Ska ansöka om lånelöfte i dagarna med tjejen. Siktar mot att låna 2,5M, under 60% belåning. Bruttoinkomst runt 130k tillsammans. Vilken bank skulle ni reka idag baserat på de förutsättningarna? Verkar som Skandia och Danske Bank ser OK ut med under 60% belåning. Lutar åt lånelöfte Skandia för tillfället. Men tänkte höra ifall det finns lite rekar här inne
Först och främst, grattis till en fin ekonomisk situation!
Lite beroende på hur er ekonomi ser ut vid sidan av, t.ex. om ni uppfyller villkor för private banking, så finns det möjligheter för t.ex. Avanza Superbolånet eller motsvarande. Annars är det ju bara att shoppa runt och ringa in till några banker.
Annars är t.ex. den här mega-tråden intressant (börja nederst):
Notera att storbankerna ofta kan matcha de bästa räntorna om de vill. När jag och Caroline flyttade från Swedbank till Avanzas superbolån så matchade Swedbank faktiskt räntan. Men då hade vi redan bestämt oss för att flytta.
tack så mkt! väldigt hjälpsamt!
Börja med att få ett rimligt löfte och köp en bostad ni vill ha. Därefter har ni lättare att shoppa runt inför eventuella ombindningar av lån etc. Med era inkomster och relativt låga lån är det inte hundradelsenheterna som avgör.
Vad menar du med ”rimligt löfte”? Har svårt att förstå vad lånelöftet har för värde då man ändå ska ställa banker mot varandra sen efter vunnen budgivning. Kan man redan vid lånelöftet förhandla om ränta? Mvh amatör
Ja, man kan prata ganska mycket med banken före… om man bara har på fötterna vad man vill.
Men det jag menar är att säkra bostaden ni vill ha. Det är viktigare än den exakta ränterabatten, den kan ni jaga i samband med att bindningstiden löpt ut.
Ta vilken som helst bara banken är seriös. När ni väl köpt kan ni byta bank för själva bolånet om ni inte väljer fast bunden ränta vilket ju är dumt.
Du kan lätt förlora en budgivning till nån som bjuder mindre om ni inte har all formalia löst. Mäklare har oftast som krav att ni skall ha lånelöfte för att få buda från början.
Hej!
Det låter som ni har en solid grund för att ansöka om lånelöfte, med en stark bruttoinkomst och en låg belåningsgrad. I min senaste jämförelse låg Skandia bäst till av alla banker, jag skulle även få rabatt om jag flyttade min tjänstepension dit men har tyvärr inte hittat rätt hus ännu, men det blir Skandia alla fall den dagen vi hittar rätt hus
När ni väljer bank är det viktigt att inte bara fokusera på räntan, utan också överväga andra faktorer som service, avgifter och flexibilitet i lånevillkoren. Stabelo ska väl ha bra räntor men hört tråkiga historier om deras kundservice… Ett tips är att även testa en låneförmedlare som Lendo. De kan hjälpa er att jämföra olika banker och deras erbjudanden med en UC, vilket kan underlätta processen att hitta det bästa lånelöftet för er situation. Man vill ju dock inte dra på sig för många UC men där får man iallafall flera förslag du sen kan förhandla med hos storbankerna.
För ytterligare information och tips kring att ansöka om lånelöfte, rekommenderar jag att ni tar en titt på någon av de många lånejämförelse sidorna som finns idag, de har rätt bra info utan att ta en UC för det t.ex Konsumenternas, Compricer eller Lånefakta där de listar boräntor och snitträntor. Där hittar ni användbar information och råd som kan ge er en djupare förståelse och vägleda er i processen.
Hoppas ni hittar det bästa lånelöftet för er situation. Lycka till med bostadsköpet!