Nu var det ett tag sedan jag köpte lägenhet så jag skulle behöva lite råd på vägen!
Jag och min sambo har bolånelöfte från hennes tidigare bank, Handelsbanken. Jag är fortfarande kvar som kund i SEB. Vi har nu skrivit under kontrakt och har kontaktat banken. Så det är fixat.
Misstänker att det jag borde göra nu är att ringa runt till olika banker för att höra vilken som kan erbjuda lägst ränta? För även fast vi har bolånelöfte på en specifik bank kan man väl vara otrogen så att säga…?
Hur bör man tänka här, finns det någon bra guide eller dylikt som är bra?
Och en annan fråga, är det klokt att sikta på rörligt lån eller bundet?
Vi har gott om marginal, så vi har möjlighet att ha en buffert.
En sista fråga: Vi har möjlighet att stoppa in mycket kontanter och på så vi komma ner till 1% amortering. Visst är det klokast att sikta på 2% och lägga resten i sparande, i och med att månadsavgiften är lindrig?
Ja kolla gärna med olika banker. Bara för att du har ett lånelöfte från en bank så har du inte lovat att låna från de. Det luriga är dock att banken har heller inte lovat dig så väldigt mycket. Räntan sätts normalt på dagen när lånet betalas ut; även om du kommer överens med banken idag så är det inte säkert att du får behålla den räntan om den höjs innan dess.
Kolla på nätet hos Sbab, Skandia och Ikanobanken vilken ränta du får utifrån era förutsättningar. Där prutar man inte utan får villkor baserat på lånestorlek och belåningsgrad.
Ta en dialog med SEB och Handelsbanken och kolla vad de erbjuder. Spela ut dem mot varandra.
Jag tycker inte du behöver kolla så många fler. Enklare att ha en story mot SEB/Handelsbanken “vill gärna vara kvar som kund hos er, men då måste ni sänka räntan, har erbjudits bättre…”
Jag skulle sikta på under 1.20% i rörlig ränta just nu, lite beroende på era förutsättningar.
Jag gillar bundet för att slippa tänka på marknadsräntan varje månad, men de flesta här rekommenderar rörligt. Belåningsgrad en smaksak. Ta den dialogen med banken och kolla vad som ger bäst villkor. Under 80% skulle jag rekommendera!
Toppen, tack för era svar, nu vet jag vart jag ska börja!
Vi kommer behöva ett lån från banken, överbryggningslån kanske det det heter. I och med att vi inte hunnit få hela köpeskillingen från våra lägenheter innan vi tecknar lån hos Handelsbanken. Men det kan väl inte spela någon roll, jag kan fortfarande välja vilken bank jag vill i detta läge?
För jag antar att de kommer vilja att vi kommer in på Handelsbankens kontor och skriver på avtal nu? Är det enklare att ta den här “förhandlingen” per telefon innan man sätter sig ned?
De praktikaliteterna kan du ju komma överens med banken om.
Enklast är annars att göra klart försäljningarna och gå in med rörligt hos SEB/Handelsbanken och sen göra riktiga bytet därefter.
MEN: har ni god ekonomi har jag svårt att se att inte SEB och Handelsbanken kommer ge er ungefär så bra räntor ni kan få just nu så då löser sig det praktiska av sig självt.
Det känns lite läskigt att på något vis, nu när vi ska sätta oss med Handelsbanken 1/6, och inte riktigt vet vad räntan kommer att bli. Man skulle inte exempelvis kunna mejla och beskriva vad förväntansbilden kring räntan ligger? Eller det kanske är jättemärkligt?
Självklart ska du fråga vilka räntor de erbjuder och vilken rabatt det är mot listräntan, då kan du redan nu komma överens om vad som gäller 1/6, oavsett vad som händer tills dess!
Jämför som sagt med vad t.ex. SBAB och Skandia säger i sina kalkyler utifrån era förutsättningar - det ska inte vara sämre!
Det låter vettigt, jag kanske ska skicka in en bolåneansökan för att få det svart på vitt?
Eller vem kontaktar man då, våran bankkontakt som vi haft fram tills nu som hjälpt oss lägga upp kontantinsatslån?
Ja, bolånelöfte beviljat hos x antal banker förutsätter jag att ni har.
Nästa steg är ju att prata med er kontakt på banken om villkor/detaljer i ett möte. Här kan det ju vara idé att ha förberett sig och sneglat på bankens och andra bankers listränta och ha funderat på vad som är rimligt utifrån detta. Det som kommer kunna ge er bättre ränta är om det är ett relativt stort lånebelopp men ändå till en relativt låg belåningsgrad.
Ni börjar med nån av bankerna för att se vad de kan ha att erbjuda. När ni pratar med nästa så är det kanske bara av intresse om de kan ge nåt bättre. Om de kan det så stäm därefter av med första banken om de kan göra nåt ännu bättre osv
Det blir till att ansöka om bolånelöfte med andra ord För det är då man får räntebesked, inte vid bolåneansökan?
Och ursäkta att jag är “petig” men jag gör detta och använder som underlag när vi träffas 1/6? Eller jag kanske inte ens kommer sätta mig med den banken då, om jag får bättre ränta någon annanstans. Spelar det någon roll att Handelsbanken beviljat ett kontantinsatslån i sammanhanget?