Jag bor just nu i en hyresrätt, 2 rok i centrala stockholm.
Blrjar dock tröttna på nya byteslagar där det helt enkelt har blivit krångligare att byta.
Bor med min partner och treåriga son.
Funderar starkt på att köpa en bostadsrätt istället.
Tanken är att gå in med minst 50 % i insats.
Så alltså ca 2-3 miljoner i insats och lika mycket i lån.
Jag har mitt lönekonto i Nordea och ett buffertspar i Northmill bank.
Men funderar på vilken bank överlag som man ska ta bostadslånet från. Spelar det någon roll?
Nej, det spelar ingen roll. Var dock väldigt uppmärksam på alla krav på att köpa andra produkter av banken om du inte på ett enkelt sätt kan bedöma konsekvenserna.
Vad är det förresten för lagar som gör det krångligt att byta lägenhet?
Kolla in bankerna Avanza samarbetar med. Jag tröttnade på att förhandla om räntan varje år så valde till slut Landshypotek i samarbete med Avanza. De håller helt okej ränta utan tjafs
Personligen skull jag aldrig råda någon att låna pengar utan att kolla en tre-fyra olika alternativ. En 10-dels procent ränta hit eller dit låter inte mycket. Betänk att det blir stora pengar under årens lopp. Det blir ju dessutom en ränta på räntaeffekt om du investerar de sparade pengarna.
Själv hade jag börjat med att gå in på nätet och se vad SBAB har att erbjuda.
Bifaller de två inläggen ovanför mitt. Vill lägga in att det alltid är värt att kolla med storbankerna, då de hela tiden har olika prioriteringar på att öka/minska sin andel av bolånen i Sverige. Det gör att du kan få väldigt olika ränteerbjudanden från dem.