Förhandla räntesats på bolån

Jag skall nu förhandla om bolånet på Länsförsäkringar (rörligt, nu 1,1% ränterabatt) på bostdsrätten med 50% belåning och värd ca 4,5msek i mellanstor stad.

1. Jag har tidigare sett en lista med frågor till banken som kan göra dem medgörligare, men hittar den inte. Var finns kortfattad info om bästa approachen mot banken?

2. Vad är rimlig ränterabatt på fin bostadsrätt i bra område, om man belånat bara 50%. Webben antyder 1,25-1,5% men då om man ligger på ca 85% belåningsgrad.

Tacksam för tips!

Här finns både tips & nuläge: Vilken bolåneräntesats har ni och hos vilken bank? - Nr 3464 av Investera117

2 gillningar

Om man har ett kapital >3M hos Avanza och max 50% belåningsgrad, så kan man skaffa Avanzas PB-lån. Det ger en rörlig ränta på 2,5% med dagens styrränta. Sen behöver man aldrig mer hålla på och lägga tid och energi på att omförhandla bolånet igen.

4 gillningar

Ränterabatt säger ingenting. Beror ju mest på vilken hittepåränta banken är fräcka nog att dra till med. Kolla de banker med bra icke förhandlingsbara räntor istället så ser du vad som är rimligt, tex landshypotek

1 gillning

Tänk på att det är 1 person i hushållet som enskilt måste ha minst 3 miljoner hos Avanza för detta erbjudande, inte hushållet gemensamt (Ett bolån för våra Private Banking-kunder | Avanza).

1 gillning

Tack för förtydligandet. Då var det slarvigt formulerat av mig. Jag redigerar mitt inlägg.

Vad jag hört kan man även räkna in kapital i eget AB i 3M-siffran dock. Så det kanske är ett annat sätt att nå över tröskeln.

Saxat från Avanza:

Villkor för att ansöka
För att kunna ansöka om bolånet behöver du vara eller bli Private Banking-kund, och minst en person i hushållet behöver ha 3 miljoner i samlat sparande hos oss. Med samlat sparande menas ditt totala engagemang, som till exempel värdepappersinnehav och pension.

1 gillning

Tack. Jag uppfyller kravet själv. :sunglasses:

3 gillningar

Jag kör själv med Avanzas PB-lån och är väldigt nöjd. En annan fördel är vad de kallar “flex”. Så om din belåningsgrad i framtiden sjunker ner till säg 40% pga omvärdering, kan du med några enkla klick höja din belåningsgrad upp till max 50% igen och få loss kapital på sekunder. Som en slags snabb kreditlina. Kan vara användbart om man vill få loss kapital utan att behöva sälja av fonder/aktier. Tex vid en börskrasch eller som en buffert.

Saxat från Avanza:

Kvar att använda

Här ser du om du har ett flexutrymme på ditt bolån, som gör att du enkelt kan låna mer utan en ny ansökan och kreditprövning.

Vad är Flex?
Ett flexutrymme på ditt bolån ger dig möjlighet att själv välja när du vill minska eller utöka ditt lån, inom en förutbestämd gräns. Du kan sätta in och ta ut pengar när du vill, utan att behöva göra en ny ansökan.

Hur funkar det?
Om du till exempel har ett kreditutrymme på 3 miljoner och har haft en utbetalning på 2,5 miljoner så kommer du att ha ett återstående flexutrymme på 500 000 kr. Inom detta flexutrymme kan du själv välja när du vill minska eller öka ditt lån precis på samma sätt som en vanlig överföring mellan dina olika konton.

Flexutrymmet kan maximalt vara 500 000 kr, och du väljer själv belopp när du ansöker om lånet.

Beloppet som du ser här kan skilja sig något mot beloppet som står på sidan för interna överföringar eller uttagssidan. På de sidorna reserveras nämligen nuvarande månads ränta från det belopp som det står är möjligt att ta ut från bolånet.

2 gillningar

Strålande tack!

2 gillningar

Är osäker om det fortsatt gäller men kolla hur ofta Avanza själva gör en omvärdering av din bostad?
Ringde för ngr år sedan som private banking kund för att jag funderade på deras bolån och då sa de att de omvärderar bostaden med jämna mellanrum. På direkt fråga om man kunde riskera att hamna på >50% belåning vid sjunkande bostadspriser (och därmed få sämre villkor) svarade de ja. Jag valde då en annan bank istället.

1 gillning

Ja, jag ser inte det där som ett alternativ pga regeln om max 50 procent belåningsgrad. Det är på tok för lågt och inte värt det trots den lite lägre bolåneräntan

Ta följande steg in din förhandling om bolåneräntan:

1. Kontrollera vilken ränta du kan få från samtliga bolånegivare som har förhandlingsfria bolån. Använd den med lägst ränta i din förhandling
  2. Beställ ett amorteringsunderlag, detta ger då en stark indikation till banken att du är påväg bort = större sannolikhet att de då går ner till en lägre ränta
  3. Börja förhandla genom att använda den lägsta bolåneräntan du fick från steg 1 och säg att du beställt amorteringsunderlaget för att flytta ditt bolån dit om de inte sänker räntan

Vi har nämligen byggt en ny jämförelsetjänst för bolån som samlar alla banker som har förhandlingsfria bolån, vi har skrivit om denna nya tjänst i denna tråd Ny jämförelsetjänst för bolån - ge gärna feedback och förbättringsförslag

Testa gärna tjänsten i din förhandling med banken - ingen kreditupplysning tas och ingen ansökan krävs, bara fylla i dina värden så får du dina personliga bolåneräntor direkt :slight_smile: