Det är dags att se över bolånet om ca 3.000.000.
Idag ligger det hos nordea och går ut nu i september så det är dags titta på vad man kan göra.
Hos SBAB kan vi få 3mån 3.99% inkl grönt bolån, samma med Skandia.
Nordea kan erbjuda 3mån 5.49% med rabatt på 1.45% inkl grönt bolån vilket skulle landa på 4.04%
Är det bättre att satsa på en bra “grund” ränta eller ska man satsa på den som ger mest rabatt?
Rabatten är ointressant, det är nettoräntan som är det intressanta. Om du hade fått 5 % i rabatt och erbjudandet hade varit 10 % ränta - rabatt så hade du ju inte valt det.
Jag hade valt SBAB eller Skandia om jag hade dina förutsättningar. Vilken av dem jag hade valt skulle bero på om det finns några andra fördelar hos Skandia. Annars är min uppfattning att SBAB är enkla att ha att göra med och det är också där jag har mina bolån.
I detta fallet så är det jus Netto ränta som spelar roll och vad du faktiskt betalar per månad för det.
Det skiljer 1500kr per år mellan dina alternativ. Erbjuder Nordea några synergier för att du har bolånet hos dem? Nedsatta priser på andra produkter eller bättre pris/vilkor på försäkringar etc?
Annars så kan du ju bara bolla tillbaka till dem att de behöver matcha SBAB/Skandia som ger dig 3,99 utan förhandling eller andra åtagande. De blir vill ju ha ditt lönekonto och säkert nått sparande hos sig så de vinner ju på att matcha mot andra aktörer.
Båda mina sambo och jag har lönekonto och lite pensionspar hos nordea idag.
Känner ingen skyldighet att vara kvar och tror inte dom har så mycket mer att erbjuda som jag skulle vara intresserad av. Dom vet att jag har fått erbjudanden på 3.99%
Jag har haft.bolån i 15 år nu av olika storlek. Har provat swedbank (8år), nordea (2 år) och länsförsäkringar 5 år, på ett ungefär.
I dagarna fyllde jag i en ansökan hos sbab och kommer med största sannolikhet byta. Hänger på om de accepterar värderingen utan mäklare.
Jag är så trött argument som att ha en “personlig bankman” som VARJE gång jag hör av mig har semester, VABar eller hänvisar till telefonbanken. Att dessutom behöva förhandla om vartannat år tar också tid.
Vet inte om det är så, men har fått för mig att överskottet hos SBAB går till staten. Och hellre det än överbetalda mellanchefer inom bank…
Och jag är inte bitter
Jag har haft SBAB sedan jag köpte min första bostad för 18 år sedan. Man behöver aldrig fundera över om man har den bästa räntan man kan få, det är bara belåningsgraden som avgör. När jag hör folk i min omgivning shoppa runt o flytta allt de har mellan olika banker vart tredje år för att få en minimalt bättre rabatt så undrar jag alltid bara varför.
Om du bor i Hus så verkar Landshypotek vara svårslagna.
För mig så är det Ikanobanken som erbjuder lägst ränta av de jag kan välja mellan och som visar upp sina räntor öppet på sina hemsidor utan att behöva förhandla.
Övriga aktörer du kan kolla med förutom Sbab,Skandia Ikanobanken och Landshypotek är Hypoteket, Icabanken och Stabelo.