Erbjudanden om boräntor, vilka banker och hur kontakta?

Hej, jag och sambon har köpt lägenhet med tillträde i sommar. Inte superkul nu när räntorna stiger, men så är det, livet är hårt, sen dör man :wink:
.
Vi har suttit och jämfört räntor via jämförelsesajter och hemsidor för att få ett hum om vilka banker vi ska ställa mot varandra när det börjar bli dags.
Vi har dock märkt att bankerna börjar bli motsträviga till att räntekriga. Flera banker vill att man ansöker om lånelöfte och drar igång en process innan man ens får ett erbjudande (ränterabatt).

När jag själv jobbade i bank så räckte det att en potentiell kund mejlade in en ränteförfrågan med redogörelse av sin privatekonomi, lånelöfte, potentiella bankaffärer mm för att få ett rabatterbjudande tillbaka på olika löptider (under förutsättning att låneansökan sen gick igenom). Men vi påbörjade ingen process förrän kunden sa vi väljer er, då slösades ingens tid ifall nån annan bank gav bättre ränta.

Har ni några rekommendationer på banker som är lätta att ha och göra med i dagsläget gällande att få “offers”? Nån bank som planerar drive för att plocka bolånekunder?

Vi kommer ha belåningsgrad 85%, tyvärr inte möjlighet att sänka den så nätbankerna (lägre belåningsgrad) går bort.
Jag räknar också med att kunna förhandla ännu mer än fasta rabatter som erbjuds av t ex SBAB, räntor via fackförbund mm. Varje lånecase är unikt och därmed kan räntan också bli det.

Kort kommentar kring listräntor och snitträntor:
Jag ger inte så mycket för dem i dagsläget. Snitträntor baseras på förhandlade räntor de senaste 12 månaderna och består av en oändlig variation av belåningsgrader, förmögenheter, affärer hos banken mm. När sen listräntorna höjs snabbt (senaste månaderna) så blir “snittet” ännu mer skevt. Hade hellre sett en snittränta som redovisas per månad för att matcha ränteläget i realtid. Kanske kommer framöver om nån aktör vill ligga i framkant :slight_smile:

PS. hade vart grymt med en samlad tråd med tips kring boränteförhandling, typ “The ultimate guide”, då jag antar att vi alla kommer behöva bli bra förhandlare när äldre låga räntor ska omförhandlas.

Hej, kul med nytt boende👍

Har du testat sökfunktionen ovan, relativt många träffar på ”bolåneräntor”.

Hej, ja det är kul!

Ja jag har sökt bland tidigare trådar, men det är mest förhandlingar baserat på lågränteläget för ett år sedan och längre bak. Jag vill samla svar från nuvarande räntesituationen och en eventuell attitydförändring från bankerna :slight_smile: Rikatillsammans-podden har också ett avsnitt om vikten av att förhandla ränta, men det saknas en steg för steg guide och tips kring vilka banker som är bra, enkla att ha och göra med osv. Skulle vilja ha en tråd likt den med jämförelsen av Kreditkort, tips på bra banker, förhandlingstekniker, strategier mm.

Här har du en ny tråd som diskuterar räntor:

Boräntor

Du kan du tycka du har ett unikt case men det innebär inte att banken gör detsamma, i alla fall inte i positiv bemärkelse.

1 gillning

Vilken bank som upplevs som bra är väldigt beroende av den enkilde bankmannen du får kontakt med.

3 gillningar

Helt riktigt, jag menade mer att jag som individ med egna argument/motargument i en förhandling brukar kunna få bättre ränta än den som är mass-förhandlad. Så var det i alla fall när jag själv satt på andra sidan bordet, brukar finnas en prutmån. Måste försöka i alla fall.

Ja det kan jag gå i god för, men söker ändå tips på banker som kanske just nu vill vinna mark på lånemarknaden.