Vi har Avanza PB bolån med ett påslag utöver diskonto som hittills varit 50 punkter. Detta påslag höjs nu till 60 punkter, alltså från 2,25 till 2,35. Lånet hos Avanza fungerar bra och vi är nöjda men givetvis funderar man över alternativ. Men det förefaller som om fler aktörer höjer nu, så detta är kanske främst en anpassning.
Jag tror många har räknat med att aktuell räntesats bara ändras när RB ändrar styrräntan. Men i alla fall är nuvarande skrivelse på Avanzas hemsida tydlig med att även de själva kan genomföra en ändring:
“I dagsläget är påslaget på Riksbankens styrränta 0,50%. Observera att det bara är själva påslaget som är bundet på 3 månader. Räntan på bolånet ändras varje gång Riksbanken ändrar styrräntan, oavsett om den höjs eller sänks” ( Avanza ).
(inlägg raderat av författaren)
Men det är väl rimligt av kunder att tro att man endast i nödfall ändrar på de 50 punkterna? Upp och nedgångar ska ju hanteras av styrräntan.
Om man fortsätter pilla och höjer igen från 60 punkter så blir ju deras erbjudande sämre och sämre.
Det här känns väldigt giritigt av Avanza. Jag är besviken.
Tror generellt du får marginellt bättre om inte en försämring på andra banker. Fördelen med Avanza tycker jag är att de är transparenta och att man inte hela tiden måste ringa banken för att de smyghöjer efter något år eller så.
Hade bolån hos SEB innan och visst var de trevliga men varje år var jag tvungen att skicka ett mail och säga att jag ville behålla den rabatten jag hade, annars tog de bort den.
Avdelningen killgissningar uttalar sig över en kopp kaffe:
Avanza kanske vill öka avståndet mellan PB-kunder 3-10 MSEK och >10 MSEK? Högst troligt ligger merparten av PB-bolånkunderna i det lägre spannet och då kanske man också vill “uppmuntra” till att samla engagemang hos Avanza så man kommer upp i nästa steg på trappan.
Slut på gissningar.
Det är den naturliga slutsatsen, men jag börjar då mer fundera över att flytta de återstående 3-4 miljonerna och skaffa bolån på en annan bank istället. Orkar inte ens räkna på om det är optimalt utan vill bara bort från ett företag som blir mer och mer osympatiskt varje dag.
Jag skrev till kundtjänst och beklagade mig. Fick följande svar:
Hej,
Tack för att du kontaktar oss.
Vi har genomfört en prisjustering av räntan för vårt Private Banking-bolån. Vårt erbjudande har varit mycket populärt och vi har under en längre tid valt att hålla kvar våra låga räntenivåer, även när räntorna på marknaden i övrigt stigit.
För att säkerställa en långsiktigt hållbar balans i erbjudandet behöver vi nu anpassa räntan till det rådande marknadsläget.
Tveka inte att höra av dig vid frågor eller funderingar.
Med andra ord: Vi har nu nått målet med hur många kunder vi ville få in på PB lånet och nu är det dags att se hur mycket vinst vi kan mjölka ur dessa innan de lämnar
Ja, Avanza börjar gå från uppstickare till etablerad med en rejäl kundstock, och då börjar det bli dags att ta betalt.
Jag såg också att de hade ändrat på påslaget. Hade det inte varit för räntenivån så jag stannat kvar på Skandia vars lösning är överlägset. Väntar på att Montrose ska ta fram en bolånelösning, men jag kan leva med Avanza tills dess. 3 miljoner på Avanza Global ger de minimalt med intäkter ![]()
Vad kör Nordnet för lånevilkor för PB & ränta numera?