Avanza private banking

Någon som har erfarenhet av Avanzas private banking och om den bra?

Har en portfölj på Avanza som ännu inte når upp till 3 miljoner och därmed inte PB. Men om jag sätter in min kontanta buffert jag just nu har på kreditinstitut temporärt på Avanzas sparkonto, så kommer jag precis över nivån för gratis PB.

Är 50+ och skulle vilja diskutera möjligheter inför tidigare pension, totala sparandet, placeringar, uttag, inkomst- och tjänstepension etc.

Jag har varit PB-kund hos Avanza i några år nu. Är nöjd, men man ska ha klart för sig att det Avanza kallar Private Banking skiljer sig ganska mycket från de flesta andra bankers dito. Avanza erbjuder exempelvis ingen personlig rådgivning eller diskretionär förvaltning. Om jag tolkar ditt sista stycke rätt är det kanske just sådana tjänster du är mest intresserad av?

Priset på vissa tjänster, t.ex. courtage och värdepapperslån, är lägre för PB-kunder. Tjänsteutbudet är dock detsamma som för övriga kunder. med ett undantag: Superbolånet, med i skrivande stund 0.89% ränta, är enligt mig den intressantaste delen av Avanza PB. Att få ta del av Superbolånet är dock allt annat än smidigt: Det finns ingen kö man kan ställa sig i, utan man får helt enkelt kontakta kundtjänst med jämna mellanrum och fråga om man kan få det.

Sammantaget, Avanza PB är helt OK med tanke på att det inte kostar något, men det är ingen större skillnad mot deras platinum-förmånsnivå.

7 gillningar

Okej, tack.

Hur stor del av boendet måste man äga? Tack

1 gillning

Man får låna max 50% av bostadens värde, dock minst 1 000 000 kr.

Värt att notera att “bostadens värde” inte nödvändigtvis är detsamma som köpeskillingen. Avanza har någon egen algoritm som uppskattar bostadens värde baserat på vad liknande objekt i samma område sålts för. När vi köpte vårt hus betalade vi mer än snittet, så trots att vi bara hade lånat 50% av köpeskillingen blev vi tvungna att göra en extra amortering vid flytten till Avanza. De erbjuder dock möjligheten att använda en värdering från tredje part som underlag istället.

1 gillning

Avanza värderade vårt hus mycket högre än vad vi fick från värderande mäklare. De har någon egen lista som var mycket bättre :slight_smile:

Så kolla med Avanza först vad de värderar din bostad till. Är du inte nöjd så kan du ju betala en mäklare. Kravet på Avanzas bolån är att du måste bo i bostaden du lånar till.

En annan sak är att de svarar väldigt fort när du ringer som PB. Svärfar satt länge i telefonkö, medans vi kom fram på tre signaler. Kan vara najs de få gånger man vill ha tag i någon person på banken.

För att komma upp i 3 miljoner kan du/ni föra över tjänstepension till Avanza. Detta var ganska lätt att göra, men tar ett par månader att få till. Om ni är två som har varsitt avanza konto, kan du se till att ni blir “familj” på Avanza. Då räknas era gemensamma tillgångar in i 3 miljoner.

Vi är nöjda med PB och det känns riktigt bra att ha låg bolåneränta!

3 gillningar

Notera att detta inte kvalificerar en för bolånet, en person måste ha 3 miljoner själv för det.

1 gillning

Det där med bolånet är ju superintressant, då jag vill jobba halvtid framöver vilket påverkar förhandlingsutrymmet hos min vanliga bank. De tar ju inte hänsyn till förmögenhet vid förhandling av räntan för bolånet. Fast anställning, heltid och bra inkomst gäller.

Citerar från Avanza: “Genom bolånet så erbjuds våra Private Banking kunder, där minst en person i hushållet har minst 3 miljoner kronor i samlat kapital hos oss, att låna upp till hälften av sin bostads värde till en effektiv årsränta om för närvarande 0,89%*.”

Minst 1 person. Vi lade ihop våra båda konton och kom således upp i 3 miljoner tillsammans.

Ja precis, 1 person måste ha 3 miljoner själv, det går inte att räkna samman som hushåll. Att minst 1 person måste stå som ägare för tillgångar på minst 3 miljoner syftar inte till att man ska vara minst 1 person delat på 3 miljoner utan minst 3 miljoner på 1 person.

Men om du menar att ni förde över i en person namn ja, men det är inte att förväxla med avanzas hushåll, som jag tolkar när du säger “familj”

Saxat från avanza:

Detta skiljer sig från att kvalificera sig för avanzas PB i övrigt, sen vet jag inte hur villkoren såg ut när du gjorde detta.

1 gillning

2019 hade jag och min man varsitt Avanza konto som tillsammans kom över 3 miljoner så vi kunde bli PB och teckna bolånet. Ingen av oss hade ensam 3 mille på sitt konto.

Hursom, kan man ju ringa dem och fråga hur det ligger till? Förmodligen är det som du säger, att reglerna har ändrats. Ser också att det tillkommit någon ny gräns på 10 miljoner för ännu lägre ränta. Det blir nästa mål :slight_smile:

2 gillningar

Ja, jag vet inte men har för mig att det där med minst 1 person inte alltid stått och att det var en förmån man helt enkelt fick med PB. Men nu står det ju i alla fall så. Ett bra mål, vid innehav på 10 M får man ju ännu lägre ränta också, 0.69 %! :grin:

1 gillning

Jag fick svaret att sparkonton genom Avanza (trots annat institut) räknades in i de 3 Mkr som ger PB.

3 gillningar

Någon som vet vad som händer med den manuella valutaväxlingen till halva priset och med pengarna man har fört in och växlat på valutakontot om man trilla under 3 miljoner i totalt kapital.

Som info: Även de Tjänstepensioner som man har hos Avanza räknas in för all familjemedlemmar för de beloppsgränserna.

Vi flyttade alla Tjp som var möjliga att flytta för e10 år sedan till Avanza. Då fick vi också själva kontrollen över de och kan investera de fritt som vi vill. Dessutom känns det då också som att vi är friare att kunna styra uttagen.

1 gillning

Avanza räknar olika belopp för olika gränser. För PB nivån ingår även tex företagets pengar. Men för bolånet var det på en person. Så man få kolla med dem hur man räknar.

Bortsett från PB-bolånet så upplever jag värdet obefintligt (likt alla andra PB-avdelningar). Man är bara segmenterad i en högre klass.

2 gillningar

Korrekt men det är nog på väg att ändras fick mail häromdagen angående att det är på G.

“Digital” diskretionär förvaltning. För det facila priset av 1% (preliminärt). Lite tveksam nytta.