Så har jag äntligen uppnått mitt ekonomiska mål i form av 3 MSEK, blivit Private Banking-kund hos Avanza och fått en bolåneränta på 4,15%.
Det känns så klart jättekul men i ärlighetens namn så känns det också ganska tomt. Jag är medveten om att det är ett i-landsproblem, men jag saknar verkligen något att kämpa för. Nästa naturliga mål vore rimligtvis €-miljonär, men jag vet om det kommer att göra mig gladare. Samtidigt har jag ställt om mig själv under en längre tid för att minska utgifterna och öka investeringarna, så jag har svårt att sluta investera och bara köpa saker som jag vill ha men kanske inte behöver. Jag har också kommit fram till att fonder är det som funkar för mig och är inte intresserad av att köpa enstaka aktier eller alternativa investeringar.
Finns det ngn här på forumet som har samma tankar? Och hur kom ni vidare?
Fast livet är ju mer än antal nollor på kontot. Nu när du redan har många nollor så kanske du kan kämpa för något annat? I privatlivet eller arbetsrelaterat?
Lite i samma sits som du men ”bara” 2M hos Avanza. Dessutom ett bra jobb med 100k++ i lön där jag iallafall just nu inte är intresserad av att avancera ytterligare. 2 barn, sambo, villa för 10M med belåning på 30%. Sparkvot på cirka 40-50%.
Känner inte riktigt för att köpa en motorcykel, båt eller skaffa en älskarinna. Inte riktigt tid med golf heller med 2 små barn. Eftersom jag vunnit det ekonomiska spelet och kärleksspelet så skulle jag såklart kunna försöka bli the Ultimate fighting Champion men tror inte jag har den talangen. Träna borde jag såklart göra ändå så till trådskaparen. Hur går det med breach 2024?
Hos Avanza har du Milstolpar, dvs. olika belopp som du kan kämpa emot och du kan då också se hor stor andel av alla Avanza-kunder som nått upp till din senaste och nästa milstolpe!
När jag nådde private banking nivå, så hittade jag nya mål;
kunna ge barnen en rejäl kontantinsats, 2mkr per barn
ge sig själv en bättre pension mha löneväxling, 2mkr
minska belåningen på bolånen, 1mkr
ge barnen möjlighet att studera utomlands ngt/några år,
skapa buffert för reperation o underhålla av huset
ge barnen ett rejält arv,
skaffa finare bil
åka oftare utomlands
ge sig själv en möjlighet att gör FIRE för 65år mm
Det låter inte som ett mål, men kanske som en kul milstolpe att fira på vägen.
Men vart är du på väg ?
Om du inte har något mål så brukar jag säga Grattis!!! Du har i så fall ditt bästa tänkbara drömliv rent ekonomiskt. Inga investeringar behövs Du är redan framme.
Nya Zeeland är ett av de länder som är längst ifrån Sverige geografiskt och du kan lätt hitta returbiljetter med bagage på ca 18.000 kr med mellanlandningar om bokad i god tid.
Sedan hotell och andra utgifter på plats kan du lätt få till en bra semester långt under 50.000 för en, eller runt 50.000 kr för 2 personer. Det tycker jag räcker rätt så ‘‘långt’’, i dubbel bemärkelser.
36k bara för resan för 2 personer lämnar 14k för mat och boende. Svårt att hitta hotell med hyfsad standard för mindre än 2k per natt vilket skulle ge 7 nätter men då finns inget kvar för mat eller aktiviteter. 7 nätter för Nya Zeeland känns dessutom väldigt kort.
Nåja, vi ska nog utgå från att Direktörn skrev han kunde göra sig av med 50k på en resa och utgå främst från en person, och jag skrev runt 50k för 2 personer = kan vara lite mer, kan vara lite mindre.
Tycker din påstående är märklig när du skriver 50k inte räcker långt som resebudget, när man kan besöka mängder av platser för den summan, inte minst i Europa kan du mer eller mindre leva i lyx. Även till asiatiska länder utan problem. Spenderade själv 36k i Thailand för 2 personer i 2 veckor för inte så länge sedan där flyg med transfer gick på 9k tur/retur per en person.
Förstår inte varför du känner dig attackerad eller varför du uppfattar mig som märklig men du har såklart rätt till din åsikt. Diretörn skrev visserligen att han kunde göra av med 50k på en resa men ingenstans skrev han att detta enbart inkluderade budgeten för honom (om vi nu ska klyva hår).
Vilken budget som behövs beror naturligtvis på vilken resa som ska göras. Min utgångspunkt var en resa för en familj på fyra personer under en vecka med charterkoncept inkl mat och upplevelser. För 2 år sedan skulle 50k räckt men när vi skulle boka till nästa sommar kostar det numera 70k (med Ving och OBC-koncept).
Men varför var just att bli PBkund på avanza ditt mål? =/ borde inte ta många sekunder att komma på ett gäng nya mer givande mål att försöka nå. Jag hade också 3m och PB kund som någon slags milstolpe i ögonvrån, men nu siktar jag vidare mot ekonomiskt oberoende, det ser ut att inträffa ganska tidigt i livet, och då tänkte jag ha som mål att hjälpa min sambo att kunna pensionera sig tidigare