Förmånsnivåer och "ingå hushåll" på Avanza - vettigt eller meningslöst?

Avanza kan man “ingå hushåll” med sin maka, sambo och/eller minderåriga barn. Då ska alla i hushållet få tillgång till “samma förmåner”. Det enda jag inte begriper är vilka konkreta förmåner man rent faktiskt får, alltså om det är något som innebär meningsfulla rabatter eller annat som man har reell nytta av.

På bilderna nedan syns den information jag har plockat från Avanza. Det hela ser i min värld helt meningslöst ut. Kanske har det funnits skillnader tidigare men att de har tagits bort så att förmånsnivåerna numera mest är en sorts “inkastarfunktion” till de mer lukrativa (för Avanza) formaten Pro-kund resp. Private banking kund? Kanske innehåller de några mer relevanta erbjudanden? Att det finns ett bolån av lyxigare sort är givet men kanske även något annat som inte bara är “rådgivning” om dyra fonder och annat meningslöst. Det vore fint att höra vilka erfarenheter som finns av detta.

image

1 gillning

Courtagenivåer, räntenivåer på värdepappersbelåning, PB, PB-bolån, prioriterad/snabbare svar i supporten.

Gratis förifylld K4.

2 gillningar

Här är courtagenivåerna. På vilket sätt påverkas av av förmånsnivån?

Här är räntenivåerna för värdepappersbelåning. På vilket sätt påverkas av av förmånsnivån?

Om ditt hushålls samlade sparande uppgår till 3 Mkr eller mer, kan du bli PB-kund. Då får du andra courtagenivåer än de du klistrade in:

1 gillning

Mängden samlat kapital påverkar hur mycket du kan värdepappersbelåna innan högre räntenivå slår till.

Courtagenivåerna du listade där är för PB, eller hur? De är högre utan PB.

Jag är med på att PB-kund är en möjlighet. Dock ligger det utanför de normala förmånsnivåerna.

De nivåer jag har klistrat in är de vanliga. De gäller såvitt jag förstår oavsett förmånsnivå. Att man kan få andra villkor som PB-kund är jag med på.

Att mängden kapital påverkar hur stort belopp man kan låna till extra låg räntenivå är givet men det har ju ingenting med förmånsnivån att göra.

1 gillning

Jag ser det. Kolla PB-sidan för de lägre. (Ser att de postats ovan också).

Ja, frågan är vad skillnaden är mellan Brons, Silver och Guld. De verkar ge identiska förmåner.

2 gillningar

Ser att det inte (längre?) verkar vara möjligt att räkna ihop hushållets tillgångar för att nå PB.

Även värdepapperslånräntorna är just nu samma oavsett nivåer, men det där ändras lite av och då.

1 gillning

Avanza går på samlat kapital så det ska gå. Om man går in under Profil → Min Profil så kan man se beloppet som Avanza använder under Totalt sparande.

1 gillning

Minst en person i hushållet måste ha 3 miljoner kr för att idag kunna bli PB-kund.

“För att kunna ansöka om bolånet behöver du vara eller bli Private Banking-kund, och minst en person i hushållet behöver ha 3 miljoner i samlat kapital hos oss. Med samlat kapital menas ditt totala engagemang, som till exempel värdepappersinnehav och pension.”

3 gillningar

Nej men jag har tänkt på samma sak. Tror ingen poäng och bara ett sätt att lura in folk i private banking. Inte ens bolånen var bättre än Sbab.

Det finns inga avgifter kopplade till Avanzas Private Banking, det är bara tillgång till bättre nivåer och service. Det enda det innebär är ett upplägg där de vill motivera folk med större kapital att stanna kvar som kunder. PB är en marknadsföringskostnad för Avanza och inte en intäktskälla i sig, till skillnad från ”riktig” Private Banking.

Det är inte så mycket att tänka på egentligen, når man upp till nivåerna har man automatiskt tillgång till tjänsterna. Men man kan absolut argumentera för att det bara är på de hösta PB-nivåerna som exempelvis bolånet blir riktigt, riktigt bra. Så kan man inte lägga in 20 eller 10 miljoner så behöver man verkligen inte aktivt sträva efter att nå PB.

1 gillning

Men är ni säkra på att man kan räkna in hela hushållet för att bli pb-kund? Jag trodde det krävdes att en i hushållet kom upp i de nivåerna…

Som citeradades ovan behöver en av medlemmarna i hushållet ha minst 3 miljoner. Sedan kan hushållets samlade sparande bidra mot nästa nivå, 10 miljoner.

Värt att nämna är att även ett företag som du äger kan ingå i ett hushåll. Jag drar nytta av PB-bolånet då jag och mitt företag ingår i samma hushåll hos Avanza.

2 gillningar

Jag har även uttryckligen frågat Avanza om detta i meddelande, de skrev:

Fråga: “Gränsen för att bli private banking-kund hos er är tre miljoner.
Gäller det per person eller per hushåll?”

Svar: “Det gäller per person, vi räknar inte ihop flera personer/företag för att komma upp i 3 mkr.”

2 gillningar

Jag tror endast det gäller deras PB-lån. Jag blev PB-kund i år där ingen juridisk eller fysisk person når 3 Mkr. Det var inga problem enligt den personen jag pratade med så länge det totala kapitalet översteg 3 Mkr. Skickade därefter in blanketter och blev PB-kund.

3 gillningar

Ok, det var förra hösten jag frågade så de kanske har ändrat sig igen då. Alternativt är de inkonsekventa och gör olika från fall till fall.

1 gillning