Strax 3 milj hos Avanza

Du missar inget, funkar bra. Själv lånar jag på 2,25% och sätter på fastränta 3% hos andra aktörer. Arbitrage med ett finare ord.

1 gillning

Var får du rabatten ifrån? Jag ser bara detta:

Sedan är det ju en tidsbegränsad rabatt vilket inte riktigt är rättvist att jämföra med då det försvinner.

Det är lågt, men knappast livsförändrande. Du får typ 2.4% hos Skandia utan några tidsbegränsade rabatter eller förhandling å krångel.

Absolut, det är inga enorma summor men när de flesta andra banker skiljer sig inom 0.1 procentenheter så blir det ändå rätt så stor skillnad med 0.25-0.3 mindre. Testade även Skandia och jag får 2.55% där med samma förutsättningar.

1 gillning

Avanza pb har inte tidsbegränsad rabatt som Stabelo, och inte heller går det att förhandla, det som krävs är att lånet högst uppgår till 50% av bostadens värde enligt mäklarvärdering. Räntan är sedan avhängig i vilket intervall man har tillgångar hos Avanza, 3-10m, 10-20m eller över 20m. Dessutom kan man ha så kallad flex på en halv miljon utan ny låneansökan. Perfekt när man egentligen inte behöver låna, bara skicka in på fasträntekonto.

Skandia har inte heller tidsbegränsad rabatt.

Alltså, jag säger inte att Avanza PB-lån suger. Jag säger att skillnaden är liten, och beroende på ens inställning till hävstång, antagligen så liten att det går att argumentera att det är en förlustaffär, kontra att fortsätta ligga på 70% belåning på Skandia och ha diffen i 20% av bostadens värde placerade i fonder hos Avanza istället.

Behöver man inkomst för PB-lånet? (FIRE)

Många bäckar små helt enkelt, en lägre ränta är alltid bättre än en högre. Jag skulle inte investera i fonder eller börshandlade instrument med lånade pengar, kan jag få 0,75% avkastning riskfritt går jag på det och spelar med torrt krut jag har råd att avvara.

3-10, 10-20 och 20+ det är inget där emellan

Stabelo har en kampanj där befintliga kunder kan värva nya och båda parter får då 0.2 i rabatt. Finns en tråd här på forumet där det finns koder. Försökte länka dit men då blev inte mitt inlägg postat…

Ja, de har samma regelverk som andra banker. Stort fokus på lån = max 4,5 och 5,5 ggr årsinkomsten, vilket ofta fokuserar på inkomst av tjänst/lön.

Har själv vid olika tillfällen fått stångas rejält med både Avanza och Swedbank för att komma genom nålsögat.

1 gillning

Händer inte så mycket som PB-kund hos Avanza. Inte mycket snittar och bubbel där precis. :cold_face::rofl:

För det rekommenderas SHB eller S&P. Eller kanske inte :partying_face: