Vad påverkar boräntan man får?

Hej,

Snart dags att omförhandla bolånet och funderar vilka faktorer som påverkar den ränta man får för att se vilka jag kan påverka till min fördel. Några faktorer jag tänker på men det kan finnas fler och kanske har jag fel

1.Belåningsgrad - ju lägre desto högre säkerhet därmed lättare att få bättre ränta (till en viss grad misstänker jag)
2.Storlek på lånet - för små lån äter upp för mycket i form av admin kostnaden för banken så man bör ha ett betydande lån. >2MSEK?
3. Anställning och inkomst - fast anställning, gärna för alla som delar på lånet samt så hög lön som möjligt.
4. Sparande - om man har sparande hos banken bör det också kunna ge en lägre ränta.

Är jag ute och cyklar? Finns det fler faktorer?

2 gillningar

Den viktigaste faktorn är att du är beredd att byta bank. Och att du gör det klart för din bank.

3 gillningar

Bra summerat! Tror du är helt rätt ute.

Sen, för att överhuvudtaget få lånet, antar jag att boendet ska utgöra en hyfsat bra säkerhet. Ett hus köpt till ”överpris” eller en bostadsrätt i liten förening är väl inte populärt. Vet inte riktigt om banken tar med det i beräkningen men de kan ju resonera att det här bolånet vill antagligen inte många andra ge, så om vi ska göra det får det bli till listränta.

I min erfarenhet är det faktorerna 2 och 3 som spelar störst roll. I min bank (SEB) hade jag 2.5 mille i lån på mitt hus värt ca 5. En släkting med vid tillfället sämre inkomst hade 11 mille i lån på hus värt 12 mille. Vi är båda gifta och har 3 barn, bara ett års åldersskillnad. Mitt släkting fick bättre ränta än jag 3 på mån rörligt, typ 0.15% bättre. Den förklaring jag fick av rångivaren var att min släkting hade större lån, dvs de tjänade mer på honom.

Det kan alltså löna sig att låna extra mycket - vilket är helt sjukt och väldigt osunt, i mitt tycke.

Mvh

Fredrik

1 gillning

Byta bank är inget jag drar mig för :slight_smile:

Ja det kan jag hålla med om att det är osunt men det handlar om att tjäna så mycket pengar som möjligt till så liten risk som möjligt misstänker jag.

Absolut så ska bankerna få tjäna pengar, men lånar man ut 10 miljoner till en barnfamilj och 2.5 till en annan barnfamilj med allt annat lika så måste det ju vara mycket högre risk i 10-miljonerlånet? Men då värderade banken storleken på lånet högre än högre risk pga 4ggr högre lånebelopp, det var det som förvånade mig.

Mvh

Fredrik

1 gillning

Jag har samma erfarenhet av SEB. Jag har ganska låg belåningsgrad, ca 35%. När jag frågade om de kunde matcha räntan på Avanzas bolån så svarade min bankkontakt med frågan om hon skulle skriva ut och skicka amorteringsunderlag så jag kunde byta… Självklart bytte jag. Ska bli skönt att slippa ringa och omförhandla lån vart annat år…

1 gillning

Ok så redan vid 55% belåningsgrad så har storbankerna svårt att matcha räntan? Jag ligger runt 50% och hoppades kunna pressa ner det under 1%. Vet inte om jag tänker fel men jag skulle kunna tänka mig flytta över en av mina ISK om det skulle hjälpa. Ser ingen större skillnad om jag har en ISK innehållande samma indexfond som på Avanza om det hjälper mig få ned räntan

Jag slant lite på tangentbordet, 35% ska det vara och inte 55%.

Min bank (Danske) verkar inte bry sig om jag sparar hos dem i alla fall.

Fick ner räntan till 1,09 % hos dem, 85 % belåningsgrad, lån på ca 3,5 MSEK