Private Banking - Nordnet vs Avanza

Hej!

Ny användare, dock läst en hel del från sidlinjen tidigare!

Eftersöker erfarenhet av nordnets kontra avanzas private banking-erbjudanden.

Är idag avanzian men överväger att lämna för nordnet då jag just nu skulle kunna bli private banking kund där. Detta eftersom nordnet tillåter att företagskapital räknas in i underlaget (avanza tillåter inte detta).

Vem har starkast erbjudande? Är några här private banking kunder hos nordnet och avanza?

Främst bolån som är intressant. Just nu är de likvärdiga där. Vet någon hur det såg ut tidigare när räntorna var låga?

Mvh

2 gillningar

Jag har bara erfarenhet från Avanza Private Banking men det är inte jubel och klang direkt. Eller jo, jag fick prata med världens på rösten sötaste tjej när jag ansökte. Det var trevligt.

• Förtur i kön till kundtjänst, de svarar på några sekunder. En hemlig feature som kapar upp till några minuters väntan. Har dock inte haft anledning att ringa dit på flera år nu.

• Lägre courtage. 0,15% istället för 0,25% på mini och 0,55% istället för 0,69% på medium / PB

Plustjänsten Key är mer eller mindre ett skämt. Inte värt att registrera sig, de erbjuder en månads fri DI Digital på sin höjd.

Naiv som jag är trodde jag det skulle komma inbjudningar till säljträffar i stil av med champagnefrukostar med Wallenbergare (människor) men än så länge nada. Hoppas det ändras nu efter pandemin. Kanske är det annorlunda när man passerar någon godtycklig kapitalgräns.

Bolånen blir attraktiva först med en belåningsgrad upp till 50% så inte särskilt intressant för de flesta.

Det bästa kanske är att ens affärer blir ett eget subjekt i deras blogginlägg för hur PB-kunder agerar.

4 gillningar

Har aldrig testat Nordnet men är nöjd Avanza-kund sedan många år, de senaste med PB. Nyttjar främst de lägre courtagen och i viss mån ränterabatten.

Om du ändå skall byta så kolla in Degiro och de andra. Kanske finns fler bra alternativ. Har en bekant som använder Degiro och någon amerikansk av någon anledning.

Synd. Det är ju faktiskt en av de saker som ska ingå i tjänsten. Det är kanske den typiska “vi har ambitionen att…” :unamused:

Nordnet är bättre vg sociala saker. Dock ska förtydligas att jag hade Nordnet före coronan och gick över till Avanza i slutet av 2020 (dvs haft mest Avanza under coronan). Men Avanza har knappt haft ngn social aktivitet sedan sommaren 2022. Avanza har bättre bolån för private banking kunder med belåning under 50%

2 gillningar

Är du säker på detta? Jag är PB-kund hos Avanza just på grund av kapitalet i bolaget, jag har inte så mycket sparat privat. Har de ändrat den regeln?

Jag har alltså två konton på Avanza, ett privat och ett för företaget. Dessa är sedan sammankopplade och båda åtnjuter PB-fördelarna.

Det var svaret jag fick förra veckan :face_with_monocle: men låter som jag behöver få en second opinion gällande detta då!

Edit. Skulle vara svar till @alternativtliv ovan.

1 gillning

Just nu ser bolånen ut att vara lika hos avanza och nordnet, har avanzas erbjudande varit bättre tidigare?

Nu känner jag mig dum, ingenting i meddelandena i inloggad läge men nu hittade jag inbjudan till webbinariumet med Anders Borg i somras… hade mer än gärna lyssnat på det :star_struck:

Jag glömde att de även bjöd på åtta nummer av Börsveckan som var förvånansvärt bra läsning. Några inbjudningar till börsintroduktioner har de också mailat men de verkar inte skilja sig från de allmänna. Kanske går tilldelningarna annorlunda till men det är inget jag märkt av i så fall.

Har du 3+ msek på företagskontot? För jag fick negativt svar när jag passerade 3+ msek totalt för att det var privat+bolaget, de svarade att det skulle vara 3+ msek på ett konto vilket jag inte nått upp till än.

Ja, det var tidigare. Just nu verkar Nordnet billigare

Har varit PB kund hos AVA sen 2007. Blev inte ens utkastad 08 :slight_smile:

Både bolag och privat räknas ihop när man beräknar förmåner och courtage.

Har varit snålt med snittbjudningar sen Kruger och Toll men kan bero på att jag bockat av någon ruta i kommunikationen…

Hade tänkt bygga upp en PB nivå hos NON men tycker de har ett gräsligt gränssnitt och seg fondhandel som råkar slumpa sig till kundens nackdel varje gång…

Man kan förhandla sig till nivåer.

1 gillning

Det har jag, men på deras sajt står det ju fortfarande 3 miljoner i samlat sparande. Svårt att läsa det som något annat än att man får räkna totalen över flera konton. Fråga igen tycker jag.

1 gillning

Har inte 3m på företagskontot, utan endast på totalen. Verkar vara som du säger att det gäller ett konto men skadar inte att jag provar att fråga igen!

Alternativet är att jag kör flytt till nordnet och tillbaka till avanza igen när jag når deras krav, ifall deras erbjudande är bättre.

Frågan blir då om det är värt flytten/samlandet av allt kapital på ett ställe, samt amortering på 30%, för att få lite lägre bolåneränta.

Ser ut som att skillnaden blir cirkus 0,5%

Då låter det som jag får höra med dom igen! Kombinerat så når jag PB-nivå, men inte enskilt på vare sig bolag eller privat ännu

Gör det, för mig räknas företag, privat samt partner ihop hos avanza. Om jag minns rätt måste man be avanza göra en koppling bara.

Låter vettigt. Har dock redan företagets kapital “kopplat” till mig så att jag kan se och sköta allt på mitt personliga konto men fick trots detta nej. Peppar peppar att jag får grönt!

Är inte pb-räntorna rätt dåliga sett till kraven, jämfört med vad man kan få enligt ”senaste räntan”-tråden?

1 gillning

Håller med om att Avanzas key app är riktigt dålig.