Reklam: Avanza Bolån+

Det här inlägget är sponsrat och betalt av Avanza även om jag skrivit texten.

Även om jag är en stor fantast av att man snarare ska försöka höja sina inkomster än att fokusera på att sänka sina utgifter, så finns det vissa utgifter som är så pass stora att de faktiskt förtjänar en översyn. Mitt stående tips brukar vara att begära ut ett amorteringsunderlag från sin befintliga bank eftersom det ofta triggar en process hos (de bra) storbankerna där de kontaktar och ofta erbjuder en lägre ränta.

Jag själv har gjort det några gånger med Swedbank och då har jag ofta använt Avanza som jämförelse eftersom de tenderar ligga i det lägre spannet av bolåneräntor - särskilt för oss som har en del sparande hos dem. Som jämförelse, givet 750 000 SEK i lån:

• Avanza Bolån+ / Stabelo - upp till 60 % belåningsgrad, 3-månaders bindning - 1,02 till 1,13 %

• Avanza Bolån+ / Landshypotek - upp till 70 % belåningsgrad, 3-månaders bindning - 1,13 till 1,23 %

Fler bindningstider och aktuella räntor finns på: Avanzas Bolån+. Räntorna ovan stämmer per publiceringsdatum 2 maj.

Men de har även ett bolån för private banking som de inte pratar så mycket om som är riktigt förmånligt. Min ambition är att flytta från Swedbank till det när jag kommer under 50 % belåning (=haken). Givet att man då har 3 Mkr hos Avanza så får man mellan 0,69 - 0,89 % ränta.

Dessutom får man mer eller mindre en “checkkredit” på 500 000 SEK som man kan få ut utan kreditprövning eller en ny ansökan. Läs mer på: “Ett bolån för våra Private Banking-kunder | Avanza

Slut reklam. :wink:

6 gillningar

Angånge private banking- alternativet. Räknas endast privata tillgångar in eller gör även tjänstepensionen det?

“Givet att man då har 3 Mkr hos Avanza så får man mellan 0,69 - 0,89 % ränta.”

Vad får ingå i dessa 3 Mkr? Företagets KF? Tjänspension?

1 gillning

Allt räknas - dvs. tjänstepension, företagets pengar samt det som är kopplat till “hushållet” t.ex. även Carolines och barnens konton i mitt fall.

4 gillningar

Nordnet har ett liknande upplägg. Lite skillnader på belåningsgrader/kapitalkrav etc. men annars snarlikt.

1 gillning

Detta är ett supererbjudande som jag själv tänkt nyttja flera gånger, bara för att bli besviken när det på Avanzas hemsida står att de har häcken full med befintliga ansökningar ”just nu”.

Någon som vågar sig på en gissning om när man kan få komma till?

:nerd_face:

2 gillningar

Flexen på upp till 500000kr hade ju varit bra att ha om man vill handla efter en börskrasch. Dock skriver dom att om flexen inte utnyttjas kan dom ta bort eller sänka den. Efter hur lång tid räknas det att man inte utnyttjat den?

1 gillning

Det finns rimligen ingen sådan gräns men de kommer säkert att dra in den vid en eventuell börskrasch där alla vill utnyttja den samtidigt. Har du redan använt den innan får du då behålla den medan andra blir utan.

Hej,
Har bolån via Avanza private banking. Kan starkt rekommendera. Betalade ner till 50% för att kvalificera. Sedan har mitt företag tjänstepensionen på Avanza och det hjälper också till att kvalificera.

När jag nådde kvslificeringsnivån var andra utmaningen som nämnts ovan att ansökningen oftast inte är öppen.

Det löste jag genom att låta en robot övervaka sidan och maila mig så fort den ändrades. Efter en månad eller så fick jag då direkt info om när det gick att ansöka igen och jag kom in.

Sitter nu med en grym ränta. Ökade ju lite precis nu men fortfarande under 1%.

3 gillningar

Gör det verkligen det? Står ju att det är 3 MSEK på en person som gäller. Kan man t.ex. räkna samman ens jurdiska person (AB:t) och ens fysiska (jag) så vore det ju fantastiskt. Alla andra banker är ju extremt noga med att det är två separata kunder.

1 gillning

Jag vågar inte att svära på att det är så fortfarande men det var så förr. Kolla gärna med dem och skriv gärna i tråden. :pray:

Hur ser Avanza på värdering? Jag köpte min förra året och värdet på min lägenhet har sedan dess av olika skäl ökat rejält. Tänkte om man måste ner i belåningsgrad, får jag räkna med en nyare värdering även om jag måste amortera enligt den gamla värderingen?

1 gillning

Tror att Avanza följer samma regler som andra banker för amorteringsgrundande värde. Men det är ju bara att kolla med dem. :+1:

Jo, så är det ju, tänkte på det här att man får ha max 60 % belåningsgrad.

Jag kollar direkt med dem när det närmar sig :slight_smile:

1 gillning

När mitt bolån går ut har jag tänkt ansöka om private bakning bolån, har inte sett något som som kommit i närheten av så bra någon annanstans…

1 gillning

När jag sökte för några år sedan så krävde Avanza en speciell mäklare. De ändrade dock standard ungefär samtidigt som min ansökan så att värdering kunde ges av en “vanlig” mäklare. Jag kunde då också få med en ny värdering och inte den som låg till grund för mitt dåvarande bolån som var några år gammal.

1 gillning

Amorteringsgrundande värde är inte samma sak som värdering. Det amorteringsgrundande är det man bara får göra om vart 5:e år, och styr eg. inget annat än om du måste amortera eller inte. Värdering för t.ex. ränterabatter eller liknande kan du göra om så ofta du vill (och banken orkar administrera).

1 gillning