Private Banking - Nordnet vs Avanza

Väcker upp den här tråden nu då jag jämför PB mellan Avanza och Nordnet litegrann då jag tänkte ta bolån via någon av dem… Jag har Avanza idag och det är inte mycket Avanzas PB ger mig. Just nu ser det ut som Nordnet erbjuder liiite lägre bolån.

Jag fick bättre bolåneränta genom klassiskt tjat hos storbanken (SEB).

Minns PB-nivån som en stor milstolpe. När jag nådde dit var känslan lite: jaha, är det här allt? Trevligt med bolåne-ränta som är bra utan förhandling, men som andra skrivit så går det att få på andra sätt.

Allt som allt: PB hos varken nordnet eller avanza är något att hurra för, ingen VIP-behandling eller röd matta. Och det kanske är bra? Bjuds det på dyra tillställningar och annat så betalar du förmodligen för mycket till banken.

1 gillning

Lust att berätta vad du fick (och när)?

PB hos Avanza/Nordnet är inte mer än lite bättre priser och bolån typ.

Däremot hoa storbankerna är de tillställningar och jag vet inte vad. Men de tar istället rejält betalt för att vara PB kund… så absolut inte PB hos nån storbank för mig. Så just precis som du säger, tillställningarna och en dyr förvaltning kostar dig ännu mer i årliga avgifter.

Den största skillnaden jag vet är att på Avanza så kan du ha upp till 500 000 i flexibilitet på dit lån om du håller dig under 50% belåning. Väldigt smidigt om du behöver ha pengar fort utan att ansöka om nytt lån etc.

2 gillningar

Trodde också det skulle vara lite mer VIP men ikke. Avanzas KEY-tjänst är mest pinsam, tyvärr. :face_with_diagonal_mouth:

4,18% på 3 mån rörligt, häromveckan/justerades 28/3. Det går nog att komma ner så lågt på Ava/Non men då behövs mycket större kapital än vad jag har…

För ovan skall dock tilläggas att jag i princip är så mycket mönsterkund man kan bli.
Hyfsat låg belåning men ändå någorlunda högt lån.
Hög lön och lång historik i banken.
Etc etc.

4 gillningar

Tycker att kundtjänsten hos Avanza PB är sjukt bra. Hade en del pensionsärenden som var komplicerade (tyckte jag i alla fall :joy:) och hon bara löste allt. Det var nog några timmars arbete. Snabb hjälp, ingen krånglar om identifiering.

Vid stora uttag fick jag också bra hjälp. SHBs PB är också bra känns det som efter en kort tid.

4 gillningar

Har 4.16% i PB-ränta vilket jag tror få andra slår och tycker också deras service är magisk. Men lite av poängen med Avanza och liknande aktörer är väl annars att Private Banking i traditionell mening inte riktigt ska behövas. Det är ju i grunden en bank för oss gör-det-självare.

4 gillningar

Ja, om du fick den nyss och efter de senaste justeringarna är det väldigt väldigt bra.

Dom satte den tidigare men valde att inte höja i samband med senaste riksbankshöjningen. Så lite dopat för stunden, den skulle väl egentligen vara 4,41

1 gillning

Med 85% belåning och 5års amorteringsfritt (nybygge) va varken Avanza eller Nordnet något alternativ. Efter ett par möten med banken (traditionella storbank) lyckades vi få 4.39% rörligt. Vilket jag är nöjd med :slight_smile:

Så nog går det att matcha nätbankerna bara man ligger på.

1 gillning

Har haft på NON, inte märkt nånting. Förr i tiden fick jag spam mail med olika träffar men det är många år sen de bjöd in mig till nåt.
Ska kolla på det här Montrose sen.

Tycker det är svagt att de inte har några flashiga kreditkort med tanke på hur mkt stålar man har där. Har kollat lite löst på Carnegie o dylikt men det verkar bara vara dyrare. Det verkar inte finnas nånstans där man har AVA NON utbudet eller mer där man faktiskt får något för att man har mycket pengar där.

Verkar som att pb är skräp på både Nordnet och Avanza. Hur ser det ut med storbankerna? Finns det någon som erbjuder bra pb? För mig personligen är det viktigt med lågt courtage och rejäl rabatt på bolån

Det är ju precis bara det du får som PB hos Avanza och NN. Billigt bolån och PB courtage. Samt snabbare telefonsupport.

Allt annat trams som storbankerna har för sina PB erbjudande är bara dyrt. De tar nämligen betalt för att få PB tjänster och sen säljer sin dyra dikretionära förvaltning.

6 gillningar

Jag har Avanza PB men har ingen nytta av det.
Det är mest för pillare… :rofl:

1 gillning

Då verkar det ju som att Nordnet och Avanza är minst dåligt av alla aktörer gällande pb?

1 gillning

Jag skulle säga det i dagsläget.

2 gillningar

Vad kostar det? @Solflickan Kostar det något öht, eller behöver man bara ha över en viss summa hos dem?

Ok, kostade PB något hos Nordnet?

1 gillning