Diskretionär förvaltning

Hej. Jag har under flera år legat i en diskretionär förvaltning hos Handelsbanken Private Banking med ett kapital på runt 25 miljoner kronor. Portföljen är defensivt viktad med ca 45 % i aktier och 55 % i räntebärande placeringar och alternativa investeringar (hedgefonder) utifrån en riskprofil på 4–6 %.

När jag nu har grävt djupare i rapporterna och kostnadsredovisningarna har jag fått en hel del rejäla tankeställare:

1. Kostnaden: Under förra året betalade jag svindlande 491 420 kr i rena förvaltningsavgifter. Det känns helt orimligt för en portfölj där mer än hälften ligger i räntor.
  2. Underprestation: Min totala avkastning de senaste 5 åren ligger på bleka 19,49 % före skatt. Tittar jag på enskilda månadsrapporter ser jag dessutom att bankens egna “Selection A15”-fonder backar eller stampar mitt under månader när de rena förvaltningsavgifter. Det känns helt orimligt för en portfölj där mer än hälften ligger i räntor.
  3. Underprestation: Min totala avkastning de senaste 5 åren ligger på bleka 19,49 % före skatt. Tittar jag på enskilda månadsrapporter ser jag dessutom att bankens egna “Selection A15”-fonder backar eller stampar mitt under månader när de rena indexfonderna i portföljen (A9-klassen) rusar.
  4. Alternativa investeringar: Jag har nästan 4 miljoner kronor låsta i komplexa hedgefonder (AQR, Schroders Gaia, JPM Absolute Alpha etc.) med dolda avgiftsstrukturer och begränsad likviditet.

Jag har dessutom ett bolån på 9 miljoner till 2,75 % hos dem, vilket banken säkert kommer att använda som motargument eller hot när jag vill lämna. Min egen matte säger dock att ränte-arbitraget mot ett externt tryggt sparkonto mer än väl väger upp en eventuell räntehöjning på lånet.

Planen är nu att skicka uppsägningen, sälja av allt till kontanter inom ISK, och flytta hela kapitalet till Private Banking hos antingen Avanza eller Nordnet, alternativt lägga en del hos en fondrobot som Lysa för att bygga en billig indexportfölj med samma risknivå.

Mina frågor till er på forumet:

• Finns det någon här som har gjort en liknande flytt med större belopp och kommit ur storbankens Selection- och hedgefondsfällor?
  • Hur lång tid tog det för er att lösa in de alternativa investeringarna (hedgefonderna)?
  • Hur reagerade er storbank och hur hanterade ni “hotet” om förändrade bolånevillkor?

Tacksam för alla råd, erfarenheter och inspel ni kan ge!

Kan man begära dokumentation utifrån de mötena man haft med förvaltaren? För att eventuellt belysa felaktigheter i rådgivningen under de fem åren..

6 gillningar

Jag har fått uppfattningen att Avanzas bolån för Private Bankingkunder är väldigt förmånligt.

2 gillningar

Du har ju valt en väldigt defensiv strategi så inte så konstigt att portföljen inte hänger med i dagens marknad. Hur gammal är du, kanske ska diskutera med din förvaltare om risknivån?

1 gillning

Betalar man 491 420 kr i rena förvaltningsavgifter på ett kapital på 25 MSEK finns det inte mycket att diskutera, det är ju försäkringsförmedlingsnivå på det där lurendrejeriet…

@Kalkyindex62 du behöver inte flytta kontanter, du kan byta fond till t.ex. Handelsbanken Global Index (A1 SEK) (45%) och Handelsbanken Kortränta (A1 SEK) (55%) och flytta över dem. Sen kan du i lugn och ro hos Avanza/Nordnet välja de fonder du vill ha - att gå från 2% till 0,4% avgift är det viktiga, inte från 0,4% till 0,1%!. Kanske ta hjälp av en oberoende rådgivare kring att hitta din risknivå? Handelsbanken erbjuder ju också t.ex. “Länsförsäkringar Global Index” så egentligen räcker det att säga upp private banking/diskretionär förvaltning och hitta rätt riskprofil på egen hand men ha kvar lån och kapital hos Handelsbanken.

De alternativa investeringarna kanske du får ha tålamod med att sälja - men hellre flytta bort 90% av kapitalet kommande månad än att avvakta med allt pga den sista miljonen!

Har du inkomst av tjänst och en inte allt för hög belåningsgrad lär du inte ha problem att få bolån med motsvarande villkor hos vilken aktör som helst…

4 gillningar

Välkommen till forumet!

Tack för ett mycket väl underbyggt inlägg och tack för att du är så öppen med vad det kostar.

Kort åsikt som underbyggs ovan.

Gå in på lysa eller opti och ställ in din önskade risk så gör de jobbet för runt 0,2-0,3% istället. Eller om du gör jobbet själv med att köpa en global indexfond och en räntefond.

The Bolmesons har samtalat om detta med myten om den bättre investeringen.

Har för mig att det var avsnitt 277 ( Varning för att hela proppskåpet går på Jan men det är sakligt hela vägen)

Sen vill jag även slå ett slag för nätverket Flocken här på RT där människor i din position kan diskutera sådana här frågor med andra i samma position. Länk finns på hemsidan.

Bolånet borde du utan vidare kunna få ner några tiondelar hos annan bank, du ligger högt med dina förutsättningar.

1 gillning

Avanza PB erbjuder bolån upp till halva bostadens värde till bra räntor. Har man mer än 20 miljoner samlat sparande hos dem så får man boränta på 2,00% just nu. Vet dock inte hur den räntan påverkas om man vill belåna mer än halva bostadens värde, eller hur om man önskar binda sin ränta.

Fick just ett sådant bolån utbetalt igår, men fick då 2,25% ränta, p.g.a. ett mindre samlat sparande.

4 gillningar

Flera bra svar redan. Välj en aktör, jag kör Avanza, men andra är säkert ungefär lika bra. Förklara dina omständigheter så får du hjälp. Troligen kommer de att kunna flytta dina placeringar och sedan kan du sälja och köpa det som passar bäst. Vissa placeringar som är bundna kanske tar ett tag, men se till att komma i gång så fort som möjligt. När du väl placerat om så fundera över vilken risk du vill ha. Nu tycks du ha väldigt defensiv placering, en det finns även hos Avanza och andra alternativ. Avanza har också förmånliga bolån inom private banking. När du gjort din förändring kommer du att se hur mycket billigare det blir och vilka goda möjligheter du har

Det första du borde göra är väl att ringa Handelsbanken och påpeka det här, att du vill ha en kraftigt förenklad portfölj med konkurrenskraftiga avgifter motsvarande t.ex. Avanza, Nordnet eller Montrose.

Har du 25 miljoner i kapital så borde det finnas en rätt stor vilja hos Handelsbanken att anpassa förvaltningen av dina pengar så att du inte lämnar.

4 gillningar

Har inte så mycket användbart att säga, vi har flyttat tillgångar i den storleksordningen mellan depåer men inte inom Sverige, och jag har aldrig haft någon förvaltning. Nån hedge fund hade jag inte tagit i med en tång, så kan inte kommentera där heller.

Men erfarenheterna generellt är att det är väldigt enkelt att flytta tillgångar, speciellt så länge du kan behålla investeringarna. Huruvida svenska banker använder låsta fonder som man inte kan äga annat än i bankens egna konto vet jag inte, men om det är ETFer så kan man ju i allmänhet äga dom överallt och då är det väl trivialt.

Att ligga och betala 2% i förvaltningsavgift för en 45/55-portfölj som du kan återskapa själv med några klick till en kostnad på max en tiondel av det låter som kapitalförstöring. Helt hutlöst. Börja klicka över pengarna. Idag. (eller imorron kanske, idag går väl inte… :wink:)

4 gillningar

Det finns gott om alternativ att placera dina 25Mkr i med totala årsavgifter kring 17tkr - 50tkr. Lycka till och fly diskretionär förvaltning!

1 gillning

Jag har ungefär motsvarande pengar hos Nordnet och min bolåneränta hos dem är 1.9%.

Att flytta till Avanza eller Nordnet ger dig väsentligt lägre kostnader OCH lägre ränta på ditt lån.

1 gillning

Det är verkligen inte en bra ränta för en så stor kund och ett så stort lån. Både Nordnet och Avanza erbjuder bolån för private banking-kunder. Jag kör Nordnet och har 1,9% ränta. Om belåningsgraden på ert lån är för stort för dem är det ändå värt att betala av lite på det för att få ner räntan skulle jag säga, 2,75% är orimligt högt för dig.

Så fly Handelsbanken med sparandet och bolånet!

3 gillningar

Vi har ett konto under PB hos Handelsbanken och betalar 0,3% i avgift på det. Nästan en halv mille på 25M låter absurt.

2 gillningar

Jag gjorde denna resa i vintras med ett kapital i samma storleksordning, men en annan storbank. Min motivation var att jag ville lära mig själv, och för att göra detta behöver jag ta alla investeringsbeslut själv, utan att någon håller mig i handen. Stå på egna ben helt enkelt. Det var ungefär noll motstånd från banken, de insåg nog redan att de redan förlorat mig som kund. För bolånet så hamnade jag i någon annan kundgrupp, som ändå gav en ganska sjysst ränterabatt, utan förhandling. Detta flyttades dock omgående till marknadens billigaste alternativ nu när jag inte längre var bunden till en storbank.

Rent praktiskt så blev mitt disktretionära ISK ett vanligt, sedan lades det säljordrar på rubbet. Tog väl någon vecka eller två innan alla instrument var likviderade och allt låg som kontanter på ISK. I detta skede önskar jag att jag hade varit mer påläst om hur skatten räknas ut, för jag flyttade dessa pengar till Avanza via ett sparkonto och drog på mig en onödig skattesmäll som hade räckt till en middag med dyra vinpaketet på Frantzen (Jag räknar alltid alternativkostnad i vin :wink: ). Jag borde istället ha byggt en ok portfölj på mitt gamla ISK, med fonder som finns på båda bankerna, sen flyttat dessa fonder direkt till mitt nya ISK på Avanza, sen bytt till de placeringar jag verkligen vill ha. Lite segare process men man slipper skatten för att sätta in pengar.

4 gillningar

Min banks “sales pitch” var att de ger tillbaka distrubitionsersättningen för fonderna som ligger under diskretionär förvaltning, och detta går ungefär jämt upp med avgiften. Så tjänsten är “gratis”, om alternativet hade varit att köpa samma dyra fonder som vanlig kund. (Det kloka alternativet är så klart att istället köpa billiga indexfonder :slight_smile: )

Om du har legat i denna lösning i flera år så spelar några veckor ingen roll, varför ha så bråttom?

Jag skulle börja i andra ändan, vilka tillgångar finns det i hela ekonomin, fastigheter, pensionskapital, investeringar, guld, gud vet allt. Förslagsvis genom att använda https://rikatillsammans.se/verktyg/fyra-hinkar-kalkylen/ . Då får du överblick, helst på familjenivå.

Nästa steg är att fundera på vad ska dina 25 MSEK tillföra i ekonomin, jobb och pensionskapitalet kanske ger dig kassaflöde så det räcker, eller måste kassaflödet delvis komma från kapitalet.

Jag ser en risk att du fokuserar på en för liten del av dina tillgångar och ekonomi, börja med helheten så blir detaljerna lättar att lösa med tiden. Svårt att greja med detaljerna när man inte vet vad det ska bli…

Men som många konstaterat så ser din lösning väldigt dyr ut. Jag har ett lånesnittränta på 2,12% då ingår ett i princip oförhandlat litet lån på fritidshuset på 2,78%. När det gäller kapitalförvaltningskostnaden så är en bra början en halvering, eller ännu mera.

Var själv hos en storbank innan sommaren för att diskutera ett PB upplägg, mest av nyfikenhet då jag igentligen inte är intresserad. När de såg mitt upplägg så såg jag att banktjänstemannen skruvade på sig, de insåg nog att de har svårt att tillföra värde.

1 gillning

Det är nej på båda från Avanza då PB-bolånet är låst till max 50 % belåning och rörlig ränta. Eller ja, har man 50+ MSEK kanske det går att förhandla :man_shrugging:

1 gillning