Mycket bra fråga. Jag vet inte ännu själv. Men nu genererar min portfölj mer pengar än min årslön så jag kan i princip sluta sätta in egna pengar varje månad och portföljen kommer bara att fortsätta att växa och växa (på sikt så klart).
Mina tankar nu är mer med fokus på välmående, träning, hjälpa familjen etc. Vardagslyx.
Jag har haft lite tankar på FIRE, men det är inte för mig. Varför skulle jag vilja snåla in ännu mera för att kunna nå FIRE så att jag kan snåla resten av livet? Då vill jag hellre ha ett jobb som jag trivs med, en bra ekonomi så att jag känner att jag kan göra det jag vill, och ha det bra med familjen.
Det jag skulle vilja göra är att satsa på ngt som kan öka min portfölj till 100MSEK+. Då kan FIRE kännas ok.
Pengar är bara viktigt för lycka tills du uppfyllt basbehoven, sen blir man inte så glad av det. Du stödjer vad forskningen pekar på med din trådstart.
Så sant. Innan jag nådde PB så kunde jag gå in på Avanza och var superglad att kontot hade ökat med tex 20tkr. Loggade in igår och såg att kontot hade ökat med 150tkr och jag kände ingenting…
Alltså traditionell Private Banking (PB) kostar ju pengar och innebär att banken tar om hand helt eller delvis hur dina pengar investeras. Det de flesta här pratat om är de så kallade PB-erbjudandena från Avanza och Nordnet. Deras så kallade PB är gratis, men kräver ett visst insatt kapital (det brukar väl vara 3 miljoner hos Avanza och 2.5 miljoner hos Nordnet) och är väldigt lik deras vanliga tjänst, man får lite rabatter och kanske något snabbare service ibland, men man tar hand om sina pengar själv. Traditionell PB är ju verkligen en tjänst man köper (nästan alltid för dyrt) och det förändrar hur ens pengar tas om hand. Hos Avanza och Nordnet är det mer som en badge som säger att man nu är lite rik. Plus kanske lite rabatter på marginalen, men det är verkligen inte mycket.
Jag har ju alltså ingen PB alls själv, så jag mottar gärna korrigeringar.
Ja, det har du nog rätt i. Traditionell PB marknadsförs väl oftast med diskretionär förvaltning, men det stämmer att de också brukar erbjuda PB utan den biten, om man vill styra mer själv. Avanza och Nordnet har dock inte diskretionär förvaltning alls.