Hej alla kloka på detta fantastiska forum!
Jag ska fatta mig kort.
Jag och frugan har ett bostadslån på 3.08 miljoner. Vi har lagt en insats på 1.35 miljoner.
Vi har rörligt bolån hos SBAB, som nu kommit upp i 4.51%. Däremot har vi amorteringsfritt i fem år (bostaden är nyköpt), något som ingen annan bank verkar erbjuda. Hos annan bank hade vi fått amortera 1% pga den lite högre insatsen.
Vi har också ett högräntekonto som ger 3.2% där resten av våra pengar är. Vi har inga andra tillgångar i form av aktier eller liknande
Tycker ni det är värt att jaga en lägre ränta hos annan bank och gå över till 1% amortering? Har frågat flera men får lite olika svar
Jag tror inte att ni hittar särskilt mycket lägre ränta, verkligen inte en hel procentenhet. Så nej, om syftet är att minimera löpande utgifter så tror jag att ni ska låta bli det.
Det är inte svar på din fråga men jag läste på lite om detta med amorteringsfritt i fem år vid köp av nyproduktion. Det är ju något alla banker har rätt att erbjuda så om ni kontaktar en annan bank för att flytta lånet dit bör det ju i alla fall kunna vara en förhandlingsfråga. Även om de flesta banker verkar vara mer restriktiva än SBAB
Detta är väl en bra hint mot en tänkbar beslutsprocess:
Om målet är att minska er totalkostnad och därmed er långsiktiga finansiella position, sök en lägre ränta även om ni får amortera (som ju är en form av sparande)
Om målet är att maximera ert fria kassaflöde på kort sikt så stanna hos SBAB. Men som sagt, undersök gärna om det går att förhandla sig till detta hos en annan bank.
Hej!
Stort tack för svaren. Tanken är helt enkelt att minska kostnaderna, vilket är svårbedömt då den summan vi inte amorterar får en avkastning på 3.2 procent per år.
Men det kanske är värt att byta bank endast om räntan blir signifikant lägre? T ex 0.5-1.0 procentenheter
Stort tack för tipset att kolla med andra banker. Innan vi valde SBAB kollade vi detta med flera andra banker som dock sa blankt nej, med hänvisning till att de erbjöd detta endast vid särskilda omständigheter som t.ex att familjen går på knäna rent ekonomiskt. Men är definitivt värt att kolla på
Du kan ju alltid försöka att få en bättre ränta hos en annan bank men givet den information du delat ser jag direkt hur svårt det kommer bli. Storbankerna kollar på helheten i varje kunds ekonomi och det omfång av kundens ekonomi som placeras hos banken. I ert fel rör det sig om lönekonton och ett bolån i princip. Det har jag väldigt svårt att se skulle ge er en avsevärt bättre ränta än vad ni idag får från SBAB.
När jag matar in dina värden på Ikano Bank exempelvis landar det på 4,61% i ränta före rabatt för IKEA Family. Med rabatt är deras ränta 4,52%.
ICA Banken och inmatning om födelseår 1980 med 40 000 i månadslön för bägge två kombinerat med att handla hos Ica mellan 2000 och 3999 per månad ger en ränta på 4,97%.
Hoppas du ser mönstret. Ni har redan idag en av de bästa räntorna som går att få bland de aktörer som inte klassas som “storbank”. Dessutom har ni amorteringsfrihet under några år. Jag är 99% säker på att ni har det bästa erbjudandet ni kan få idag. Var nöjd och glad över det!
Jag tror också att det blir svårt att hitta något som är signifikant bättre. Möjligen om det finns en fristående sparbank på orten där ni bor. Ibland kan vissa av dessa sparbanker vara på hugget, dock inte alla!