SBAB rörlig boränta 2.91%. Något förslag att byta?

Danske Bank har 2,29% för TCO/Saco-medlemmar: Länk

2 gillningar

@Micael, 2.29% är den bästa. Jag är Unionen/TCO medlem :slight_smile: :white_check_mark: Tusen tack!

Det var faktiskt rätt bra. Har också SBAB, med 2.87% betalar vi nu 6300kr. Kanske får gå med i facket.

2 gillningar

Landshypotek är en lågräntebank. Jag är själv kund där och räknar med att stanna kvar.

2 gillningar

Härlig sits ni sitter på, grattis! Med de förutsättningarna hade jag istället kört lite tomma hot mot bankmannen och hoppats på det bästa. Bara meck att byta bank för några hundra.

Edit: Slog mig att SBAB inte har bankpersoner och inte något utrymme att förhandla, eller hur?

2 gillningar

Precis, SBAB bolån är färdigprutat. Kan inte gå lägre.

Men det påverkar ju bara i 3 månader ändå?

1 gillning

Absolut, så är det. :slight_smile: Ville mest bara exemplifiera det som @AimHigher syftade på – den ränta man ser framför sig på skärmen idag är inte nödvändigtvis den ränta man får när flyttprocessen är klar, i vårt case 1.47% → 2.17%.

(Bytte f ö från 1.85% på SEB, ett lån som egentligen var bundet till november. Så kortsiktigt ett litet nerköp sett till procenten, men tror/hoppas att det lönar sig över tid. Med junivärdering av huset gled vi in precis under 70% belåningsgrad och kan glädjas åt en ränterabatt som gäller i 2 år hos Landshypotek. Tror inte att värdering i november hade gett samma utfall. Så sitter man med liknande förutsättningar och spekulerar i värdeminskning, så kan man kanske speeda på byte istället för att ‘sitta still i båten’ ett par månader till.)

1 gillning

Vi amorterar 20,000kr/månad, så i 25 månader kommer vi bli skuldfri. Just nu bästa erbjudningen är hos Danske Banken 2.29% från mitt TCO/Unionen medlemskapp. Om i tre månader de höjer räntorna mer vi får se om vi byter bank igen.

2 gillningar

Vet du om de har något så kallat “helkundskrav” kopplat till det erbjudandet? När vi tecknade lån i SEB med Unionen-avtal för ett par år sedan ville de att vi flyttade alla våra engagemang till banken. (Sedan band vi räntan en längre tid och flyttade glatt allt vårt sparande därifrån utan konsekvens… :smile:)

2 gillningar

Nej, jag tror de kräver inte den. Jag har tjänstepensionen hos SPP till example och skulle aldrig flytta den bara för bolånränta rabbatt.

Känns onödigt mkt jobb för att spara (presumtiva) småpengar i 25 månader….

3 gillningar

Det är ganska lätt och snabbt att byta bank när bolånen är bara 500K och belåningen bara ~15%. Du bara skicka en e-mail och de fixa allt snabbt. Så varför inte :slight_smile:

Är man på private banking nivå så har Nordnet bolån till attraktiva villkor. Till skillnad från Avanza har man det alltid och inte bara ibland.
Skälet till att jag bytte från Avanza till Nordnet.

Hypoteket erbjuder som bäst 2,00% beroende på lånets storlek och belåningsgrad.

Hyoteket erbjuder bara 2.49% till mig, tyvärr.

Sparekonomer: Förhandla om boräntan – och var hård

Prata med din bank och se om du kan få en bättre rabatt när du förhandlar om din boränta – eller byt bank. Det rådet ger Compricers sparekonom Christina Sahlberg till kunder som vill förhandla om bolånet, skriver DN.

– Och var hård. De tjänar ju pengar på det här, så du behöver inte känna någon tacksamhet, säger hon.

Nordnets sparekonom Frida Bratt påpekar i sin tur att boräntan är personlig och att man därför kan använda argument som en god privatekonomi eller bostadens värdering.

Hon varnar också för att bankerna kan komma att höja sina räntor ”lite i förväg” inför Riksbankens räntehöjningar, vilket gör det extra viktigt att vara en medveten konsument.

Källa: omni.se

1 gillning

Så kan det säkert vara.

Jag vet vissa sparbanker som har överlikviditet. I stället för att utnyttja Swedbank Hypotek, så väljer de då att lägga en del bostadslån som vanliga banklån i egen portfölj.

Skulle deras inlåning minska får kunden vackert finna sig i att lånet flyttas över till Swedbank Hypotek. Jag kan tänka mig att detta är en liknande situation.

Om man handlar mycket på Ica så kanske Ica-Banken är ett alternativ? https://www.icabanken.se/lana/lanelofte/

Exempel:

1 gillning

Det är kasst och inte alls något man förväntar sig från en bank som ska utmana ”gammelbankerna”. Knappt så de utmanar dem alls skulle jag säga.