Jämföra boräntor i praktiken

Hej alla hjälpsamma,

Jag behöver förhandla ner mina rörliga boräntor (just nu 4,2 resp 3,7 %). Ju fler jag jämför mellan desto bättre har jag förstått. Nu har jag en pinsamt basic fråga. Hur tar ni bankkontakterna? Jag har mailat två olika Handelsbanken-kontor och skrivit att jag funderar på att byta bank, utan att ha fått svar från något av dem (jag har väntat länge). Och ska jag jämföra mellan flera olika banker så är nog inte fysiska möten ett framkomligt alternativ i alla fall. När jag googlar runt så verkar många banker ha enkla online-lösningar för att byta bank, men jag kan inte riktigt utläsa om de enkla stegen ger utrymme för ränteförhandling. Hur har ni gjort? Mailar ni, ringer ni eller annat? Finns det banker/institut som gör denna process enklare än andra?

Tack så mycket på förhand!

Här kan du se bankernas snitträntor för januari.

1 gillning

Först skulle jag ta Stabelo, SBAB, Hypoteket, Danske Bank (fackerbjudandet) som referens. Kolla I deras kalkylator om du verkar kunna beviljas lånet du vill ha.

Sedan om jag redan har inloggning hos någon annan bank skriva till dem från internetbanken och fråga vad de kan erbjuda (med alla detaljer kring lånet, bostaden och din ekonomiska situation). Har du inte inloggning så gör en faktisk låneansökan hos någon storbank.

Se vad de svarar. Samtidigt kontakta din nuvarande bank och se vad de kan ge som första förslag. Säg vilken rabatt du skulle vilja ha för att inte byta.

Kontakta den andra banken du kontaktat om de måste bättra sitt bud. Se om de bättrar budet. Kontakta ev. din nuvarande bank igen och se vad de säger.

Sen tar du den bank som gett dig bäst villkor.

I dessa tider med snabba ränteförändringar så är det viktigt att inte bara titta på ränterabatten. Har bank A högre rabatt än bank B men samtidigt högre listränta så kanske B är bättre.

Å andra sidan kanske bank A nyss har höjt sin listränta, men bank B inte gjort det på någon månad. Då kanske det är troligt att bank B kommer höja snart?

Jämför listräntorna över tid. Verkar ena banken alltid ha högre listränta? Var verkar du få lägst ränta när du lägger till ränterabatten?

Spot on. Mycket värdefullt, tusen tack!

Förutom redan nämnda Stabelo, Hypoteket och SBAB så har även Skandiabanken och Ikano Bank räknesnurror på hemsida där du kan se vilken ränta du skulle få.
Dessa aktörer har alltså inte några förhandlingar vad gäller räntor utan räntan sätts utifrån lånebelopp och belåningsgrad där det i vissa fall kan erbjudas extra rabatt beroende på Energiklass på bostaden och om övrigt engagemang finns.
Landshypotek är ett annat låneinstitut som har fast ränta men de lånar enbart ut till Villor, lantbruk och för fritidshus.

Ett annat tips som flera nämnt i tidigare trådar är att ev. ta hjälp av ett företag som tar fram erbjudanden åt dig t.ex. compricer, Lendo eller Zmarta. Då tas det 1 kreditupplysning och inte att varje bank tar en på dig.

Det pratas även ofta om att be din nuvarande bank om att få ett amorteringsunderlag. Efter det skall det vara vanligt att de kontaktar dig och erbjuder bättre ränta. (har inte testat det själv än)

Grymt bra tips, tack så jättemycket!

Ett tips är att gå in på www.seranta.se istället för att gå in i varje ovan nämnda bank. Seranta har samlat samtliga bankernas räntesnurror i en enda hemsida.

Fyll i dina uppgifter så får du svar från alla ovan banker direkt. Du kan till och med skriva upp dig i en räntebevakning och få detta skickat till dig en gång i månaden.