Vilken ränta på bolån?

Hej!
Har bolån som går ut i årsskiftet
Hur säkrar jag upp att jag får lägsta räntan och vad är en riktigt bra rörlig ränta nu?

Belåningsgrad 36%
Lånebelopp/årsinkomst före skatt =2,86

Ser att SBAB ger 2,95%
Snitträntan på Handelsbanken ligger enligt finansportalen på 2,65%

Är det en viss rabatt man skall förhandla?
Min erfarenhet är att banken smyghöjer efter något år….

Tacksam för tips och vilken rörlig ränta man kan vara nöjd med

Förhandlade i veckan med Nordea. Vi ha runt 50% belåningsgrad, ca 2,9 lånebelopp/årsinkomst före skatt. Vi kunde få 1,22 procentenheter “rabatt” på Nordeas listränta, som enligt vårt nuvarande lån är 2,37% (räntesats 3,59%, som höjs igen när vår 3-mån period löper ut).

Kolla räntestatistiken på Byggahus:

2 gillningar

Ok tack för bra svar!
Verkar som ni fick en bra deal!
Antar ni betalar extra för låneskydd utifall ni har/ skulle vilja ha det?

Ok tack, bra sida!

Det är din ränterabatt som går ut efter ett år. Ska stå i kontraktet! Den måste du förhandla om varje gång.

1 gillning

Bankerna smyghöjer inte. Jag skulle rekommendera att läsa dina lånevillkor…

1 gillning

Tjena, vill bara snabbt inflika beaktat att jag troligen är betydligt sämre kund på Nordea och att du kanske bör kunna hamna på minst min ränterabatt om 1,32%.

Lån 2,9 MSEK ca 85% och 4 ggr årsinkomst/lånebelopp. Så har vi 1,32 % i ränta.
Sparar 1000kr i ISK och 300kr i “pension”, men detta i fonder som jag väljer och inte i Nordeas egna.

Dock är jag osäker på hur stort lån du har, vilket kan vara anledningen till räntan du har. Mor min hade 10% belåning vilket var ca 150-200 K och kunde bara få 0,8% enheter. Detta är för att det är så “lite pengar” i deras ögon.

1 gillning

Det var som f*n. Vi har 3,5 MSEK lån. Får ta det ett varv till innan vi signerar något :slight_smile: Ja, de vill att vi ska månadsspara hos dom också. Lite störigt, kommer ändå inte välja Nordea-fonder…
Tack!

1 gillning
  1. Fråga din nuvarande bank om en amorteringsunderlag och se om de skickar ett erbjudande till dig.
  2. Prata med många stora banker som förhandlar. Skicka alltid det bästa erbjudandet till alla andra och fråga om de kan göra bättre.
  3. Erbjud dig att byta annan ekonomi för lägre priser (IPS/ISK etc.)
  4. Förhandla hårt
  5. Använd fackliga/gröna rabatter efter förhandling

Jag skulle för närvarande sikta på <2,5% rörlig.

Korslänkning:

1 gillning

Perfekt Tack!

Det landade på 2,8% med rabatt på ett år
Handelsbanken 3 mån rörligt
Kändes tillräckligt bra och så ingår det låneskydd på 50% av lånet

1 gillning

Det är nog där nånstans man hamnar. Höjs väl till nånstans runt 3,5 nästa vecka dock… :joy:

Yes, så blir det! :joy:. Men det är ingen fara vi har råd :grin: och med 9% inflation så sjunker lånet realt i en bra takt :grinning:

Bra deal. Men lånet sjunker endast realt om dina inkomster ökar i takt med, eller mer än, inflationen. Tyvärr.

Grattis, inte illa alls!

1 gillning

Tackar:-) å tack för input!

Jag har precis fått erbjudande av seb på 4,55% på 3år ska man ta det ? 85% belåningsgrad lån på 1.8miljoner.

Lät dyrt. Pruta några tiondelar eller byt bank.

Låter lite högt
Är det verkligen läge att binda? Jag hade nog inte gjort det