Det här inlägget är sponsrat och betalt av Avanza även om jag skrivit texten.
Även om jag är en stor fantast av att man snarare ska försöka höja sina inkomster än att fokusera på att sänka sina utgifter, så finns det vissa utgifter som är så pass stora att de faktiskt förtjänar en översyn. Mitt stående tips brukar vara att begära ut ett amorteringsunderlag från sin befintliga bank eftersom det ofta triggar en process hos (de bra) storbankerna där de kontaktar och ofta erbjuder en lägre ränta.
Jag själv har gjort det några gånger med Swedbank och då har jag ofta använt Avanza som jämförelse eftersom de tenderar ligga i det lägre spannet av bolåneräntor - särskilt för oss som har en del sparande hos dem. Som jämförelse, givet 750 000 SEK i lån:
-
Avanza Bolån+ / Stabelo - upp till 60 % belåningsgrad, 3-månaders bindning - 1,02 till 1,13 %
-
Avanza Bolån+ / Landshypotek - upp till 70 % belåningsgrad, 3-månaders bindning - 1,13 till 1,23 %
Fler bindningstider och aktuella räntor finns på: Avanzas Bolån+. Räntorna ovan stämmer per publiceringsdatum 2 maj.
Men de har även ett bolån för private banking som de inte pratar så mycket om som är riktigt förmånligt. Min ambition är att flytta från Swedbank till det när jag kommer under 50 % belåning (=haken). Givet att man då har 3 Mkr hos Avanza så får man mellan 0,69 - 0,89 % ränta.
Dessutom får man mer eller mindre en “checkkredit” på 500 000 SEK som man kan få ut utan kreditprövning eller en ny ansökan. Läs mer på: “Ett bolån för våra Private Banking-kunder | Avanza”
Slut reklam.