Hej! Jag har funderat mycket på det här och hoppas att det finns andra som tänkt klart!
Avanzas private banking-bolån är det jag hittat med lägst ränta (i mitt fall ca 0,34% procentenheter lägre än mitt nuvarande), och flexmöjligheten upp till 500 000 kr tycks praktisk för t.ex. renovering, bilköp, hävstång eller dyl.
Men…
Lånet har en löptid/återbetalningstid på 30 år, kan det bli dumt om man är mitt i pensionen och då har svårt att få nytt lån?
Avanza kan ta bort flexutrymmet om man inte använder det, vilket skulle kunna vara tråkig timing om man räknat med det inför potentiellt köp
Kapitalkravet på Avanza känns osäkert vid t.ex. uttag för köp av fritidsboende, eller flytt till Montrose som verkar bli mer och mer populärt. Avanza påstår att det inte är några problem om man går under 3 milj efter utbetalning av lånet, men de har ju gjort ändringar i villkoren förut, så de kan väl lika gärna införa en hög räntesats <3 milj i framtiden?
Övertänker jag det här? Bara att byta, eller inte värt det? Jag förstår att det inte finns några rätta svar, men tacksam för all input som kan ta mig framåt i tankarna!
Tänk på att flexutrymmet fortfarande måste rymmas inom de övriga villkoren, dvs du får bara flexa upp till 50% av bostadens värde och det måste finnas pantbrev (om det rör sig om en fastighet och inte en bostadsrätt). Det gör nyttan begränsad för oss iom att vi ville kliva in med maxat lån för hävstångens skull.
Jag räknar med att få betala högre ränta när börsen dippar under en av tröskelnivåerna i framtiden.
Jag anser att det är ett stort problem rent ekonomiskt eftersom man parkerat en massa pengar genom att betala bolån istället för att lägga på börsen. De tiondels procent man sparar på lägre bolån är småpotatis i förhållande till de pengar man (potentiellt) går miste om av att inte lägga pengarna på börsen istället.
Omständigheter i ägarförhållandet och familjen gör att 50% är precis lagom i det långa loppet. Det hade vsrit trevligt att övertrasera tillfälligt med det är inte värt att betala högre ränta hos annan bank för det.
Absolut, den aspekten tycks redan väl avhandlad i tidigare avsnitt (t.ex. #102 & #322) och tidigare trådar, men trots det verkar vi vara flera som nu sitter med <50% belåning även om vi kanske hade gjort annorlunda med facit i hand.
Mina funderingar är ju utifrån nuvarande situation, menar du då att huvudfokus borde vara att ta sig tillbaka till max belåning igen?