatt på försäkringar kan knappast motsvara mer än någon enstaka räntepunkt. Jag tror att du utan problem kan hitta prisvärda försäkringar om du konkurrensutsätter den biten separat.
Jag vet att Länsförsäkringar har god kundnöjdhet kopplad till service osv. men jag är inte säker på att de är bäst gällande villkor. Vilka villkor som är mest fördelaktiga beror mycket på din egen situation så det är svårt att peka ut ett visst bolag som det bästa för alla.

1 gillning

Nej, Jens. Man kan aldrig ta reda på räntenivåer långt i förväg. Räntor är färskvara.

Olika institut kan låna upp olika bra vid olika tidpunkter på den internationella kapitalmarknaden. Detta kommer i sin tur att påverka kundens ränta.

Precis som i andra branscher förekommer lockpriser. Man sätter exempelvis en låg ränta på treåringen för att dra till sig kunder. När bindningstiden gått ut hoppas man att lånet rullar på, med en då högre marginal.

Banker kan vid olika tidpunkter ha olika intresse av att dra till sig kunder. För ett antal år sedan var det SEB som “dumpade” räntan. När man man sedan fått upp sina marknadsandelar, så gick man tillbaka till en högre räntenivå.

Med andra ord skall man kolla ränta på flera institut och så nära omskrivningsdagen som möjligt.

Till sist, den ränta som du fick var väl ändå inte så pjåkig? Lämna din magkänsla bakom dig och fokusera framåt. Lycka till!

2 gillningar

Som nattugglan säger var 1,46% inte dåligt för två år sedan. Det är lätt att bli lite som the Yorkshiremen i Monty Python-sketchen, men jag minns hur vi tyckte att vår högsta ränta var förvånansvärt låg när vi band den 2003 på 5,2%. De andra låg väl på 4,7% och 4,2% eller nå’t. Därför är det också kul att se folk jaga tiondelar nu, när en annan jagade halvprocent. :sweat_smile:

Men, klart ni ska omförhandla. Om ett år lär ni också ha en rimligare idé om det är lönt att binda eller köra obundet, eller klassikern att låta olika delar löpa ut efter olika många år.

Haha, ja i jämförelse är det verkligen andra tider just nu!

Vad bra, då kanske inte våra räntor är så illa ändå…ska förpassa min magkänsla till närmaste deponi!

Jag har inte sagt att man kan kolla räntenivåer i förväg. Det man kan kolla är villkoren för att kvalificera sig för att bli kund och för att få premiumränta. Skillnaden mellan premiumränta och vanlig ränta är så stor att det egentligen bara är alternativen med premiumränta som man behöver jämföra i slutänden.

1 gillning

Spara magkänslan till när det är omförhandling av villkoren. Har ni skött era betalningar och kollat vad andra banker erbjuder inför det mötet så kan magkänslan jobba när ni ska svara på LFs erbjudanden kring räntor. :slight_smile:

1 gillning

Det var ju inte helt galet högt utan ändå ganska ok. Visst kan man få ner det lägre idag (jag ligger på 1,06 rörlig) men det är ju inte så att du behöver ligga sömnlös :slight_smile: