Flytta bolån och förhandla rabatt, hur gå tillväga?

Hej!
Har idag en bostad köpt för 1.83mkr, lånet är idag på 1.5mkr dvs 82% belåningsgrad.

Bolånet är hos Skandia där jag initialt hade drygt 0.9% ränterabatt när vi köpte, men den har nu krympit till ynka 0.55%, dock är ju deras listränta aningen bättre än övriga storbanker, men ändå.

Har rörlig ränta och kan således byta. Men hur är det bäst att gå tillväga? Maila runt till olika banker och visa upp ekonomin, skicka med amorteringsunderlag osv?

Ganska få banker har ju kontor så känns svårt att få personlig kontakt.

Ge mig alla tips ni har!

Hälsningar,

Börja med att kolla vad du får hos SBAB, Ikanobanken, ICA Banken och Landshypotek (om villa). De har transparenta kalkyler, likt Skandia.

Sen kan du kolla den här trådens senare inlägg för att se hur räntorna ser ut nu:

Du har relativt hög belåningsgrad och inte så jättestort lån, så sannolikt har du svårt att få fantastiska villkor.

1 gillning

Det är värt att titta på de fackföreningserbjudanden som vissa banker har. De kan vara intressanta.

2 gillningar

Ja, har kollat där, men verkar knappt få bättre i deras kalkylatorer än vad jag har.
Tänker att en “storbank” kanske tar hänsyn till helheten med ekonomin, dvs ens inkomst och hur mycket övrigt sparat som finns.
Har ca 0.5mkr sparat i övrigt om bankerna liksom tar hänsyn till det?

1 gillning

Känner du dig vilsen så finns företag som hjälper till. Dom får så klart lite kickback, men tror ändå det kan vara en rätt bra väg framåt om man känner sig osäker.

Ett mycket snabbt tips, som är det första dessa bolag också kommer be dig om är att skaffa amorteringar derlag från nuvarande bank. Det kommer trigga rädda-kunden hos din bank och du kommer nästan garanterat få bättre ränta om det är möjligt.

2 gillningar

Min upplevelse är att storbankerna inte tar hänsyn till detta, såvida du inte har pengarna hos dem så att de kan få en procent på att förvalta pengarna. Allt handlar om hur mycket pengar de drar in på dig som kund, via fondsparande, försäkringar, övriga lån etc. Ju större totalsumma desto mer kan de bjuda på bolåneräntan.

Upplever att de kör på följande kalkyl, även om de inte säger det rakt ut:

1. Har du ekonomi nog att hantera lånet?
    Ja/nej - inkomsten påverkar alltså inte räntan så länge du inte lånar mer än 3-4 ggr årsinkomsten.

2. Ränta

• Belåningsgrad - ju lägre desto bättre ränta. (större säkerhet för lånet)
  • Storlek på lån - ju högre desto bättre ränta. (mängdrabatt)
  • Övriga affärer i banken, helkund etc - ju fler desto bättre ränta.

Att du skulle ha 100 miljoner kr på t.ex. Avanza bryr de sig inte om så länge de inte kan få en del av förvaltningsavgiften.

1 gillning

Tackar för tipsen, tar med mig dessa framöver!

Tack, tänker du på compricer och likande tjänster?

Jag har fått hjälp av påmind, nu gick det inte hitta en bättre lösning för mig då jag har delat av lånet bundet ett tag till, men jag uppfattade dom väldigt tillmötesgående och kundfokuserade. Just bolån har dom samarbete med ett annat bolag, minns inte vad det hette.

Tror egentligen att det finns andra som kan föreslå vilket sådan bolag som är bäst bättre än jag. Lycka till iallafall!

Avanza vet jag inte men SEB bryr sig inte om om du har 100000 eller 10 miljoner sparande.