Hej.
Mitt i detta kaos så köpte vi ett hus.
Är det någon som kan tipsa oss om bästa bolånet?!
Hej.
Mitt i detta kaos så köpte vi ett hus.
Är det någon som kan tipsa oss om bästa bolånet?!
Hej Henrik!
Allt med bolån handlar om förhandling mellan er och banken, ta i kontakt med ett flertal banker och försök förhandla till dig ett bra lån!
Banker som jag har uppfattat lite mer givmilda är Länsförsäkringar, i vissa fall SBAB och Danske Bank. Men däremot så har säkert andra personer andra banker som dom har fått förmånliga lån hos!
Jag köpte en bostad hyfsat nyligen. För mig var det inte bara viktigt med en låg ränta, utan även att kommunikationen med banken skedde på ett smidigt sätt.
Jag tilltalas av SBABs modell som inte bygger på prutning, men vad jag hörde från många håll tar det lång tid att nå SBABs kundtjänst. Det var snabba puckar i vårt bostadsletande och vi ville inte hindras av en seg bank.
Så vår strategi blev att först skaffa ett bolån med rörlig ränta på en storbank. När köpet är avslutat och lånet flyter på så är vi inte lika beroende av snabb kommunikation och kan då byta till banken med lägsta räntan.
I vårt fall bytte vi storbank och förhandlade oss till bättre ränta än vad SBAB erbjuder.
Lycka till!
Tack så mycket. Någon som vill komma med faktiska siffror på räntesatser och vilken bank.
Jag var i samma situation som Björnen. SBAB hade tre timmar telefonkö för varje kommunikation. I lånelöftet man får direkt på nätet skriver “hör av dig när du lagt ditt första bud”, vilket är rent vansinnigt eftersom de vid det samtalet ber om arbetsgivarintyg, lönespecar och informstion om obkejtet. Sedan är der ytterligare flera dagars handläggningstid. Även Skandiabanken varnade mig för att de har minst en veckas handläggningstid innan de ens kan börja titta på ärendet.
Länsförsäkringar gav mig ett bindande lånelöfte på telefon inom två timmar efter visningen. De försöker höja räntan hela tiden men hittills har det varit mycket lätt att få dem att matcha SBAB.
Hej.
Som flera innan skrivit: Jämför flera banker!
Ett tips är även att kolla med ditt fackförbund eller din arbetsplats om de har några avtal/samarbeten. Jag har bland annat 1.35 bundet i tre år hos danske bank som jobbet har samarbete med. Även mitt fackförbund har samma erbjudande.
Tack. Är det nån som vill droppa lite siffror från aktuell bolån och lånegivare. Det bästa vi har nu är 1,28 % på DB.