Strax 3 milj hos Avanza

Vilka erbjudanden får jag dä och hur attraktiva och konkurrenskraftiga är de?

2 gillningar

Du får själv ansöka om att bli private banking-kund för att något ska hända.

Du får lite bättre courtage och sen i stort sett bara meningslöst fluff utan värde.

Det bästa är väl att du förmodligen får lite snabbare svar om du skriver eller ringer till dem när du har mer kapital hos dem.

Jag bedömde att Avanzas private banking-erbjudande med krav på 3msek kapital var sämre än Montroses Premium-nivå med krav på bara 1msek kapital.

Alltså inte i den meningen att man blir PB-kund hos Montrose vid 1msek utan att man får bättre villkor än Avanzas PB-kunder trots mycket mindre kapital.

I vart fall för mina behov: billigare VP-kredit som gäller för alla konton samtidigt, billigare valutaväxling, inga courtageklasser.

2 gillningar

Och lite billigare bolån.

2 gillningar

Jo, men med max 50% Belåningsgrad är det inte intressant för de flesta.

Jag skulle inte vilja ha så låg belåningsgrad och gissar att man kan hitta lika bra räntevillkor på andra ställen utan kapitalkrav.

Fördelen är i och för sig att man kan använda deras bolån lite som ett dragspel och gå upp och ner som man vill, men fortfarande till max 50% vilket är för lite för min del.

Svårt att hitta den räntan utan att behöva flytta sparande eller andra suboptimala tjänster. Men visst, 50%-belåningsgrad är svårt för många i storstäder

1 gillning

I mitt fall rör det sig om en skillnad på ca 0,16% efter ränteavdrag och jag har inte ens ett så stort bolån att jag kan få jättebra villkor.

Det är jätteliten skillnad om man tar hänsyn till alternativkostnaden och hur mycket man måste gå ner i belåningsgrad.

2 gillningar

Har du en bostad värderad till ~20M kanske du inte ens kan låna 10M+ pga 4,5 x årsinkomst. Räntan skalar också med kapital ner till 2.01%. Ligger man mellan 3M-10M och har lågt bolån förstår jag att det inte är aktuellt, men gäller ju inte alla.

Tänkte mest utifrån TS perspektiv som inte är över 3msek än och därför kommer att få den sämsta räntan inom PB-bolånet och inte de som finns för de som har mer kapital.

Men ja, är det så att man har ett så högt värderat boende kanske det kan vara som du säger, att det är svårt att få hur hög belåning som helst.

1 gillning

De två fördelar jag nyttjar är

1. Lägre bolåneränta
  2. Kundevent, ofta gratis lunch :slight_smile:

Bolåneräntan är skälet till att jag skaffade pb, just nu 2,25% med 3-10m på kontona.

Man får också ganska bra växlingskurs för valutaväxling i KF, om du t.ex. vill handla amerikanska aktier.

Lite tråkigt att man som PB-kund inte kan nyttja bolån för fritidshus utan bara permanentbostad. Annars håller jag med ovan. För mig inga större fördelar som PB- kund.

Finns det någon hake med detta? Funderar också på det men känns lite too good to be true, 2.25% är riktigt lågt.

Är det en seriös aktör inom bolånemarknaden? Finns det gömda kostnader med PB hos dem? Något annat man bör tänka på?

Skickade in min ansökan om att byta bolån för några veckor sedan och flytten är snart klar. Inga hakar (hittills) mer än att det är max 50 % belåning och du måste vara boende i huset.

Haken för PB var att man måste ha 3 miljoner på kontot, för mig som har både bolaget och privat räckte det inte med 3 miljoner tillsammans så jag flyttade över lite till till bolaget.

Ja precis, tanken är att lägga 50% i kontantinsats ändå så därför detta kändes som gjort för oss.

Fick du 2.25% då?

Avanza får man nog betrakta som en seriös aktör.

Ja visst fick jag det. Skickar nog in lite till så jag kommer ner ytterligare

I fall du var sarkastisk (har svårt ibland att förstå om någon är det online haha) så förstår jag självklart att Avanza är seriös generellt. Största banken inom sitt område i Sverige. Undrade just kring bolån då jag aldrig hört någon i min närhet (eller online tills jag började googla om det) nämna Avanza för bolån - samtidigt som räntan är helt fantastisk. Självklart gör 50% belåningsgraden så att många sållas bort vilket förklarar en del. Men med oroliga personligheten jag har så undrar jag alltid om det är något jag missar :sweat_smile: .

Är det 2.25% fram till 10 miljoner eller är det en kontinuerlig skala. T.ex. lär vi hamna runt 4-5 miljoner på Avanza.

Så lågt är det väl inte? Du får 2.34 % hos Stabelo “med kod”, helt utan motkrav. Förvisso tidsbegränsad rabatt 0.2, men ändå.