Bolånestrategi val av bank

Hej. Är i bolåneprocessen då jag och sambon ska flytta in i nyproduktion här i vår. Har ringt runt och kikat med alla banker för att försöka få en indikation på räntenivån, och har fått er par erbjudanden men majoriteten ber en att ansöka först innan de vill ge svar. Någon som har lite tips på hur man ska tänka/agera? Vill inte dra på oss en massa kreditupplysningar utan tänker att bäst är att välja ut en 2-3 banker att söka. Input från någon med erfarenhet och kunskap?

Jag använde Lendo för att få fram det billigaste förslaget. Sen personligen tror jag inte det gör så mycket med några kreditupplysningar i samband med bolån. De slutar väl synas efter ett tag ändå

Många på detta forum tycks tro att ett antal upplysningar har samma dignitet som en betalningsanmärkning! Så är givetvis inte fallet. Banker är inte helt dumma i huvudet, inte alltid i alla fall…

Banker observerar upplysningar av två orsaker. Antingen har kunden dålig ekonomi, och då är man ointressant. Annars beror det på att kunden är räntemedveten och vill spela ut flera banker mot varandra. Det är ju heller inget som är optimalt för banken, men samtidigt 100 gånger bätre än det första alternativet.

Antal upplysningar är bara en liten liten bit hur banken
bedömer vilken ränta man vill offerera. Ta’t lugnt!

3 gillningar

Håller med ovan inlägg att man absolut inte behöver oroa sig för kreditupplysningar.

Det känns lite vanskligt att redan nu bestämma sig för bolåneinstitut då det enda ni kan få svar på är eventuell ränterabatt och det som spelar roll är ju vilken ränta ni faktiskt kommer att landa på. Denna ränta vet ni inte förrän i vår när ni tar lånet och då kan tex listräntan har blivit betydligt högre i en bank jämfört med en annan. Jag har därför svårt att se varför ni redan nu ska göra en massa jobb när förutsättningarna sedan kan ha ändrats när det väl är dags. I dagsläget kanske det därför räcker med att veta att tex skandia,SBAB med flera många gånger erbjuder lägre räntor än storbankerna.

Vi bytte från en storbank nyligen till Skandia (i dec 3månader 2,6 procent) som erbjöd bäst ränta av alla vi var i kontakt med och då var vi i kontakt med väldigt många aktörer.

Här ser du bankernas snitträntor och kan jämföra.

Värt att veta är om du förhandlar fram en ränterabatt på 3 mån som du är nöjd med så kommer totalen förändras när bankens listränta rör sig.

Sök via Lendo, som någon här skrev,. Sen …kolla även de mindre bankerna, de har oftast en något lägre % -sats än storbankerna, t e x Landshypotek och Stalebo…Lycka till en med bostadsköer framöver

Stabelo ska man väl ha en belåningsgrad på högst 60% för att få låna överhuvudtaget?

Möjligt, jag har inte vetskap om deras krav på belåningsgrad, vid nyköp.

Har nu pratat med alla banker och återstår efter sållning gör storbankerna. Majoritetet av dessa (utom 1) vill inte ge något ränteerbjudande/förslag förrän vi skickat in en bolåneansökan. Tänker skicka in bolåneansökan till dessa 3 och sedan ställa räntorna mot varandra.

Låter det klokt? Inga konstigheter att skicka in bolåneansökan till flera banker samtidigt?