Bolån förhandling

Hej,

Jag är intresserad att veta hur ni förhandlar med flera banker att få den bästa bolån ränta.

1. Jag har ringt banker som kräver lånelöfte att ge mig bästa ränterabatt men jag har läst att ju fler kreditupplysning vi har desto svårare blir det att få den bästa ränta. Stämmer det eller hur har ni gjort?

2. Är det bättre att förhandla själv eller ta stöd från compricer som hjälper att hitta bästa ränta från flera banker med en kreditupplysning.

Tack!

Min åsikt, rätt eller fel.

Stor skillnad om du har ett antal upplysningsr varje år, eller om det kommer ett antal upplysningar under någon månad då du söker bolån. Banker kan tänka de med.

Datastyrda låneförfrågningar blir aldrig detsamma som en egen insats Ok, du slipper en del jobb, men i andra ändan är väl ett av ditt livs viktigaste beslut värt några timmar. Börja med SBAB så har du en utgångspunkt.

3 gillningar

Jag skulle säga att du ska förhandla om en ränterabatt istället för att prata om räntan i absoluta tal. Särskilt om du flyttar om några månader, då spelar det ingen roll vad de ger dig för ränta idag då de inte kan lova dig det om ex 2 - 3 mån.
Får du mellan 1.2-1.5 procentenheters rabatt mot listräntan så har du fått en bra deal.

Hur stor belåningsgrad har du?
En del banker ger ytterligare rabatt om du ligger på 60% eller 75%. T ex Danske Bank, Skandia,

Utöver det kan energiklass på den nya fastigheten spela roll. Har du A eller B kan du ibland pressa räntan ännu mer.

Edit
Och som svar på dina frågor…

1. Jag tror som Nestor att det inte spelar så stor roll när du söker bolån. Har inte märkt av det själv heller, inte ens när jag haft massvis av UC av alla kreditkort jag skaffat. Tror det kollar mer på sånt när det gäller privatlån.

2. Jag hade kontaktat banker och förhandlat själv. Ett tips är att kolla runt i din vänskapskrets t ex, förmodligen har flera bolån hos olika banker, då kan du ringa deras rådgivare direkt.

2 gillningar