Bolånförhandling - vad bör jag tänka på?

I oktober är det dags för mig att omförhandla mitt bolån och jag kan säga adjö till mitt 0,99% ränta!
Mitt i detta har min bankkontakt blivit sjukskriven och jag har tilldelats en ny som jag endast har haft mailkontakt med, då jag hoppats på att hen skulle vara tillbaks nu, men icke.
Undrar om det är något mer jag bör tänka på än att begära amorteringsunderlag? Detta är inte “mitt område alls” så tacksam för lite vägledning/råd.
I mitt nuvarande lån har jag “låneskydd med trygghetskapital”, är detta något som följer med in i mitt nya avtal eller är det något man förhandlar utöver själva lånet?
Mitt lån är på ca 1,1milj och jag armorterar trots att jag ej behöver. Känns skönt när summan minskar.

4 gillningar

Är det bara omförhandling av ränterabatten på befinligt bolån eller något ytterligare? Om det förstnämnda så bör alla tillägg som löneskydd etc. ligga kvar, åtminstone så är det min erfarenhet.

Rörande förhandlingen så bör du kolla upp vad andra långivare erbjuder dig så att du har något att kontra med när din bankkontakt föreslår en siffra.

Notera att du inte längre bara kan kolla lite snabbt med SBAB, Hypoteket och Stabelo eftersom de ofta kan ligga en bra bit högre numera än vad storbankerna kan ge. Några som många kanske missar att kolla med är de långivare som ger ut lån via Borgo (IKANO Bank, Söderberg & Partners, etc.). De har tidigare ibland kunnat vara hyfsat konkurrenskraftiga.

Begära ut amorteringsunderlaget är något man gör när annan förhandling kört fast och banken inte vill matcha det bästa erbjudandet man fått på annat håll. Det är min erfarenhet i alla fall. Om du inleder med det blir det nog inte ett så produktivt möte. :smiley:

4 gillningar

Det finns nog ett par hundra trådar på tema bolån.
https://rikatillsammans.se/forum/search?context=topic&context_id=61130&q=Bol%C3%A5n&skip_context=true

2 gillningar

Gäller förstnämnda. Aha, det var ju tur att jag inte nämnt om att få amorteringsunderlaget ännu då!
Tack!

Visst kan du be om amorteringsunderlaget direkt om du vill, men enligt min erfarenhet är det mer användbart som en sista push. :slight_smile:

Generellt gäller det att vara påläst och veta vad som är ett bra erbjudande eller inte.

Ok. Ja, jo jag har ägnat en del av semestern att försöka läsa på, ringt banken och kollat vad räntan ligger på i nuläget mm och försöker få mer “skinn på näsan” inför förhandling. :sweat_smile:

3 gillningar

Jag har ett antal gånger suttit och förhandlat om räntor, men då som representant för banken.

Rent krasst handlar det om att erbjuda en så låg rabatt som möjligt för att kunden inte skall byta bank.

Mjuka argument som “Vår familj har varit kund i denna bank i 30 år” motverkar därför sitt syfte. Tvärtom, det uppmuntrar banken att visa en tuff attityd eftersom kunden är obenägen att byta.

Argumentet “Jag har fått ett bättre erbjudande från en annan bank” är alltid bäst.Börja med att se vad SBAB kan erbjuda, och gå sedan vidare till andra aktörer.

5 gillningar

Bra! :slight_smile:

Banken är ju ingen välgörenhet, så om de får känslan av att de kommer undan med att ge dig en dålig ränterabatt så kommer de naturligtvis att försöka göra det. Därav vikten att konkurrensutsätta dem.

3 gillningar

Precis.

Tror att förresten att du missade att avsluta en av meningarna i ditt inlägg ovan (slutar med “eftersom kunden.”), men man förstår ändå andemeningen. :slight_smile:

Det är bra att kolla med de som ger en siffra utan förhandling också, men man ska vara medveten om att de sedan ett tag tillbaka inte ger lika konkurrenskraftig ränta. Som jag skrev i ett tidigare inlägg nyligen skulle jag få 0,33 procentenheter lägre ränta med min nuvarande bank om räntan sattes om idag jämfört med vad SBABs räknesnurra erbjuder (och 0,5 procentenheter än Stabelo). Tidigare låg de aktörerna betydligt närmare.

En fråga, vi som precis har köpt ett hus med ett lånelöfte från SEB, har vi något utrymme för diskussion? Alltså, kan det flyttas, eller är det hos SEB det “måste” starta?

Men det är väl ok att jag mailar min bank och begär ett möte redan nu i aug/sept för att se vad de kan erbjuda som läget ser ut nu jämfört med andra banker? Att visa att jag redan nu börjar undersöka/kolla upp med andra alternativ. Eller avvakta? Hm…hoppas ni förstår vad jag menar. :sweat_smile:

1 gillning

Rätt. SBAB behöver inte alls vara billigast. Jag ser detta mer som ett sätt att komma i gång.

Nej. Ett lånelöfte behöver inte utnyttjas.

Banker kan ändra sin räntepolicy över natten. Personligen hade jag väntat ett tag.

Jo jag förstår att de inte kan veta i nuläget, men då jag aldrig träffat min nya bankkontakt känner jag att jag gärna vill känna av kemin nu innan för att sedan ha ett möte igen när det väl gäller, men då kanske via telefon/nätet.

1 gillning