Förhandla bättre PB-villkor hos Avanza

Finns det någon PB-kund här i forumet som har lyckats förhandla till sig bättre villkor hos Avanza? Bättre än standard PB alltså. Tänker om man t ex ökar sitt innehav med 10 M.

Någon som fixat något? T ex:

• Lägre courtage och växlingsavgift.
  • Kostnadsfri livedata för NASDAQ, NYSE och Kanada.
  • Lägre fondavgifter.
  • Snabbare återbetalning av källskatt.
2 gillningar

Inte provat men ej heller fått något vid den nivån. Förutom lägre boränta vilket inte är så dumt

Frågan är i alla fall ställd till Avanza. :oncoming_fist:

3 gillningar

Vad missade jag? Du frågar Avanza eller någon PB kund hos Avanza?

Inte på Avanza men på Nordnet. Där finns det en trappa med gradvis bättre villkor beroende på placerat kapital

Intressant. Hur ser PB-nivåerna ut vad det gäller kapital?

Jag förhandlar med Avanza och samlar kunskap och eventuellt lite negotiation power här på RT. :high_voltage::check_mark:

1 gillning

Hela affärs-idén med Nordnet o Avanzas PB är ju att det ska vara billigt. Det blir inte billigt om en massa kunder vill förhandla sina villkor. Därför har de gränser för förmögenhet eller courtage-intäkter som ger dem, för att få olika sorters PB-nivåer. Objektivt, enkelt o alla kunder med samma förmögenhet/courtagekostnader får samma service/avgifter.

Det finns förstås undantag för de riktigt rika (>100mkr hos Nordnet)

1 gillning

Har Avanza olika PB-nivåer? Vilka är det? Gärna en länk.

Hade kanske lite fel ang Avanza men för bolån så finns olik villkor för PB-kunderna

“Tyvärr” skuldfri så jag är sugen på lite andra värden. :heart_eyes:

Tror det vore strategiskt av avanza att ha några erbjudanden värda namnet på sin app Avanza Key. Det kostar i sammanhanget rätt lite. I nuläget är känslan snarast att man som kund utgör produkten så att säga, dvs en köpstark grupp till vilken företag - gissar jag - får betala för att rikta reklam.

1 gillning

Avanza har svarat: Nope, ingen special treatment. Avanza har en (1) PB-nivå.

Min gissning är snarare att Avanza kommer höja kravet för PB till 10M i närtid.

1 gillning

Varför skulle de det? Kanske införa olika nivåer likt Nordnet men tror inte de höjer gränsen så pass mycket

Olika nivåer som de andra skulle jag uppskatta.

Det har varit den gränsen länge och 3M är inte lika mycket som det en gång var. Gissningsvis höjs den till 5-10M.

1 gillning

Nej så är det, 3M är såklart inte lika mkt idag som för 20 år sedan. Men Nordnet har 2,5M i gräns för sin lägsta gräns för PB.

Men ger man fler förmåner än idag, höj gärna gränsen.