SBAB rörlig boränta 2.91%. Något förslag att byta?

Hej, vi är ett par med ett barn på 30 år med löner 65000kr och 45000kr (före skatt). Vi äger ett kedjehus i Stockholm med värdering 3.5Mkr, och bolån 500 Kkr hos SBAB banken. SBAB har höjt vår boränta denna vecka till 2,91% (rörlig). Något förslag på någon annan bank som kan ge bättre än så?

Bolåneräntor - Aktuella snitträntor och listräntor | Compricer eller Jämför boräntor | Konsumenternas är tex två sidor där man kan jämföra olika räntor och även se snitträntor för olika alternativ.

Där kan du se om det är någon bank som har en vettig ränta.

1 gillning

Compricers snitträntor blir iofs utdaterade inom loppet av några veckor i det här klimatet :wink:

Det ironiska är ju att ni p.g.a er relativt låga belåningsgrad inte är någon guldkund för banken @anon23957643. Det är rent krasst så att bankerna får precis rätt säkerhet i bostaden och precis tillräckligt mycket kassaflöde från räntebetalningarna om man ligger runt 50% belåningsgrad. Därmed får man som kund också bäst ränta däromkring.

Det kan man se hos t.e.x Skandia som ger er 2,83% boränta med 500K i bolån och cirka 2,5% vid ett lånebelopp över 1 MSEK! Även SBAB skulle sänka er ränta till 2,62% om ni hade över 1 MSEK i bolån.

Det kan kännas skevt men så är det… Så det är möjligt att ni skulle kunna ragga något lägre ränta men de administrativa kostnaderna associerade med att göra räntenetto på ett bolån om ~500K lockar nog inte många banker att rabattera allt för mycket, tyvärr.

2 gillningar

…eller amortera av det så slipper ni fundera mer. Ni har ju bra löner och goda förutsättningar i övrigt. :slight_smile:

2 gillningar

Vi amorterar 20,000kr/månad, men det skulle vara bra med lägre boränta. 2.91% ser inte så kul ut :frowning:

1 gillning

Fast ca 850 i månaden efter ränteavdrag är ju inte hela världen ändå. Ni har väl haft ca hälften tidigare?

Fin amorteringshastighet. Inte alla är med på det tåget. :slight_smile:

2 gillningar

Då så. Då försvinner ju lånet på nolltid :smiling_face:

Ni betalar ju cirka 400 kronor per person och månad i ränteutgifter idag efter skatteavdrag. Det är lååååååångt under snittet för bostadsägare i allmänhet och 30-åriga barnfamiljer i synnerhet!

Keep calm and amortera om det känns bäst!

6 gillningar

Haha, ja alltså att gnälla över att ens månadkostnad går upp 400kr när man har över 100’ i lön ihop så borde man nog tänka om lite…

5 gillningar

Tack för all svar. Landhypotek erbjuder nu 2.55% :slight_smile:

1 gillning

Har du kollat när de ändrade räntan senast? Kan ju vara så att de uppdaterar om nån dag och du är tillbaka på runt 3%

2 gillningar

Har inte avanza nåt bolån för folk med under 60% belåning?

1 gillning

Sitt still i båten några veckor (eller helst ett par månader till) så hinner de andra bankerna uppdatera sina 3-månaders också. Först då kan det vara värt att ta ett beslut.

1 gillning

Avanza per definition har inte bolån, men dom “säljer” lån åt Landshypotek och Stabelo.

Landhypotek eller Stabelo är nog det bästa ni kan få. Hade jag haft tillräckligt låg belåning hade jag bytt till någon av dessa utan att ens fundera på saken. De erbjuder bara lån till “säkra” kunder och kan således erbjuda den bästa räntan. Tyvärr är jag belånad upp över öronen och behövde låna mer än 4.5x min årsinkomst, så mitt enda val var i princip SBAB :slight_smile: Ingen annan bank gick med på detta då jag lånade ungefär 5.3x min årsinkomst när jag köpte min nuvarande bostadsrätt.

1 gillning

Ja, stabelo var det nog jag tänkte på…

1 gillning

@Rob1, Avanza samarbetar med Ladshypoteket och Stabelo. De erbjuder 2.55%, 2.52%, respektive:

.

1 gillning

Fantastisk sits ni har!

Jag blir förundrad över vart i Stockholm man hittar ett kedjehus för 3,5 Mkr. Men kanske finns :slight_smile:

4 gillningar

Vi bor i Österåker kommun ock köpte huset i 2018.

1 gillning

Se, det vet jag. Landshypotek höjde rörliga med 0.5% den 5 juli. Dagen efter fick vi vårt bolån flyttat från SEB till dem (efter att SEB förhalat amorteringsunderlag i över en vecka #intebitter) och fick en ränta om 2.17% istället för 1.67%. När processen att flytta lånet inleddes var räntan 1.47%. Blir lite gambling att byta i dessa tider.

4 gillningar

Nu är det inte aktuellt för TS men Avanzas har som jag förstått det även “egna” bolån via Private Banking. (1,44% och 1,66% ränta enligt hemsida idag 28/7) Diskuterade de typen av bolån med en handläggare hos Avanza nyligen. Villkoren är att man har en ganska stort sparande där privat och/eller via sitt eget bolag. (3/10 miljoner, <50% belåningsgrad, enbart permanentbostaden osv).

Enligt handläggaren är den typen av utlåning inget Avanza gör “kontinuerligt/löpande” utan när Avanza har egen “överlikviditet” av någon anledning så gör de en drive och lånar ut till Private banking kunderna. brukar vara ett antal gånger per år så man kan få vänta några månader om man vill låna av de om man uppfyller villkoren.

Så jag tolkar det som att det är en annan form av utlåning än de bostadslån man “förmedlar” åt Stabelo och Landshypotek om man säger så.

3 gillningar

Nordnet har också en sådan variant om man har x miljoner i tillgångar hos dom.

2 gillningar