Private Banking - Nordnet vs Avanza

Ingen direkt kostnad men 3 miljoner insatt på avanza är det nog?

2 gillningar

Det stämmer, 3 miljoner i totalt sparande. Sedan är gränserna för ökad ränterabatt på bolånet 10 och 20 miljoner.

I totalt sparande räknas även pensioner du har/flyttat till Avanza in, samt hushållets samlade sparande. Om partner eller eget bolag har sparande hos Avanza kan man koppla ihop detta i ett ”hushåll” för att nå ett högre totalt sparande.

Bra att komma ihåg innan man börjar joxa med att samla kapital är att belåningsgraden på bolånet är max 50%. Det stoppar tyvärr många.

Vad innebär det att koppa ihop allt till ett hushåll? Hur gör man det?

Edit: Fann den här länken men det står så här om företag:

För att ni ska kunna bilda ett hushåll behöver ni vara make/maka, registrerad partner, sambo, barn under 18 och efter speciell bedömning även juridisk person.

Angående Nordnet vs. Avanza så anser jag att det är en deal breaker att man inte kan ändra courtageklasser mer än en gång i månaden hos Nordnet. Det här fick mig att till slut lämna Nordnet. Man vill ju inte ha samma courtage på företagets konton som barnsparet. Detsamma gäller barnspar och andra privata konton.

1 gillning

Nej PB hos Nordnet kostar inget

Det är ändrat nu, en gång per dag som Avanza

1 gillning

Det är en blankett du laddar ned och skickar in. Måste tyvärr göras fysiskt men i övrigt inga konstigheter.

Gällande företag så gissar jag att det ska finnas ett tydligt större ägande från någon i hushållet, men har ingen mer info där. Jag har fått det godkänt tidigare för ett bolag jag ägde till 25% (men det kan man ju verkligen förstå om de skulle neka) och nu för ett jag äger 100%.

1 gillning

PB både på Avanza och på Nordnet är rätt kassa. Tillför inte speciellt mycket.
Det enda jag använder på Avanza är deras tillgång till att ställa frågor till jurist någon gång per år.

Så 3 mille TOTALT sparande per hushåll och INTE per person? Räknas det även in det jag sparat på isk till barnen i deras namn? Samt det som frugan har? Gäller detta både Nordnet och Avanza?

Håller med om att fördelarna är rätt begränsade, men kostar ju inget heller

Ja, det är min bild av upplägget hos Avanza, barnen ska ingå. Kan ej svara för Nordnet.

Du kan läsa mer här: Kundservice | Avanza

1 gillning

Min uppfattning är att en person eller ditt företag måste ha ett samlat kapital på minst 3 miljoner då får man bli PB på Avanza, och efter det så kan man ta med sin familj som då också får ta del av att vara PB. Vet att tidigare så kunde man räkna allas samlade kapital som fanns på avanza för att bli PB.

Vår idé är enkel. Du ska alltid få ut mer av din förmögenhet hos oss än hos någon annan.
Avanza Private Banking är tillgängligt för dig med 3 miljoner kronor eller mer i samlat kapital.

om man gör en ansökan på nätet så framgår det lite tydligare

Kontakta oss gärna om du vill bli Private Banking-kund eller om du har frågor om erbjudandet. För att bli Private Banking-kund behöver du eller ditt företag ha minst 3 miljoner kronor hos oss.

Igår på Nalen fick jag lite pay-back på att vara PB -kund hos Nordnet. +2 glas vin :wink:

1 gillning

Avanza informerade precis att valutakonton kommer finnas på KF för PB-kunder under nästa halvår, vilket ju är toppen för oss med utländska ETF:er/Aktier. Valutakonto på kapitalförsäkring – det naturliga valet för dig som handlar utländska aktier | Aktuellt från Private Banking

3 gillningar

Bara lite högre än man får från Skandiabanken utan PB eller någon förhandling alls då. =)

Tycker överlag inte PB-lånen har verkat sådär överdrivet bra. 3 mille kapital och max 50% belåning för i bästa fall nånstans 0.2 procentenheter lägre ränta. Om man jämför med att istället ha 60% belåning och 10% mer av bostadens värde investerat på börsen är det ju högst tveksamt om det är en bra affär alls. (Sen om man har 20 mille kapital kankse räntorna blir trevligare, men dit är ju ett ganska stort steg…)

1 gillning

Avanza sänkte per idag till 3,91% för de med höst rabatt och 4,15% för de med lägst rabatt.

1 gillning

Jo. Men då som sagt 20 mille+ kapital. 3-10 mille ger en ränta som är 0.09 procentenheter bättre än Skandia.

Jag säger inte att det inte är najs med lite lägre ränta. Jag säger bara att det knappast är en skillnad som är värd att göra en enorm ansträngning för…

1 gillning

Det är ju absolut en bra poäng som du tar upp, det har ju resonerats mycket här i forumet kring vad som är en bra belåningsgrad.

Själv kör jag lite lägre belåning av bostaden (50%) och kompletterar med billigare portföljbelåning. Jag inser att det inte är tillgängligt för alla men kanske trots allt det som är poängen med PB… :slight_smile: Det ger en totalt sett mycket billig hävstång.

Oavsett, köper din poäng att det inte är någon dunderdeal, särskilt om man inte vill ha låg belåning/hävstång.

Räntan på PB-lånet är en trevlig konsekvens. Behöver inte göra något mer när lånet är på plats hos Avanza, förutom att se till att inte bli av med alla mina pengar.

1 gillning

Synd att de inte fixar det till ISK. Deras utläggning om källskatt på utländska aktier är irrelevant för ackumulerande ETF:er som jag är intresserad av.

Jag köper det inte som ett argument heller eftersom Avanza gladeligen låter folk köpa hur mycket utländska aktier de vill på ISK till dyr automatisk växling.

Både Nordnet och Avanza har en regel som säger att man får betala högsta räntan ifall man har optioner på kontot. “Det är ju jättehög risk då!”

Så behöver det inte vara.

Om du äger en villa för 5 miljoner så borde banken vara väldigt angelägen om att du har en hemförsäkring eller hur?

Äger du en fin portfölj på 5 miljoner och köper en säljoption (försäkring). Så får du betala högsta räntan enligt deras argumentation.

Eller om du ställer ut köpoptioner på portföljen (lägger ut villan på hemnet) så får du också högsta räntan.

Optioner förflyttar risk. Betyder inte att alla positioner är mer riskfyllda än bara aktier.

Den PB aktör som ändrar på detta kommer jag flytta till.