Lönar sig private banking?

Hej!
Jag har idag träffat en private banker på Handelsbanken. Jag har ett spretigt kapital på ca 6 miljoner, placerat i en aktiedepå på 2 miljoner med mest svenska aktier, 3 miljoner i kontanter på olika räntekonton, resten, en miljon är placerat i fonder på Lysa, Avanza o Nordnet. Dessutom 2 fastigheter.
Bör jag tacka ja till erbjudandet om private banking som kostar 50000/år eller själv fortsätta att sakta sälja ut depån och placera dessa kontanter och 2/3 av räntekontonas pengar i blandfonder med global, index, ränte o aktiefonder?
Är pensionär!
Mycket tacksam för ett råd, om private banking lönar sig eller ej.

1 gillning

Packa portföljen och spring för livet. Private bakning finns till av en enda anledning och det är för att segmentera ut förmögna (=lönsamma) kunder och långsamt mjölka dem på sin förmögenhet genom att sälja på egna fonder med höga avgifter och annat skräp. Enklast att göra det är genom att få dig att känna dig viktig och prioriterad genom diverse fjäsk och uppvaktning i kombination med säkra uttalanden (dåligt underbyggda gissningar) om framtiden.

28 gillningar

Majoriteten av det som skrivs här på RT säger väl precis som föregående talare att du ska springa för livet.

Har du tur med din private banker så kostar det dig 50 per år samt att du får en suboptimal portfölj.

Får du ett mer normalt utfall kommer nog denna rådgivare (säljare) att skapa en skitportfölj åt dig för att banken tjänar ordentligt på det. Blir det allt för mycket tokigheter kanske du förlorar riktigt stora pengar.

Jag läste nyligen om en medlem vars rådgivare fifflade med portföljen hit och dit och lyckades få 2.8% avkastning per år. Just nu är ju sparkontot bättre.

3 gillningar

Tack för feedback!

Och som ofta rekommenderas av Jan, vill du ha en rådgivare så ska du gå till en oberoende sådan som inte jobbar på bank eller liknande.

Du ska isåfall betala för dig. Är rådgivningen gratis har man pratat med en säljare.

4 gillningar

Ofta får man en del perks med PB som ifall man använder sig av dom kan vara ganska förmånliga:

Bättre ränterabatter
Gratis lounge på flygplatser
Diverse andra erbjudanden om rabatt på hotell, spa etc lite då och då
Rabatt i vissa butiker
Gratis prenumerationer på diverse tidningar
Inbjudan till lite olika föreläsningar
etc…

Men om man är en vanlig människa och kanske bara kommer utnyttja en bråkdel av alla “deals” så är det ju absolut inte värt det.

Av alla saker som ingår i min PB så använder jag mig egentligen bara av lounger några gånger om året (många gånger ingår e dock redan i min biljett) och bättre ränterabatter på mitt bolån… javisst jag får rådgivning också, men ska jag vara ärlig så är inte de olika paketen hos min bank särskilt extraorinära, min “100% aktier” placering är ungefär jämförbar med valfri global indexfond, kanske lite sämre till och med.

Jag använder PB pga omständigheter som kräver diskretionär förvaltning i ett par år till, sen är det tack och adjö.

3 gillningar

Nej nej nej och åter nej :see_no_evil:.
Gå inte på det, du verkar att klara ditt sparande ypperligt själv :partying_face:.

2 gillningar

Vet inte vad som är mest oroväckande… att du har 3 mkr i räntor eller att du träffar pb folk på shb

2 gillningar

De 2 miljoner som du har på svenska aktier aktiedepå kan stanna där så klart.

Sedan jag skulle investera 2 miljoner på en global index fond instället av en som du har nu.

Och resten 2 miljoner på sparkonto.

Behövs inte private banking skulle jag säga.

1 gillning

Varför skulle 50% räntor vara fel när man är pensionär menar du? :thinking:

6 gillningar

Jag skulle absolut inte betala 50 papp för deras förvaltning.
Du verkar klara dig utmärkt på egen hand, så ett stort NEJ till private banking :grinning:

3 gillningar

Jag är PB-kund på Avanza. Jag tror inte att det kostar något. Låga courtage och ränterabatt. Man kan teckna förmånliga huslån också.

Tackade nej till att bli PB-kund hos SHB. Hade lite diskussioner fram och tillbaka och visst - hade jag fortfarande varit yrkesverksam och bott i en storstad så kanske. De hade någon rätt häftig säkerhetslösning med larmknappar och grejer. Men dyrt! :joy:

Faktum är jag fick jättefin service hos SEB. Min bankman brukade komma hem till mig när det var något som skulle skrivas på. Det var service! Då var jag bara ”vanlig” kund.

3 gillningar

Var det på 1940-talet eller?

13 gillningar

Just hos Avanza och Nordnet har PB väldigt annorlunda spelregler än storbankerna.

Hos nätaktörerna får man gratis bara några små perks automatiskt vid större kapital. Hos storbankerna är det en rätt dyr tjänst man får betala årligen för. Jag tycker storbankernas PB erbjudande är rent skräp ärligt talat.

4 gillningar

Skulle skaffa ett AMEX Centurion I så fall, kostar 30-40k om året men slår detta med hästlängder och du slipper en rik bankknös som ska tvinga på dig deras fin fina fonder…

1 gillning

Hur skaffar man ett Amex Centurion?

Du skaffar ett Amex Platinum, spenderar en miljon eller så första året, helst på resor, då ringer Amex dig. klart. Någon kan också rekommendera dig.

Man hade också en kampanj på Pontus by the Air för några år sen där man kunde “ansöka” (då var man nog desperata)

Nej, private banking är en av de största scams som finns i Sverige.

Jag körde det ett år, skäms över hur jag kunde vara så urbota dum att jag gick på det.

Ett exempel, min bankman tyckte jag skulle sätta 100% av mina tillgångar i Ruth Core Emerging Markets med den nätta avgiften på 2.31%

4 gillningar

Jag är har pb tjänsten. Den kostar mig och min fru 1500kr per år nu. Trevligt attha bankman för diverse ärenden, får en del erbjudanden och bjuden på en del föreläsningar. Inget jag utnyttjar men ändå. Däremot skulle jag aldrig betala 50papp inte heller 5 tusen. Jag tror att många stör sig på pb för att de vill sälja sina produkter. Du kan ju tacka mig och köpa din vanliga fond och fortsätta vara i pb. Förstår inte riktigt allt det negativa folk skriker om. Så länge du är klar över att de är säljare så är det ganska enkelt att säga nej tack till deras fyra förslag. Men igen, om det kostar lite per år du får några mertänster så why not.

1 gillning

Håller med. Finns ju inget som tvingar en att köpa deras dyra fonder.
Har en trevlig bankman som är lätt att komma i kontakt med och som snabbt svarar på dina frågor och funderingar. Priset man betalar för PB brukar vara ganska lätt att förhandla ner.
Finns en hel del rabatter man kan få, allt från juridiska spörsmål till gratis Platinum kreditkort.

1 gillning