Bör man göra det "enklelt" för sig och ta bostadslån från sin egna bank? Eller bör man jämföra?

Exakt samma har jag upplevt med Swedbank. En gång slutade det med att jag bytte till lågräntebolag. När de väl fattade det på mitt lokala kontor så fick jag kommentaren att jag skulle pratat med dem först… att de hade kunnat matcha. Då var det redan försent.

Jag hade tydligen pratat med någon mer centralt innan jag bytte.

1 gillning

Hur lyckades du på ett erbjudande på 1,18% hos Skandia? Vad jag förstått så har dom inga förhandlingsbara räntor, utan baseras endast på belåningsgrad och storlek på grad. 1,48% säger deras sida med en belåningsgrad på 85%, 1,58% på 3 år. Låååångt ifrån 1,18%… :smiley:

Jag har ytterligare en fråga om någon har svaret på detta.

Finns det någon anledning att lägga in mer än 15% i kontantinsats? Det blir ju billigare månadskostnad, men är pengarna inte mer värda att investera? Hur tänker jag här?

det där kommer jag använda mig utav, perfekt!

Hur menar du med att begära ut amorteringsunderlag? Gör man inte det när man ska flytta ett bolån som man redan har? Jag har ju inget bolån :smiley:

Lägga in mer än 15% i kontantinsats kan ses som att man överamorterar. Finns ett helt avsnitt kring vad som är bäst här: Vad är bäst? Amortera, investera och spara eller t.o.m. låna?. (kort svar: finns egentligen ingen anledning att lägga in mer än 15%, speciellt som ung)

Det beror lite på hur man ser på bostaden och aktiemarknaden. Generellt brukar rådet på forumet vara att låna så mycket som möjligt på bostaden och sedan investera enligt någon lämplig strategi (t.ex. fyra hinkar-modellen).

Personligen kan jag tycka det är bättre låna 75-80% för att få ner räntesats och ev. amorteringskrav lite samtidigt som man har lite luft om man skulle behöva öka lånet för en renovering p.g.a. vattenskada eller liknande. Men det är kanske bättre att ha den beredskapen i en bufferthink istället.

1 gillning

Nja, jag fick 1,38% på Skandia så Swedbank prutade på det för att få mig som kund!

Jag hade redan skrivit kontrakt så de förstod att de var tvungna att ge något bra.

1 gillning

Beror på ekonomisk situation, i vissa fall tycker jag det kan vara värt att lägga sig lägre i belåningsgrad.

Eftersom högre belåningsgrad oftast leder till högre räntesats och den högre räntesatsen belastar hela lånet kan de sista 10 procenten mellan 75%->85% ha en egentlig ränta på kring 3%. (Att löpande amortera snabbare än amorteringskravet är dock inget större mening eftersom det inte sänker räntesatsen). Man får då avgöra om man vill ha en “säker” avkastning på 3% eller en potentiellt högre men osäker avkastning på börsen. Se denna tråd för hur jag menar: Är det verkligen mer rationellt att investera istället för att amortera på bolånet?

2 gillningar

oj, det var ingen dålig prutning må jag säga. Bra gjort :slight_smile:

Finns flera fördelar med shoppa runt och jämföra banker innan beslut. Mycket redan sagt.
Men se på banken som de säljare som de är.
Klart de vill tjäna så mycket som möjligt på dig.
Tänk på banken som en butik.
Hög lokalhyra- högre kostnad
Dålig ekonomi/ hög belåning - högre priser.
Min poäng är att en bank som inte har ett lokalt kontor utan kan skippa de kostnaderna och eventuellt kanske därför har lägre omkostnader och kan därför de dig bättre villkor- som tex internetbaserad bank.
En rätt kass liknelse men poängen är att även banker behöver stå sin egen plånbok närmast.
Ta dig tid att fråga runt. Boka tid via telefon eller på plats. Ställ bankerna mot varandra. Det kan spara många tusenlappar per år.

Ska omförhandla min ränta nu till hösten och surfade runt här inne efter lite tips odyl. Inser att jag måste ha en väldigt bra ränta på 1,03% med bindningstid på 2 år…eller? :thinking:

Låter grymt bra!
Får man fråga vad lånesumman och belåningsgraden är?

Köpte bostaden för 2 595 000kr varav lån på 1,2mkr. Har valt att amortera trots att jag inte behöver då jag betalade mer än 50% själv. Så kanske därav att jag fått en sådan bra ränta? Samt att jag har en del av mina pengar/investeringar där.

rättelse…ca 46% ska det vara :sunglasses: