Hej, jag och sambon har köpt lägenhet med tillträde i sommar. Inte superkul nu när räntorna stiger, men så är det, livet är hårt, sen dör man
.
Vi har suttit och jämfört räntor via jämförelsesajter och hemsidor för att få ett hum om vilka banker vi ska ställa mot varandra när det börjar bli dags.
Vi har dock märkt att bankerna börjar bli motsträviga till att räntekriga. Flera banker vill att man ansöker om lånelöfte och drar igång en process innan man ens får ett erbjudande (ränterabatt).
När jag själv jobbade i bank så räckte det att en potentiell kund mejlade in en ränteförfrågan med redogörelse av sin privatekonomi, lånelöfte, potentiella bankaffärer mm för att få ett rabatterbjudande tillbaka på olika löptider (under förutsättning att låneansökan sen gick igenom). Men vi påbörjade ingen process förrän kunden sa vi väljer er, då slösades ingens tid ifall nån annan bank gav bättre ränta.
Har ni några rekommendationer på banker som är lätta att ha och göra med i dagsläget gällande att få “offers”? Nån bank som planerar drive för att plocka bolånekunder?
Vi kommer ha belåningsgrad 85%, tyvärr inte möjlighet att sänka den så nätbankerna (lägre belåningsgrad) går bort.
Jag räknar också med att kunna förhandla ännu mer än fasta rabatter som erbjuds av t ex SBAB, räntor via fackförbund mm. Varje lånecase är unikt och därmed kan räntan också bli det.
Kort kommentar kring listräntor och snitträntor:
Jag ger inte så mycket för dem i dagsläget. Snitträntor baseras på förhandlade räntor de senaste 12 månaderna och består av en oändlig variation av belåningsgrader, förmögenheter, affärer hos banken mm. När sen listräntorna höjs snabbt (senaste månaderna) så blir “snittet” ännu mer skevt. Hade hellre sett en snittränta som redovisas per månad för att matcha ränteläget i realtid. Kanske kommer framöver om nån aktör vill ligga i framkant
PS. hade vart grymt med en samlad tråd med tips kring boränteförhandling, typ “The ultimate guide”, då jag antar att vi alla kommer behöva bli bra förhandlare när äldre låga räntor ska omförhandlas.