Bör man göra det "enklelt" för sig och ta bostadslån från sin egna bank? Eller bör man jämföra?

Jag har Swedbank som bank just nu. Är på gång att köpa min första bostad och vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt med vilken bank jag ska låna av. Ska man bara göra det lätt för sig och ta lån från sin egna bank, eller gör man ett misstag som inte jämför med andra banker?

Om svaret är ja på sista frågan, hur gör jag detta på enklast sätt? Tack!

Ett stort misstag att inte fråga andra banker.

Ofta bara ansöka om lån på nätet, eller ringa. :slight_smile:

Kan vara bra att spela ut olika erbjudanden mot varandra.

T ex SBAB är superlätt att kolla upp, eftersom de inte förhandlar — det du ser i deras uträkningsformulär på webben är det som gäller. Även Avanza/Stabelo gör likadant?

Enkelhet i att slippa förhandla om varje år :+1:

2 gillningar

hur enkelt är det egentligen att ha ett lån från en bank som inte är din egna? Finns det någon risk med detta? Finns det någon fördel med att ha lån på den bank du själv tillhör?

Oavsett vilken bank du har så är de (i ditt fall Swedbank) ett företag som säljer en (eller flera) tjänst(er) till dig. De tjänar pengar på de tjänster du köper.

En rådgivare på banken är en säljare.

Kolla alla bankerna vad de kan erbjuda dig. Jämför pris och välj den som ger dig bäst villkor.

Det är som att kolla vilken matkedja som har bäst villkor och pris för dig.

Bankens säljare (“rådgivare”) har självklart viss kompetens att hjälpa dig (vissa är extremt kunniga). Men alltid med incitamentet att du ska vara en lönsam kund för banken. Inget annat.

En anekdot från sist jag ringde runt och försökte få bra bolåneränta. Jag hade erbjudande från 2 banker på samma ränta och blev tillslut uppringd av en tredje. Berättade vilka erbjudande jag fåtr och frågade vad han kunde erbjuda mig i ränta.
Fick svaret “Ta du ett av de två konkurrerande bankerna, jag kan inte ens matcha den räntan till dig.”.

Nu har jag inte själv använt det så se det inte som en rekommendation, men kanske värt att kolla upp.
Det finns aktörer som zmarta, compricer och lånekoll som utan kostnad söker hos många banker och det medför endast en kreditupplysning på den sökande.

Kanske någon på forumet som har erfarenhet av en sådan tjänst?

Smidigast är väl helt enkelt att kolla runt vad Swedbank men också andra banker ger för bolåneränta?Sparar du en femma per månad, stanna. Sparar du en femhundring per månad, byt.

1 gillning

Slänger även in: det kan väl kanske finnas ett värde i att behålla din egen bank vid själva köpet för att saker och ting ska gå snabbt och smidigt - köpesmarknaden är ju hetsig. Sedan kan du i lugn och ro samla in erbjudanden från banker och utmana räntorna.

2 gillningar

Kolla med minst en annan bank. T.ex. SBAB.

Finns ingen anledning att låna hos sin huvudbank om de inte kan komma i närheten.

Jag tog lån hos SBAB förra året. Var antagligen enklare än om jag tagit hos banken där jag hade lönekonto eftersom jag hos SBAB inte behöver lägga tid på att bråka om räntesatsen och de kommer inte heller helt plötsligt utan att meddela mig dra in min rabatt och ge mig listränta.

Vissa banker kommer vilja att du flyttar över tjänster till dem (så att de tjänar pengar på dessa utöver bolånet) för ge dig en vettig ränta. Problemet är då att de kanske är dyra på dessa tjänster (så som lönekonto, kort eller fonder) så att man förlorar på det.

Skulle säga att det inte finns någon relevant risk med att ha bolånet hos en annan bank jämfört med banken där lönekontot finns. Skulle inte säga att det finns någon betydande fördel att ha bolånet hos samma bank som lönekontot.

1 gillning

Jag tror jag kan relatera till din fråga. Har haft Swedbank i snart 20 år. Jag har märkt att följande mening fungerar bra:

Jag vill gärna fortsätta vara kund hos er, jag trivs bra, skulle ni kunna hjälpa mig med med genom att matcha räntan som jag kan få hos aktör X på Y procent?

Ofta fungerar det bra genom att i samband begära ut amorteringsunderlag. :slightly_smiling_face:

5 gillningar

Jag har även Swedbank som min “bank” för lönekonto osv. När det kom till att fixa bolån gick jag dock till SBAB (men har fortfarande kvar mitt lönekonto/kort osv på Swedbank).

Anledningen till SBAB är för att jag gillar att dom är öppna med räntan och man inte behöver förhandla. Du kan enkelt räkna ut vilken ränta ni får på deras hemsida och sedan använda det som utgångspunkt för eventuella förhandlingar med andra banker.

Om du ha rörlig ränta kan du alltid flytta lånen till någon annan bank senare om ett erbjudande dyker upp.

Vet att Danske Bank brukar ha erbjudanden för vissa fackförbund men då krävs det att man binder lånet 1-3 år.

Alla borde bara sluta använda Swedbank. De KRÄVER att du kommer in till ett av deras kontor för flertal ärenden.

Inte om man har en bra kontakt. Gör det mesta via mejl och brev så fysisk signatur krävs. Är iof premiumkund. :wink::man_facepalming:

1 gillning

Kan säga som så att jag nyss köpte bostad och Swedbank gav mig allra lägst ränta på 1,18% i 3 år. Då är jag inte drömkunden heller som singel med 85% belåning :slight_smile:

Men då ska det sägas att jag köpte via deras filial Fastighetsbyrån också. Det var inte svårare än att berätta om räntan på mitt lånelöfte från Skandia och så fick jag erbjudandet.

Det är klart att man ska ringa alla andra banker och ta den bästa billigaste erbjudande . Så hade jag gjort. Själv har jag inga lån och aldrig haft. Jag har inte någon “egen” bank. Jag har Länsförsäkringar där jag får min lön. Alla banker är mina banker och alla banker vill att vi ska vara deras kunder :joy:. Man ska aldrig gifta sig med en bank. Det är så smidigt idag att jämföra lån på nätet och lika smidigt ringa till de. Aldrig skulle jag binda mig vara hel kund hos någon bank för att låsa in min kapital hos de. Vi bor i ett fritt land och då är det smidigt slippa hänglås i någon bank :joy::+1:.

1 gillning

Får jag fråga vad som fick dig att välja 3 år? Jag vet inte själv hur länge jag bör binda mig

Hur fick du det till 1.18%? Vart jag än tittar så får jag runt 1.5% som lägst. Jag ska köpa för 1.75m med 15% kontantinsats

Många faktorer.

1. Jag kommer med stor sannolikhet bo här i 3 år. Dvs låg risk för ränteskillnadsersättning.

2. Om jag mot förmodan skulle flytta ut ser jag det som högre risk att räntorna stiger uppåt snarare än nedåt, se: Stabelo: Därför kan det vara läge att binda bolåneräntan

3. Jag vill/behöver ha försäkringen mot högre räntor med min belåning och just precis nu är det till och med rabatt mot rörliga räntan.

I övrigt är bankens “listräntor” just bara det. Räntorna de utgår ifrån och sedan ger en individuell rabatt utifrån :smiley: Kolla Compricers snitträntor för vad folk faktiskt betalar i genomsnitt.

Är också min erfarenhet, har man en kontakt går det bra att lösa via internetbanken mm.

Min erfarenhet är att just Swedbank är ”duktiga” på att poängtera att de inte kan matcha lågräntebolagens erbjudanden. Sen när man pressar dem så går det plötsligt. Det är säkert många faktorer som räknas in här iofs, inte minst lånegrad.

2 gillningar